De cooling fan van mijn Berlingo (1,9 D 2003) werkt niet.
Het schema van Hayness klopt niet.
De cooling fan switch is een 3 polige sensor met tussen 1 en 3 een soort spoel en tussen 2 en 3 een weerstand acter ding.
De aansluiting van de berlingo gebruikt alleen 1 en 3.
Verder zijn er 2 relais, waarvan 1 de spanning naar de cooling fan schakeld en de andere het contact van de sensor(?).
Waar beide relais door worden geschakeld is mij niet duidelijk ( 1 zal wel contactslot zijn).
Wie weet hoe dit precies werkt?
Grt.
Roger
Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Hallo rvd, zag je antwoord ook bij andere topic, maar zag ook een filmpje op you tube, over deze schakeling, is alleen bij een xsara, maar is denk ik het zelfde, is in het Engels , xsara fan problems,
Inmiddels het volgende achterhaald:
Eén relais schakelt (via dikke draden) de ventilor, parallel daaraan het contact van het tweede relais met in serie de weerstand.
De ventilator wordt dus op 2 manieren aangestuurd, één keer via een relais (dat schakelt op contact ofzo) in serie met de cooling fan switch (de weerstand die de ventilator variabel aanstuurt).
De tweede manier is direct door het andere relais, ik denk zomaar dat dat vanuit het managent systeem gebeurt.
De switch (weerstand) heeft bij mij een weerstand van 1,4 ohm, mij lijkt dat dat een waarde is waarbij de ventilator altijd loopt, en dat daardoor de vorige eigenaar ergens iets heeft los gehaald (was ook bij de achterruitenwissers gedaan).
Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)
Het relais dat de “volle” spanning op de ventilator zet, wordt (zoals al aangenomen) door de ecu aangestuurd. Bij het loskoppelen van de temperatuur sensor op het thermostaathuis, schiet de temperatuur meter durect in het rood,mde “stop” lamp gast aan en de koelventilator gaat draaien.
Blijft de vraag waardoor het andere relais wordt aangestuurd…...
Grt.
Roger
Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)
Het andere relais wordt ook vanuit het management systeem aangestuurd, maar pas bij 96 graden. De weerstand in serie bepaald alleen de snelheid van de ventilator.
Mijn “probleem” is in ieder geval opgelost.
Grt.
Roger
Citroën Berlingo (2003, DW8), Volvo V70 (1997, 2,5 Turbo, automaat)