Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Natuurlijk komt er kort voor (edit 01/10/2015: kort na) het begin van de inschrijvingstermijn op 1 september een aankondiging op onze voorpagina, maar hebben jullie al gezien dat de afspraken van de 13e Le Citron Pressé in onze kalender staan?
- Le Petit Pressé, NNB, zat 2 april 2016;
- technische keuring, Aalsmeer, zat 23 april 2016;
- Le Citron Pressé, Veldhoven NL / Hauconcourt FR, woe 11 - zat 14 mei 2016.
‘t Is maar dat je het weet!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
De eerste inschrijvingen zijn een feit: http://lecitronpresse.nl/Inschrijven/Deelnemers-2016/.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Le Citron Pressé 2016
Klokslag nul uur op 1 september is de inschrijving voor de 13e Le Citron Pressé van start gegaan. Die wordt nu eens niet in het Hemelvaartweekend verreden, maar van 11 tot en met 14 mei 2016. Start en finish zijn in Veldhoven; de Franse uitvalsbasis is Hauconcourt bij Metz. Spanning en gezelligheid zijn gegarandeerd, grote verhalen en mooie plaatjes ook.
Le Citron Pressé is spanning en gezelligheid, want liefhebbers van klassieke Citroëns kunnen zich met elkaar meten in een klassieke autorally. Voor vele Citrofielen (aandoening die ertoe leidt dat zich een ongebreidelde voorkeur voor het merk Citroën voordoet) zal Le Citron Pressé synoniem zijn voor het enige echte evenement waar rijder en navigator het uiterste uit zichzelf en hun Citroën dienen te halen. Je kunt meedoen met een Citroën die nu al klassiek is (omdat-ie niet meer wordt gemaakt) of dat nog moet worden (omdat-ie nog wel wordt gemaakt) in toerklasse of sportklasse. In de sportklasse krijgen equipes twee regelmatigheidsetappes (RE’s) per dag, in de toerklasse geen. Die RE’s gaan soms ook gepaard met onverhard wegdek.
Wat maakt klassiek rallyrijden zo boeiend? Alles draait om precisie: de navigator dient met behulp van diverse navigatietechnieken te herleiden welke route de organisatie op de kaart heeft uitgezet. Dat is geen puzzelen, maar zorgvuldig navigeren en de bestuurder voert die instructies uit, liefst zonder commentaar. Wat maakt het rijden van Le Citron Pressé zo boeiend? Je meet je met andere deelnemers in een Citroën en het is een goed bewaard geheim dat een Citroën in een rally nagenoeg onverslaanbaar is. Alle modellen die niet meer worden geproduceerd, hebben in potentie de status van een klassieker en zullen dus worden toegelaten. Heb je een Citroën die nog wel in productie is en wil je al in 2016 meedoen met Le Citron Pressé? Informeer bij de organisatie naar de mogelijkheden.
De editie van 2016 vindt plaats van 11 tot en met 14 mei 2016. De zesde editie van Le Citron Pressé 2.0 is de dertiende in totaal. Alles wat goed is, blijft: één hotel, een gemiddelde snelheid van 42 km/u, routes van 370 kilometer per dag en dus iedereen op tijd voor de borrel, het diner en de grote verhalen. Om op stoom te komen, organiseren we op zaterdag 2 april 2016 Le Petit Pressé, smaakmaker en trainingsdag. In 2016 keren we terug naar Lotharingen, met Hauconcourt als dagelijkse uitvalsbasis. Op donderdag doen we de Vogezen aan, op vrijdag de contreien van Bar-le-Duc in het departement Meuse. Of andersom. Start en finish doen we weer in De Koningshof in Veldhoven. Over het afsluitend diner van 2015 hebben we louter lovende reacties vernomen en de terugreis is zelfs voor noorderlingen behapbaar.
Le Citron Pressé wordt mede mogelijk gemaakt door Citroën Nederland.
tekst: Le Citron Pressé, foto’s: Rob Hoen
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Kijk geen kramperen maar een echt evenement
Mijn vrouw twijfelt nog of ze wel naar zo’n meerdaags evenement wil. Maar voor mij staat wel vast dat ik de GSA hier aan wil onderwerpen. Nu nog even kijken wie er mee gaat, en dan inschrijven!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Doen! Het lijkt erop dat 2016 een recordaantal deelnemende GS/A’s gaat opleveren.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Nou nog een paar Tractions, zodat er meer van dit soort mooie plaatjes geschoten kunnen worden…
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Waar blijft je inschrijving Graddus?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Die komt met DHL, dat duurt altijd wat langer.
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
voor beide ingeschreven.
wordt tweede keer petit en eerste keer le grande (direct hoog inzetten met de sportklasse uiteraard)!
heb er onwijs veel zin in.
gr giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
De teller staat nu op 21 equipes. Het deelnemersveld is bijzonder divers:
- 6 GS
- 5 ID/DS
- 3 CX
- 2 BX
- 2 TA
- 1 A-type
- 1 LN (T Samba)
- 1 XM
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Er zijn nog een paar D-modellen bijgekomen:
- 10 ID/DS
- 6 GS
- 3 CX
- 2 BX
- 2 TA
- 1 A-type
- 1 LN (T Samba)
- 1 XM
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik mis een Axel!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
We gaan ook weer mee doen. Deze keer geen oranje mehari maar met de Mehari Azur.
Dat is in ieder geval het plan
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
giel schreef:voor beide ingeschreven.
wordt tweede keer petit en eerste keer le grande (direct hoog inzetten met de sportklasse uiteraard)!
heb er onwijs veel zin in.
gr giel
Kijk vrouwlief wil mee! Dat wordt oppas regelen en inschrijven - of andersom
Nog twee vragen van dit beginkoppel:
1. Is de eerste keer toerklasse echt aan te raden, of is sportklasse prima te doen voor wie niet bang is om een GSA of een gravelpad te jagen?
2. En in de film van 2012 zie ik allerhande apparatuur in en op dashboards geschroefd. Is dat een must of meer iets voor de mensen die hun hobby-auto vaker per jaar voor rally’s inzetten?
Zin in!!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Tussen de toer en sport zitten eigenlijk 2 verschillen.
Toer heeft idd minder gravel.
De sport wijkt dus iets af om de gravel in te gaan. Meestal (niet altijd) wordt er dan een RE (regelmatigheid etappe) gedaan.
In de RE moet je een afstand op een vooraf aangegeven gemiddelde snelheid gereden. Je wordt afgeklokt op de seconde.
Dan kom je direct bij vraag 2, voor de RE is wat hulp apparatuur aan board wel handig. Maar ook voor de rest van de route heeft het toegevoegde waarde.
Overigens is het niet nodig het kan zonder, het zijn hulpmiddelen.
Tegenwoordig zijn er ook APPs voor een smartphone, deze schijnen ook best aardig te werken, vraag wel even voor de zekerheid na of ze toegestaan zijn.
Mijn advies:
Doe de Petite Pressé, waar ook de uitleg wordt gegeven.
Daarna kan je altijd nog wisselen tussen sport en toer
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Ohhh kan dan nog wisselen, kijk da’s makkelijk. Dan schrijven we gewoon Sport in en kunnen altijd nog terugkrabbelen
Die apparatuur, hmmm zolang ik maar geen gaten hoef te boren…
En: rijdt iedereen met vast bestuurder/navigator of wordt er ook veel gewisseld?
Vragen vragen vragen ... morgen maar ‘s een GSA-rit maken om in de stemming te komen.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005