Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Rij maar eens zo’n bokje op, dan spreek ik je wel weer.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Nou, het ziet er naar uit dat ik dat binnenkort toch nog mag gaan doen, bokjes op rijden.
Gisteren de auto opgehaald bij de garage. Toen ik de monteur aan de telefoon had van de week zei hij dat de auto valse lucht trok langs de lekkage, en dat dus het probleem van het niet op komen opgelost was door het lek te verhelpen. Vervolgens vroeg ik ‘m wat dan de staat van de voorraadbol was; die zou nog goed zijn, ‘de auto tikt niet zo vaak.’ Ik start dus gisteravond de auto bij de garage, tiktiktiktiktiktiktiktiktiktik, in 5 seconden, alleen om de achterkant hoog te krijgen. Dat vond ik al vreemd. Vervolgens sta ik 5 minuten later stil bij een stoplicht, even de radio uit gedaan om het goed te kunnen horen: tik, 5 seconden later, tik, 5 seconden later, tik. Iets verderop stond ik met de rem ingeduwd bij het stoplicht, hellingproef om weg te komen, tik - tik - tik tik tik tiktiktiktiktik, in een tijdspanne van 5 seconden. Die voorraadbol is dus gaarder dan een 30 minuten gekookte aardappelen…
De lekkage lijkt trouwens goed verholpen, ik zie bij de voorraadbol eenzelfde constructie als dat ik Twan2346238723948722347892 hier wel eens heb zien delen met verschillende koppelstukjes en fatsoenlijke lhm-bestendige slang. Ik zal de garage van m’n neef, waar de octopus vorig jaar is vervangen, wel even op het hart drukken dat ik niet blij ben met het feit dat ze benzineslangen hebben gebruikt…
In de winkelmand zitten nu 2 achterbollen en 1 voorraadbol. Aan de andere kant wel blij dat ik nu zelf de voorraadbol kan doen, is toch ook weer een klusje dat eigenlijk zelf kan en flink wat geld kost als je het laat doen. Ik probeer vandaag nog even een filmpje te maken, zodat jullie weten wat ik met het vele getik bedoel (voordat ik weer te horen krijg dat ‘ie veel moet tikken bij het opstijgen).
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Je noemt precies de momenten dat die hoort te tikken! Als je de auto start, moet die omhoog komen. Dus gaat die tikken om druk op te bouwen. Je drukt de rem in bij een kruispunt/stoplicht, er wordt weer druk gevraagd dus gaat die tikken om die weer bij te regelen.
Bij gewoon stationair draaien zonder bijzonderheden hoort die om de minuut te tikken ongeveer. Als je van hoogte verandert, remt of wat dan ook dan hoort die juist te gaan tikken.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Timo1990 schreef:Bij gewoon stationair draaien zonder bijzonderheden hoort die om de minuut te tikken ongeveer. Als je van hoogte verandert, remt of wat dan ook dan hoort die juist te gaan tikken.
Stationair tikt ‘ie dus om de 5 tot 10 tellen, dat was voordat deze problemen begonnen om de 30 á 60 tellen. Vandaar dat ik niet snap dat de monteur zei dat de auto niet te vaak tikte, om de 5 tot 10 tellen is écht te veel voor een BX zonder stuurbekrachtiging.
Ik weet dat de auto juist moet gaan tikken bij opstijgen, veranderen rijhoogte en remmen, maar voorheen tikte de auto niet zo veel. Normaal tikte de auto om de seconde bij het opstijgen, nu tikt de auto 5 seconden aanhoudend als een soort machinegeweer - vergeleken met de oude situatie dus niet gezond.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
MLConian schreef:ik zie bij de voorraadbol eenzelfde constructie als dat ik Twan2346238723948722347892 hier wel eens heb zien delen met verschillende koppelstukjes en fatsoenlijke lhm-bestendige slang. Ik zal de garage van m’n neef, waar de octopus vorig jaar is vervangen, wel even op het hart drukken dat ik niet blij ben met het feit dat ze benzineslangen hebben gebruikt…
hmmm, ik weet zo niet meer waar dat dat was
maar hebben ze een octopus gefrabiekt uit losse slangen? que? wel erg beun als je het mij vraagt..
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Nee, de octopus is een ‘echte’ (officiëel Citroën), maar de slang van de octopus naar de voorraadbol was een benzineslang, met een koppelstukje naar de slang van de octopus. Die slang heeft nu een hoop nieuwe klemmetjes en koppelstukjes opgeschroefd gekregen. Ik meen me te herinneren dat je op een gegeven moment ook een foto deelde van een dergelijke koppeling, zal eens gaan zoeken waar dat ook alweer was.
Voor zover ik nu kan zien is het droog onder de auto, dus ik zal ‘m morgen eens starten en in de hoogste stand zetten - zie nu dat op de rekening staat dat er 2 liter LHM in is gegaan, dus even checken.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
De nieuwe achterbollen en voorraadbol zijn zojuist betaald. Nu even wachten op het pakketje! Ik heb ze via internet bij D&O besteld, 30 euro per achterbol en 42,50 voor de voorraadbol. Nog even 1 druk weekend voor de boeg, hopelijk kunnen ze er daarna snel onder. De voorkant veert nu namelijk heerlijk (ze waren dus ook echt wel aan vervanging toe), maar de achterkant is nu naar verhouding een Mazda, zo hard.
KVS lekkage begint nu langzaam zichtbaar te worden. Zodra de auto met warme motor een tijdje stil staat ligt er een klein plasje onder de auto. Het lijkt van het subframe af te lopen ter hoogte van de thermostaat. Als ik het goed heb zou dan een nieuwe thermostaat met pakking voldoende moeten zijn dan?
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Van het subframe ter hoogte van de thermostat? De thermostaat zit toch onder de ontsteking?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
‘t Is een TU he. Thermostaat zit linksvoor op het blok. Ik mis alleen de link thermostaat - subframe een beetje. Als thermostaathuis lekt, lekt ‘ie op de bak
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bij een TU zit de thermostaat in zijn huis opgesloten door een soort slangtuit met flens, vastgezet met 2 boutjes.
De afdichting is een rubberen ring.
Kijk dus even goed waar het lekt, tussen huis en flens of de slang op de tuit?
In het 1ste geval is alleen een nieuwe ring nodig en geen nieuwe thermostaat, tenzij deze niet goed meer werkt.
In het tweede geval wordt de lekkage mogelijk veroorzaakt door corrosie van de slangtuit.
Heb het zelfs meegemaakt dat deze doorgerot was.
Dus goed schoonmaken of in het ergste geval de slangtuit vervangen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bedenk me nog een mogelijke oorzaak, een foutieve montagevolgorde van thermostaat en afdichtingsring.
Eerst de thermostaat en dan de ring, omgekeerd kan ook lekkage tot gevolg hebben.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Alleen doe je een ring om de thermostaat heen? Bij mij zit en zat er een gleuf in de ring waar de thermostaat in moet.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Idd, zo hoort het ook. Maar wie zegt dat het nu zo zit?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Oh, zo bedoelde je
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Ik heb voor de zekerheid even iets onder de auto gelegd voor vannacht, zodat ik precies kan zien wat er nou lekt. Dat lijkt me stap één. (Aan de andere kant, als het KVS is die langs smerige onderdelen lekt, dan lijkt het alsnog olie, maar goed.)
Dan morgen na het werk even de motorkap open en foto’s maken. Met speculeren schieten we niks op, en ik heb nog steeds een dergelijk gebrekkige kennis dat het best kan zijn dat ik dénk iets goed te beschrijven en het uiteindelijk iets compleet anders blijkt te zijn.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)