11 van de 18
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
   
Koen’s BX 14 Deauville - terug van weggeweest op CiFo
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 19 oktober 2015 10:14 PM
  [ # 151 ]
tim1993 schreef:

Deze bijvoorbeeld Laughing

Als jij die gaat rijden neem ik die Volcane van je wel over. Laughing

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 23 oktober 2015 03:11 PM
  [ # 152 ]

Nou, ik heb de auto terug. Er bleek inderdaad lucht in het systeem te zitten, dus met ontluchten kwam de auto netjes op. Conclusie: beter gereedschap kopen, zodat mijn sleutel 12 wel netjes past. Laughing
Wel vreemd is dat de auto nu heel snel en veel achter elkaar tikt zodra ik start. De auto komt wel netjes op, en lijkt tijdens het rijden niet veel te tikken. Ik hou het even in de gaten, ik heb nu een lange rit naar Limburg voor de boeg en zou het dan dus vanzelf merken. Blijft het rappe tikken, dan denk ik dat ik toch de voorraadbol kom te vervangen, of ben ik nu erg voorbarig? Ik heb wel ergens gelezen dat het eigenlijk beter is om eerst nog eens de ontluchtingsschroef wat te lossen, dan de motor te starten terwijl de auto laag staat en na een minuutje de schroef weer dicht te draaien. Ik ga er van uit dat dat is wat de garage nu ook gedaan heeft.
Verder heb ik nu ook een beeld van wat er mis is met het stationair toerental: punten gaan naar René en Midwestfriesland! Draadbreukje in combinatie met ietwat brakke stekker naar de stappenmotor. Als je de draad op precies de goede plek wat inknijpt en dan wat beweegt daalt het toerental netjes. Maandag wordt dat vervangen, da’s namelijk wat preciezer soldeerwerk waar ik gewoonweg niet goed genoeg in ben. Al met al niet zo’n duur tripje naar de garage dus, alleen jammer dat het zo druk was dat ze ‘m vanaf maandag hebben gehad en er pas vanochtend aan hebben kunnen sleutelen.

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 23 oktober 2015 04:11 PM
  [ # 153 ]

Niet om je bang te maken ofzo hoor, maar de vraag is nu wel een beetje waar die lucht vandaan is gekomen. Icm met het vake tikken denk ik dat je voorraadbol is gesneuveld. Al heb ik nog nooit gehoord dat dat ervoor zorgt dat er lucht in de aanvoer zit (pomp is niet zelf-aanzuigend). Zoiets als ontluchten bestaat niet, systeem is zelf-ontluchtend. De aanzuigslang moet echter gevuld worden met LHM, zodat de pomp de rest kan doen.

Super dat de oorzaak van het potmeterprobleem gevonden is!

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 23 oktober 2015 04:56 PM
  [ # 154 ]

Dat vele tikken van de drukregelaar, als het systeem weer op druk gebracht moet worden na stilstand, is heel normaal.

Als het systeem op druk is zal dit over zijn. Normaal, met het systeem op druk, zal de regelaar ongeveer 2 tot 3 keer per minuut aanslaan. 

Als de regelaar doorlopend om de paar seconden tikt, is de voorraadbol gaar.

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 23 oktober 2015 07:11 PM
  [ # 155 ]

Ik heb me wat ongelukkig uitgedrukt - het systeem is niet ontlucht, maar juist weer op druk gebracht. De ontlastschroef was los getrild, zoals René al dacht. Ik heb net 160km gereden met de BX, de auto heeft zich prima gehouden. Geen extreem getik, auto blijft netjes hoog. Tussen januari en mei wilde ik de bollen sowieso al doen, dus ik denk dat ik de auto maar gewoon richting Hydraulique stuur (20 minuutjes rijden) voor algeheel onderhoud aan het systeem in plaats van dat ik zelf ga schroeven. Even jammer, maar het is sowieso smerig in die LHM pot op het moment. De 2 jaar zitten er al bijna weer op, het begint langzaam frietvet te worden.
Het extreme getik van de drukregelaar als de auto aan gaat gebeurt zelfs als de auto maar een centimeter is ingezakt, maar tijdens het rijden is het eigenlijk 1 á 2x per minuut ongeveer dat ik het hoor tikken, net zoals voor de hele operatie.

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 23 oktober 2015 09:54 PM
  [ # 156 ]

Je bollen waren sowieso wel aan een vulbeurt toe, hij veerde vrij stug. Dat vele tikkel tijdens het omhoog komen hoort wel gewoon.

Mooi dat het opgelost is met het stationair toerental! Klinkt bekend, ik had bij mijn XM ook last van veels te hoog en wisselend stationair lopen op willekeurige momenten. Ook een draadbreuk..

https://www.youtube.com/watch?v=6jNUd_8Xz28

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 24 oktober 2015 01:46 AM
  [ # 157 ]

Toch iets te vroeg gejuicht: de voorraadbol is toch op. Ik reed de parkeerplaats op in België, tik tik tik tik tik uit het vooronder. De auto na het parkeren nog even aan laten staan, en jawel, binnen 15 seconden tikte de pomp telkens weer. Toch binnenkort maar een afspraak maken bij Hydraulique, kan de voorraadbol vervangen worden en meteen maar even de rest van de bollen gecontroleerd. Voorraadbol zonder brug schijnt lastig te zijn, en die bollen waren inderdaad aan een rondje toe.

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 24 oktober 2015 10:23 AM
  [ # 158 ]

Als je oprij bokken hebt, dan kan je dat makkelijk zelf doen!
Ik zou dan meteen de rest van de bollen ook doen, kost je even 150 euro, maar dat verschil merk je zo goed.

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
Michelangelo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006

- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Gepost: 24 oktober 2015 11:25 AM
  [ # 159 ]

Eens met het voorraadbol vervangen op de oprit. Bij Eloise heb ik het zelfs op de parkeerplaats buiten een beurs gedaan. Handleiding erbij en inderdaad oprijplaten gebruiken.

Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 24 oktober 2015 11:54 AM
  [ # 160 ]

Gaat het ook met assensteunen? Ik dacht dat het er juist om ging dat de wielen ondersteund werden - dan heb ik namelijk niet de juiste spullen. Voorste veerbollen lukt me zelf sowieso wel, maar de voorraadbol en achterste bollen (dus eigenlijk de 3 die echt aan vervanging toe zijn) lijken me een pittig klusje met enkel assensteunen.
Brakke voorraadbol verklaart trouwens ook het rappe inzakken van het laatste half jaar, dat ding is gewoon langzaam stuk gegaan en druk aan het verliezen geweest. Kan rondrijden met een kapotte voorraadbol trouwens veel kwaad? Ik moet namelijk nog terug van Limburg naar Brabant, en dan weer door naar Noord-Holland eigenlijk. Laughing

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 24 oktober 2015 12:49 PM
  [ # 161 ]

Eigenlijk het enige waar je voorraadbol voor zorgt is dat je nog wat restdruk hebt als je motor uit valt. Zet je motor eens uit en trap een paar keer op de rem, dan merk je vanzelf hoe goed die nog is.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 24 oktober 2015 03:02 PM
  [ # 162 ]

Ik heb eventueel wel babybruggen very good Bollen vervangen is heel goed zelf te doen

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 25 oktober 2015 10:12 AM
  [ # 163 ]
tim1993 schreef:

Ik heb eventueel wel babybruggen very good Bollen vervangen is heel goed zelf te doen

Dan houd ik me graag aanbevolen om binnenkort eens richting jou te komen met een setje van 5 bollen.  Mr. Green

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 26 oktober 2015 05:49 PM
  [ # 164 ]

De auto is weer terug voor de deur - snort weer heerlijk, dus dat is fijn. Het bleek een klein draadbreukje bij de stappenmotor te zijn, dus in principe zo verholpen.
Aangezien ik nieuwsgierig aangelegd ben wilde ik wel eens weten hoe dat nou precies zat, dus eenmaal thuis even de motorkap open gedaan. Uiteraard was er weinig te zien van de hele operatie, want alles is weggewerkt, maar er vielen mij wel 2 kleine plekjes op onder de auto. Plat op de buik, en ja hoor, de LHM leiding bij de voorraadbol lekt iets. Ik zal er morgen een foto van maken en hier plaatsen, ik zie namelijk niet zo goed waar het vandaan komt. Is een dergelijke leiding goed te vervangen of is repareren ook mogelijk? En zo ja, wat voor materiaal heb ik daarvoor nodig?
Ik ga morgen een set veerbollen bij D&O bestellen, ik neem aan dat de benodigde ringen daar ook allemaal bij zitten. Dat leek mij het meest betrouwbare en goedkoopste adres voor een setje bollen.

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 27 oktober 2015 09:36 PM
  [ # 165 ]

Juist… En toen lag de BX weer op de grond. Ik probeerde vandaag te starten en weer gingen de hydrauliek lampjes niet uit en zoog de pomp niet aan. Sleutel 12 op de ontlastschroef lijkt weinig uit te halen. Ik hoef de komende dagen niet weg, gelukkig, maar dit is natuurlijk niet fijn. Ook zag ik onder de auto weer een ander plekje waarvan ik denk dat het koelvloeistof is - terwijl de motor dus niet draait lijkt er een lek te zitten. Ik ga morgen dus even bellen met Hydraulique om een afspraak te maken voor een check, want hier is meer mis dan een kapotte voorraadbol. Zodra ik dan meer weet schakel ik de ANWB in om me op weg te helpen zodat de auto ook daadwerkelijk vanuit Heemskerk richting Raamsdonksveer kan.

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
 
11 van de 18
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook