Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Even wat LHM gieten in de aanzuigslang?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Ze is hier op eigen kracht gekomen, er ligt geen LHM onder de auto behalve bij de voorraadbol - ik krijg die auto dus sowieso nog wel van z’n plek, desnoods met hulp van de ANWB. Ben wel blij dat ik m’n krik mee heb genomen, omdat ik eigenlijk de claxon na wilde kijken (werkt af en toe niet) en je daar toch van onder makkelijker bij komt. Opkrikken, assensteunen eronder en kijken of ik dan goed bij de slangen kom. Ik denk zelf dat de slangen bij de voorraadbol zo slecht zijn dat er daar lucht in het systeem kan komen - poreus dus of iets dergelijks. Desnoods even inkorten, alles om maar thuis te komen en uiteindelijk in Raamsdonksveer. Ik zou de auto graag bij Chyparse neerzetten (Heemskerk - Almere is wat korter dan Heemskerk - Raamsdonksveer), maar dan kom ik er weer lastig bij om ‘m op te halen. Er zit eventueel een zelf-service garage hier in Heemskerk waar ik ‘m even op de brug kan zetten (zeer schappelijke prijzen), maar ik ben bang dat dit mijn pet te boven gaat. Wel vreemd, nooit problemen met de hydrauliek en ineens krijgt ‘ie dit. Je zou toch verwachten dat dit soort dingen zich langzaam aankondigt?
Maar goed, met prakiseren, nadenken en klagen kom ik nergens. Eerst bellen voor een afspraak, en dan morgen maar eens onder de auto. Momenteel staat m’n hoofd daar niet echt naar, en ik heb een SEGA MegaDrive openliggen voor restauratie.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Hydraulique heeft helaas geen tijd voor me momenteel - zou 2 weken kunnen duren, en da’s toch echt te lang wachten voor een daily. Ik heb wel afgesproken dat ik de bollen daar laat checken in het nieuwe jaar. In het kader van kostenbesparing laat ik de bollen namelijk nu even voor wat ze zijn en wordt alleen de voorraadbol vervangen, omdat dit wel eens een duurder geintje kan worden dan ik hoopte. De auto is het repareren sowieso waard, want de motor loopt perfect en hij is verder netjes en hard.
De auto gaat dinsdag bij Jansen in Breda op de brug. Daar is ze al eens eerder geweest, namelijk om de hoogteregelaar voor te laten reviseren en om de octopus te laten kitten (wat overigens mislukte, maar goed, wie niet waagt…). Heb daar ook al eens een zijspiegel vandaan gehaald, dus ik ken die mannen daar een beetje. Ik heb er wel vertrouwen dat dit goed gaat komen, linksom of rechtsom.
Nu nog zorgen dat ik de auto van Heemskerk naar Zevenbergen krijg vrijdag, en dan maandag middag of dinsdagochtend naar Breda.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik denk dat het membraan al een tijdje wat stikstof doorliet en uiteindelijk is gescheurd. De bel resterende stikstof is in de pomp terecht gekomen en die kan daardoor geen LHM meer aanzuigen. Zodoende blijft de auto op z’n buik liggen.
Leidingen staan onder druk, dus als die lekken krijg je een sproeier en dan wordt het een enorme groene bende. Waarschijnlijk lekt er bij jou geen leiding maar een retourslangetje. Een poreuze keerring van de voorraadbol of wartel zou ook nog kunnen.
Kortom: voorraadbol + keerringen vervangen en dan de aanzuigslang naar de pomp vullen met LHM en kijken of de boel dan weer op druk komt. Met nieuwe of gevulde bollen ken je de wagen waarschijnlijk niet meer terug.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Volgens mij is de constructie van de drukregelaar inwendig zodanig dat er niets richting pomp kan, d.w.z. tegen de normale stromingsrichting in.
En dus ook niet de stikstof uit de voorraadbol.
Ik denk dat er ergens een lekkage zit in het aanzuigtraject van de pomp vanuit het voorraadvat, de pomp is namelijk niet zelfaanzuigend.
Bij een draaiende pomp wordt er dan lucht naar binnen gezogen.
En bij een stilstaande pomp kan dit tot LHM-lekkage leiden.
Zit de klem van de slang op de pomp wel goed vast?
Reanimatie als volgt.
Ontlastschroef op de regelaar 1 slag open, aanzuigslang vullen met LHM en direct op het vat aansluiten.
Starten, motor 1 minuut o.i.d laten lopen en dan de ontlastschroef dicht draaien.
Hierna moet er druk opgebouwd worden en hoort de auto omhoog te komen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
René Jongejan schreef:Reanimatie als volgt.
Ontlastschroef op de regelaar 1 slag open, aanzuigslang vullen met LHM en direct op het vat aansluiten.
Starten, motor 1 minuut o.i.d laten lopen en dan de ontlastschroef dicht draaien.
Hierna moet er druk opgebouwd worden en hoort de auto omhoog te komen.
Dat is wat ik in ieder geval ga doen nu, komende vrijdag - zolang de druk er eenmaal op staat blijft de auto netjes draaien. Remmen gaat ook nog goed, gelukkig.
Dat de leidingen goed waren dacht ik al, anders ligt er immers binnen een paar minuten de complete inhoud van het LHM circuit op straat. De LHM slangen bij de voorraadbol zweten/lekken bij stilstand bij de aansluiting op de HD regelaar, dus ik denk dat René weer de spijker op z’n kop slaat. Belangrijkste is dat ik de auto dus sowieso richting de garage kan krijgen, slangen e.d. heb ik nou eenmaal niet op voorraad (m’n vader weigert zijn garage als opslagplaats voor auto materialen te lenen).
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Koen
De slang op de regelaar is de retour naar het vat, de slang op de pomp is de aanzuig uit het vat.
Beide slangen zitten met een slangklem o.i.d. vast.
Edit: de retourslang maakt deel uit van de octopus.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Aangezien de auto een tikkeltje te LHM-incontinent was geworden naar mijn smaak heb ik ‘m vrijdag in 1 streep doorgereden van Heemskerk naar de garage, met een tussenstop thuis om de bagage uit de auto te krijgen. Om de auto vrijdag in de benen te krijgen is de ontlastschroef los gedraaid, vervolgens een flinke hoeveelheid LHM in de pot gegoten, auto gestart en plots begon de pomp te tikken. Ontlastschroef vervolgens telkens even wat verder dicht tot de auto achter op kwam (voor bleef liggen), vervolgens de auto in de hoogste stand gezet (toen kwam voor wel op), toen naar rijhoogte. Ontlastschroef na een minuut of wat weer dicht. Toen onder de auto gekeken - om de 20 seconden een druppel. De voorraadbol was vanaf de helft ongeveer nat, en de retourslang was flink aan het zwellen.
Vandaag een telefoontje gekregen van Jansen, die hebben het LHM lek opgelost. Combinatie van verkeerde slangen en een verkeerd koppelstukje vanaf de octopus. Hij is bij het lek zuurstof naar binnen gaan trekken, en dat is gewoon langzaam steeds erger geworden. De voorraadbol was nog goed, de pomp tikt nu netjes weer 1x per minuut. Wel zijn de voorste bollen aan vervanging toe, dus die pak ik nu meteen even mee. Achterbollen kunnen nog wel even, dus die gaan in het nieuwe jaar bij Hydraulique mee in de check.
Nu er nog achter zien te komen waar dat andere lekje zit - er loopt volgens mij koelvloeistof van het subframe af. Ik verdenk de thermostaat van lekken.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Doe jezelf een plezier en neem je achterbollen ook mee. Die waren ook niet heel veel meer hoor..
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Voor was juist wel ok, achter was wat minder! Stuur maar een berichtje als je een en ander wil fixen
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Timo1990 schreef:Doe jezelf een plezier en neem je achterbollen ook mee. Die waren ook niet heel veel meer hoor..
Ben ik helemaal met je eens, maar deze bollen kom ik zonder (baby) brug nu goed bij. Plus, hoe leger ze zijn, hoe lastiger het vervangen gaat. Ik heb de komende tijd niet zoveel gelegenheid om onder de auto te liggen, en om met mensen af te spreken die wel de juiste tools hebben (ik heb geen baby bruggetjes), dus op z’n vroegst rond de kerst zou ik dan die achterbollen kunnen vervangen. Dat kan ik dan altijd nog doen.
Of ik schaf de bollen sowieso aan en kijk dan wanneer ik bij Tim langs kan, dan is er altijd een optie. Ik kom de komende tijd daar wat meer in de buurt, dus wellicht dat ik het er toch nog tussen gepropt krijg.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Op een setje assteunen kun je ook prima achterbollen vervangen.
Een een beetje zelfsleutelaar moet toch wel in het bezit zijn van 1 of 2 setjes.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik heb op die oprijbokjes/baby bruggetjes zoals jij het noemt nu twee keer problemen gehad dat achter niet goed drukloos werd en de bol er of niet of met veel geweld pas af ging. Met de assteunen had ik ze altijd zo los. Mijn voorkeur gaat daar ook naar uit. Ik heb ook altijd een tsunami in de bilnaad bij het oprijden van die bokjes. Vreselijk!
Citroen Xantia by Timo van Vuurde, on Flickr
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Timo1990 schreef:Ik heb ook altijd een tsunami in de bilnaad bij het oprijden van die bokjes. Vreselijk!
Het vergt wat gewenning zal ik maar zeggen haha
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
BasisBIX schreef:Een een beetje zelfsleutelaar moet toch wel in het bezit zijn van 1 of 2 setjes.
Grapjas. Ben ik net over m’n “angst” heen om te sleutelen aan die auto, gaat ‘ie dit soort kuren vertonen. Zouden ze het ruiken? Maar zelfs deze beginnende sleutelaar heeft een setje steunen, wees maar niet bang. Ik had alleen begrepen dat de wielen juist ondersteund moesten worden bij een bollenwissel, en dat gaat niet met assensteunen.
Als ik die foto van Timo zo zie, dan moet het wel lukken.
Vanwaar de tsunami, Timo? Bang dat er iets weg schiet en dat je hele hydrauliek onder de auto uit komt zetten?
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)