Mes amis,
vandaag voor de 8e keer getankt (incl 1e keer door dealer) bij een km stand van exact 9000km. Dat is 1x in de maand sinds de aanschaf. Gemiddeld bereik op een tank met dik 40 liter diesel: 1125km. Ofwel 1:26,5. Keurige waarde lijkt me.
Nononooo, ik ben geen slome in het verkeer. Anticipeer wel goed (op tijd op motor afremmen voor stoplicht/ bochten, als het even kan bochten in zn 3 , vroeg opschakelen, S&S). Verhouding snelweg, b-weg, stad is ongeveer 10:60:30.
Betreft een 100hdi met handbak.
Maar, wat verbruiken jullie eigenlijk?
Totaal aantal Berichten: 6496
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Dat red ik echt niet. Ben nu ruim 9.900 km ver in 3 maanden (100 HDi met handbak). Verbruik gemiddeld 1 op 20,5 (ca. 800-850 km op een tank). Wel vooral snelwegkilometers, en vooral in de spits (optrekken, afremmen). En ik doe echt m’n best.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Sinds begin dit jaar in het trotse bezit van een 1.2 82 pk handgeschakelde Cactus. Nu ruim 17.000 km gereden, de eerste 10.000 ging volgens de boordcomputer met een gemiddelde van 5,2l/100km. Da’s een voor een benzinemotor in zo’n auto een ongelooflijke 1:19,3. Inmiddels staat de teller op 5,4/100 na een vakantie onlangs naar, in en weer uit Frankrijk (ruim 3000 km)met honderden peage-km’s 130 p/u op de cruiser in een zwaarbeladen auto en bergje op en -af. Die 5,2 is dus weer binnen handbereik. Ik rij normaliter zo’n 400 km per week met regelmatig een verbruik van 5/100 ofwel 1:20 of zelfs iets minder, 40% snelweg, 40%b-wegen en de rest stad. Het ding rijdt net zo zuinig als het Peugeotje 107 van mijn wederhelft. Het beloofde gemiddelde uit de folder van 4,6 haal ik niet, maar we zitten er wel dichtbij
Chapeau voor de C4C!
Da’s idd heel netjes voor een benzine uitvoering. De 1 jaar oude twin air punto van mijn ega loopt 1:16. 10% snelweg, 60% stad, 30% b-wegen.
Nou kwam zij er wel pas na een maand of negen achter dat r ook nog een 6-de versnelling op zat . De schat.
Oja, start stop gebruikt ze ook niet .
Back on topic. Bijna dieselwaarden die 1:20!
Mulder schreef:Wel vooral snelwegkilometers, en vooral in de spits (optrekken, afremmen).
Ja, das idd killing voor je verbruik. Maar het blijven supergoede auto’s
1 op 26,5 ?!?
Dat is suuuuuuper netjes!
Het verbruik van mijn Cactus is ook prima. Ik heb de handgeschakelde 1.2 benzine zonder turbo, en haal daar mee een gemiddelde van 19km per liter.
Wat mij wel is opgevallen dat het merk benzine verschil in verbruik kan opleveren. Scheelt een paar tiende liter, maar toch.
Ik rij meestal tussen de 105 en 120km/u op de snelweg. Persoonlijk vind ik dat een lekkere kruissnelheid. Ik schakel over het algemeen wanneer de computer dat aangeeft mits ik niet te veel gas moet geven.
Al met al ben ik zeer tevreden over het verbruik. Ik heb een uitschieter gehad van 20.5km op een liter maar dat is echt als je de hele rit wind mee hebt.
hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline
Totaal aantal Berichten: 6496
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Tonino schreef:Mulder schreef:Wel vooral snelwegkilometers, en vooral in de spits (optrekken, afremmen).
Ja, das idd killing voor je verbruik. Maar het blijven supergoede auto’s
De 17 inch velgen helpen ook niet mee. Maar ja, het oog wil ook wat…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Mijn oog valt meer op de verbruiksmeter dan op mijn wielen.
hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline
Totaal aantal Berichten: 6496
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik weiger met samengeknepen billen rond te rijden. Erfenisje van toen ik nog XM TCT reed… Toen werd ik doodongelukkig van dat metertje…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 30-05-2014
- C3 Picasso 14 vti 95 pk
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 feel etg 82
Momenteel 6,1 l per 100km (1/16.4) , vorige tankbeurt 5,7L (1:19.6). ik heb amper 1600km gereden tot nu toe (1.2L 82pk etg feel)
geen autosnelweg ,veel 50,70 en 90km/h zones .
veel verkeer met rotondes en rode lichten .
-citroën c4 cactus etg 82 2015
-citroën c3 Picasso 14 vti 95 2014
Daarvoor,dyane6,visa club,visa superE,ax 11tre,bx 19D,zx break 19d,jzx 14 advantage,jumpy19D,saxo 11sx,Berlingo 19D,c8 tentation,c3 14 hdi 70
Mijn 82PK shine met 17"zit rond de 6.2 gmeiddeld. mijn vrouw pakt hem veel voor haar werk. dat is slechts 16 km, dus daar rijdt ie niet zuinig van. Wel in Zweden en noorwegen deze vakantie gemiddeld 5.0 op 100km gereden.
Maar aangezien je daar niet harder mag dan 80 verklaard dat een hoop. Alhoewel er toch ook best veel berg op en af gerden is.
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 30-05-2014
- C3 Picasso 14 vti 95 pk
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 feel etg 82
Ik moet toegeven dat ik het fijn ving met de etg rijden .
In vergelijking met mijne c3 Picasso 1400cc/95pk is de cactus 1200 82pk iets zuiniger .
bij optrek is de Picasso levendiger en maakt wel een tof geluid (4 cilinders)
de cactus heeft een scherper geluid (3 cilinders) die niet zo aangenaam is .
Ik heb door het feit dat geen toerenteller is de neiging om sneller de gas los te laten .
c3 picasso
c4 cactus
le sage
-citroën c4 cactus etg 82 2015
-citroën c3 Picasso 14 vti 95 2014
Daarvoor,dyane6,visa club,visa superE,ax 11tre,bx 19D,zx break 19d,jzx 14 advantage,jumpy19D,saxo 11sx,Berlingo 19D,c8 tentation,c3 14 hdi 70
[/IMG
Toch geen slecht verbruik voor een atmosferische drie pitter. Ongelooflijk dat je dit kan halen met een grote auto.
Groot voor mijn gevoel dan.
En ik kan niet zeggen dat ik sloom gereden heb heen en weer naar mijn werk.
Alleen ik had alle verkeerslichten mee.
hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 12-04-2007
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi100 Shine
- BX BX GTi 16v
Ik zit na 12.000 km met mijn BlueHDi 100 op een gemiddelde van ruim 1 op 21,1. Mijn beste verbruik op een tank diesel is 1 op 23,4, maar als mijn route naar het werk iets minder stoplichten zou bevatten, zou 1 op 25 in bereik zijn. Nu is het net iets te vaak start-stop en stadsverkeer om het gemiddelde hoog te houden. Maar er worden ook ritjes op en neer naar Bremen gemaakt wat het gemiddelde wat omlaag haalt (1 op 18,5), maar nog steeds netjes gezien de snelheden.
Boven de 100 à 110 km/u stijgt het verbruik hard in ieder geval.
Zo zie je maar dat het nut heeft om auto’s weer lichter te maken. Dat scheelt slokken benzine of diesel.
Helaas is de luchtweerstand nog wel aan de hoge kant gezien de opwaartse lijn van het verbruik bij snelheden boven de 110.
Maar ik ben tevreden.
hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline