Hallo allemaal,
Een rondje op dit forum leert mij dat voor onze DS een organische koelvloeistof van Kroon met -38 NF wordt geadviseerd.
Maar ik ben eigenlijk benieuwd of er andere ervaringen zijn met een modernere kvs. Is het bv. al voldoende als de kvs geschikt is als er op staat dat het rekening houdt met een gietijzerenblok, alu kop en een geel koperen radiateur? Is het beter nog om een kvs te nemen die daarnaast ook nog allerlei additieven heeft om kalk en roestvorming tegen te gaan?
Graag jullie ervaringen / advies?
Hartelijke groet,
Rob
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik gebruik universele KVS van de brezan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gewoon de goedkoopste. Action?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
die zit er bij mij in nu.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Ik heb er vanaf bijna nieuw Forlife in, maar dat bestaat in NL niet meer.
Dat spul is perfect.
Volgens mij is het ‘t zelfde als de rode/roze vloeistof die oa ook bij de Action te vinden is van Valvoline.
Pin me er niet op vast… Ruikt hetzelfde en heeft dezelfde kleur.
Ik heb het nooit vervangen, alleen bijgevuld. Bij reparatie ook afgetapt en weer teruggegoten.
De waterpomp was na 30 jaar versleten (lager) maar zag er van binnen als nieuw uit.
Nooit koelingsproblemen gehad en de cilinderkop bij de carburateur was ook als nieuw.
Radiateur van binnen ook.
Alleen Waterman had er wel z’n bedenkingen bij.
Weet niet waarom, misschien is de samenstelling van het Europese spul toch anders?
Ik zie dat Forlife wel in UK verkrijgbaar is als 4life
http://www.holden.co.uk/displayProduct.asp?pCode=080.861












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik zie eigenlijk niet waarom je op de vloeistof wil besparen…
KVS gaat tegenwoordig zo’n 3 tot 5 jaar mee toch?
De DS krijgt het soms al warm genoeg, dus een schoon en goed functionerend koelsysteem kan je wel gebruiken
Is zeker wel belangrijk, het soort koelvloeistof.
Wat er kan gebeuren met gewone, blauwe koelvloeistof, zie foto.
Let op de kraag in het rubber boven de slangklem op het waterpomphuis….
Thermostaat nooit meer teruggevonden….
(maar die ontbrak vermoedelijk al)
Waterpomphuis heb ik dus mogen vervangen.
Nu gebruik ik roze koelvloeistof.
Kan ook heel goedkoop, alleen letten op “longlife” en of “G12+” als specificatie.
Hierin zitten antiroest middelen.
Nu in het systeem: Carex longlife G12+
Maar er zijn meer roze merken.
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”






























Totaal aantal Berichten: 11797
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Check. Derhalve is de koeling van de Pallaspuzzel thans volgegooid met anticorrosieve KVS. De gewone groene die in de sloper zat is 1) bij lekkage te makkelijk voor LHM aan te zien en dat is lastig en 2) er waren na 4 jaar in opslag allerhande aluminiumdelen toch aangevreten. Het maakt dus wel uit, maar in hoeverre dat bij regelmatig of vaak gebruiken zo is, weet ik dan weer niet. ‘t Spul is al een poosje niet op de weg immers
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Bij mij zit het er al een kleine 40 jaar in.
Kost misschien 3x zoveel als budget vloeistof, maar dat verdient zich dus gewoon terug.
Alleen al omdat je veel minder hoeft te vervangen.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik ik nooit meer met vorst rijd met de snoek.
Maar voor de grap heb ik wel eens dat spul in een potje in de vriezer gelegd.
wordt een soort slush, maar geen harde klont.
Bij andere autoclubs wordt geadviseerd nooit roze KVS in een oude oldtimer te gebruiken. Kan bv lekkages in de radiator geven. Zaten foto’ s bij dat verbindingen oplosten door te agressieve anticorrosie middelen.
Dus gewoon blauwe en na 2 jr vervangen, dan raken de anti corrosie middelen inactief
Oei, was geen reactie op rogier23 alhoewel dit naadloos lijkt te passen…
Rogier en H@ans waren alleen sneller.
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
Beetje leesvoer:
http://vorige.nrc.nl/redactie/Economie/Producten/46.html
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
http://www.klassiekerweb.nl/geen-g12-antivries-in-oldtimers/
en nu weet ik het ook niet meer….
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
Brun schreef:en dan ziet het er zo uit:
(Gaat wel om een “schuurvondst” met ooit verse blauwe koelvloeistof zonder kilometers daarna.)
Heb ik ook eens gehad met een andere snoek.Blijft niet alleen bij de waterpomp trouwens, kop wordt ook aangevreten.
Ik weet niet of je deze rommel kan herkennen alleen aan de kleur, maar ik ben allergisch geworden voor blauw in het koelsysteem.
Voor mij alleen nog maar Forlife…
Brun schreef:http://www.klassiekerweb.nl/geen-g12-antivries-in-oldtimers/
en nu weet ik het ook niet meer….
Links werken bij mij niet?