Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Navigator en bestuurder mogen wisselen
Gaten boren hoeft niet, de mijne hangt aan het raam met zuignappen. Dat is een kwestie van even uitzoeken wat je wil.
Wij gaan nu voor de derde keer. Sport prima. Gravel das niet zo spannend.
Die regelmatigheids etapes zijn wel lastig.
Zonder hulpmiddelen is dat wel echt moeilijker.
Wij hadden in de mehari een fiets computer. behoorlijk nauwkeurig.
Volgens mij mag jeje smarphone er niet bij houden.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik dacht dat het wel mocht, er was zelfs een team dat een eigen app had ontwikkeld.
Maar goed, gewoon even navragen hoe dat zit voor de 2016 editie.
Er wordt niet op gecontroleerd (Citoënisten onder elkaar weetjewel), maar het is niet de bedoeling dat je een apparaat meeneemt dat (ook) als GPS/navigatie gebruikt wordt.
In overleg met Gies gebruiken wij een Garmin fietsnavigatiecomputer, waarvan we alleen de trackfunctie gebruiken voor de afgelegde afstand, gemiddelde snelheid, enz. Het is gelijkwaardig aan een tripcomputer, die elektronisch of mechanisch werkt op de omwentelingen van de aandrijfas. Het enige nadeel bij ons is dat als we bij een RE verkeerd rijden en omdraaien, we dan handmatig moeten bijstellen en dat blijkt in de praktijk heel erg ingewikkeld. Dus vandaar dat we zo weinig mogelijk verkeerd rijden.
We hebben wel een echte tripcomputer overwogen, maar voor die ene keer per jaar, hebben we nu een simpel en zeer nauwkeurige apparaat. Bij de laatste Pressé hadden we een RE met 1V.
Adri
KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV
Ik ben me hier ook al een beetje over aan het inlezen. Tripcomputers zijn inderdaad vrij prijzig, helaas.
Er zijn best wel wat GPS gebaseerde computers en dat mag gewoon. Je kan prima een app kopen of maken die alleen de GPS gebruikt om de afstand te meten, te nullen etc.
Het probleem is denk ik dat op een smartphone je ook heel makkelijk een kaart kan openen (google maps oid) en dat is niet de bedoeling.
Als jij met de organisatie kan overleggen dat ze je moeten geloven op je blauwe ogen dat je dat niet doet: prima.
Maar ik zou er niet vanuit gaan dat het altijd mag.
Mij lijkt het wel leuk zelf iets te klussen: sensoren bij de achterwielen, raspberry PI eraan, schermpje, klaar
Maar kost natuurlijk heel veel tijd, geld en. tja.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Tja, dat (on)gemerkt een GPS-kaart openen is natuurlijk altijd een mogelijkheid. Mijn PDA heeft ook binnen een halve minuut een kleurenkaart van de omgeving. Maar dat doe je gewoon niet. En als je dat echt wilt voorkomen dat kunnen ze beter het WADA inschakelen, want die weten hoe je stiekemerds opspoort, ..........hoewel.
Maar troost je Niels(je), je hebt het zo druk met navigeren (en foutrijden enzo), dat je meestal geen tijd hebt om alleen maar te denken aan de afkorting GPS.
Adri
KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Je hebt er toch ook geen fluit aan, je mag er ook gewoon een kaart bij houden. Het punt is dat je de bedoelde route rijdt en die kent je gps ook niet.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Idd wat Marc zegt, je heb eigenlijk helemaal niets aan een navigatie. Als je er al mee aan de gang moet gaat dat veel te veel tijd kosten.
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Een GPS-kaart geeft anders dan een papieren kaart ook de actuele positie weer en dat is geen onbelangrijk detail…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Precies! met een tomtom zou het echt veeeel makkelijker zijn.
Want dan weet je altijd waar je bent. En dat is met papieren kaarten niet.
en ZEKER niet in belgie!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja en nee…
Je zou idd kunnen opzoeken waar je ben. Maar de kaarten zijn niet hetzelfde, je zou je dus kunnen vergissen.
Daarbij denk ik dat het veel tijd kost, welke je niet heb.
Ik denk dat de ervaren teams het niet veel beter zouden doen met GPS kaart.
Een goed ervaren team weet nagenoeg altijd waar ze zijn, anders denk ik niet dat je het evenement kan winnen
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Dat kost toch geen tijd? Als je een navigatiesysteem aan hebt, ken je elk moment je positie, op 5m nauwkeurig. Ik denk ook dat echt goede teams dit niet nodig hebben. Juist dat lijkt mij de reden GPS te verbieden…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Voor de duidelijkheid, ik vind zeker dat GPS kaarten/navi verboden moeten blijven.
GPS tripmaster heb ik geen problemen mee. Functioneel niet veel anders dan een andere tripmaster. Je heb alleen een probleem als je GPS signaal (tijdelijk) wegvalt
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Zullen we ze nog een keer tellen?
- 13 ID/DS
- 7 GS
- 3 A-type
- 3 CX
- 2 BX
- 2 TA
- 1 LN (T Samba)
- 1 SM
- 1 XM
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
7 GS-en! Mooi
Zoals het er nu uit ziet, doen Daan en ik niet mee, helaas.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!