Beste mensen,
Vorige week is mijn BX aangereden door een fransoos die zijn rijbewijs bij 3 pakken cornflakes heeft gekregen.
Gelukkig geeft hij wel toe dat de aanrijding zijn schuld is maar de BX wordt waarschijnlijk wel een economisch total loss.
De verzekering is er momenteel mee bezig, zullen waarschijnlijk een dag en een restwaarde willen vaststellen.
Dagwaarde kan ik zelf wel verzinnen, maar de restwaarde van het wrak zou ik niet weten, allicht dat men mij op dit forum meer kan vertellen.
De BX is RA geraakt:
Zoals te zien is het geheel wat naar binnen gedrukt,
Voor zover ik heb kunnen vaststellen is in ieder geval de tank een stuk naar voren gedrukt, hierdoor was een noodreparatie aan de tankventilatie leiding nodig.
De achterklep sluit niet meer en de portier RA wil niet open.
Toch heb ik de paar honderd kilometer naar huis zonder problemen kunnen afleggen.
Motorisch is de auto nog goed; uitlaat en nog wat andere onderdelen zijn nog geen 10k km oud en teller staat nog onder de 180k.
Als iemand mij een schatting zou kunnen geven wat het wrak nog waard is hoor ik het graag.
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Balen! een nare schade zo te zien. Restwaarde is lastig te bepalen.. ik weet niet wat handig voor je uitpakt.
een totalos met behoud van wrak zou wellicht het meest ideaal zijn. Dan kun je zelf nog de goede onderdelen van de auto verkopen en zo de economische schade nog wat beperken.
wat het rechttrekken en de schade rijdbaar herstellen kost zou ik niet durven zeggen..
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Lijkt zo op het eerste gezicht nog een nette BX te zijn voor de schade?
Hopelijk is de auto getaxeerd, dat maakt de restwaarde een stuk eenvoudiger.
Mocht de schade hoger zijn dan de taxatie waarde is de restwaarde gelijk aan de taxatiewaarde en bij volledig casco krijg je vrijwel direct betaald.
Succes met de afhandeling!
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Het bepalen van de waarde is ook waar het me niet lekker zit.
Voor zover ik weet kan ik of de dagwaarde krijgen en sta ik de wagen af of ik hou hem maar dan krijg ik de dagwaarde minus restwaarde.
Dagwaarde ga ik gewoon zo hoog mogelijk inzetten, maar wat de restwaarde is weet ik niet.
‘t leek mij dat het nog wel een mooie donor auto kon zijn. Liever dat dan sloop.
Tijd om ‘m in onderdelen te verkopen heb ik echter niet.
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Kunnen ze hem niet gewoon terug trekken?
Dan sluit de kofferbak weer, nieuw achter scherm en bumper erop en klaar.
Het frame is naar binnen en omlaag gedrukt, recht trekken zou allicht kunnen maar dat zal duur worden.
In ieder geval acht ik de kans zeer klein dat de verzekering het gaat betalen.
Heb ook geen flauw idee hoe het metaal er zelf aan toe is, als dat over z’n vloeigrens is geweest moet er sowieso een deel vervangen worden.
Over de vloeigrens is het sowieso gekomen anders zou het weer netjes terug in de oude staat schieten. Onder de vloeigrens heb je elastische vervorming, dus gaat het weer terug in de oude staat. Boven de vloeigrens heb je plastische vervorming en blijft het dus gebogen.
Het blijft enorm zonde als je auto zo beschadigd is, meestal kan de geldelijke vergoeding de emotionele waarde niet compenseren.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Probeer in ieder geval alle mogelijke rekeningen te vinden van recent onderhoud of vervangen onderdelen. Als er veel nieuwe of dure onderdelen op zitten kan dat de waarde van de auto in de ogen van de verzekeraar verhogen.
Ik zou hiernaast ook een garage een offerte laten maken met de ‘echte’ reparatiekosten. Dan kan je ook inschatten of het voor jezelf nog te doen is om alles te repareren.
Verder erg jammer en hopelijk is het nog recht te trekken!
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
wrakwaarde zou in belgië geen 100 euro bedragen, mss dat dat in nederland anders is maar veel zal het in ieder geval niet zijn.
en je kan steeds een tegenvoorstel maken indien je niet eens bent met de waarde voorgesteld door je expert, zoek een paar vergelijkbare voertuigen en toon aan de hand daarvan een hogere waarde aan.
een 1.6 tgi gaat al niet makkelijk meer te vinden zijn om te beginnen…
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat kan in NL zeker anders zijn. Maar dat is nu achteraf een stuk lastiger.
Als je van te voren je BX laat taxeren is een goede nette BX gemakkelijk 2000 Euro waard. De exclusievere uitvoeringen stijgen daar nog ruim bovenuit.
Tja, het was een goede wagen. Relatief weinig kilometers en een hele zooi nieuwe onderdelen (facturen aanwezig).
Dan wordt het afwachten wat de expert vind. Helaas niet laten taxeren.
Bij voorkeur een redelijke schadevergoeding en het wrak verkopen aan een liefhebber als donor auto o.i.d. al is het maar omdat ik m liever niet naar de sloop stuur.
Dus als iemand nog een BX wil hebben voor onderdlen, misschien heb je binnenkort geluk
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Een beetje expert die weet waar hij naar kijkt zal een BX best netjes taxeren. Maar vooraf een taxatie was wel makkelijker geweest.
Laat je inderdaad niet met een kluitje in het riet sturen. Een goede BX (let op, een goede. Geen heel bijzondere) die aantoonbaar goed onderhouden is en netjes in de lak staat en ook netjes op z’n wielen staat met een kilometerstand onder de 200.000 moet toch wel ergens tussen de 1500 en 2500 zitten. Ik ben wel bang dat je voor dat geld niet je schade gerepareerd krijgt, maar een andere, goede, BX moet ervoor te kopen zijn.
Succes met de afhandeling.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hilko16TZI schreef:Een goede BX ...tussen de 1500 en 2500 ....
Ik denk dat je dat op de markt wellicht zal betalen, maar dat is iets anders dan de handelswaarde. Ik denk dat de TS, hoe zuur ook, blij met 1000 euro mag zijn…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste