Totaal aantal Berichten: 11778
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Van de voorpagina
Ins Blaue Hinein
De Citroën BX, jaren achtereen de meest verguisde bollenbak van alles dat uit Parijs en Rennes gezweefd kwam, is nu toch echt aan een opmars bezig als liefhebbersauto. Of je daar in het algemeen blij mee bent of niet, dit exemplaar kan voor een autoliefhebber alleen maar een goede zijn: een prachtig overgebleven first-year model in een zeldzame kleur.
Dat de BX stilletjes een wat serieuzere liefhebbersauto aan het worden is, is natuurlijk ook niet zo gek. De generatie die opgroeide met de eeuwige budget-bollenbak is nu zelf aan een hobby-auto toe en zolang de BX nog vriendelijk in aanschaf en onderhoud is, zal de auto zijn weg naar liefhebbers wel vinden. Ook het oldtimervak is dynamisch, en waar de hoekige lijnen van Marcello Gandini tijdenlang als gedateerd werden aangemerkt zijn ze inmiddels retro, vintage en, kortom, opnieuw hip.
Van de verschuivende liefhebbersgroep is medeforummer koen91 zeker een lid. Hij groeide feitelijk op in en rond AX-en, maar als die voor onderhoud of reparatie bij de werkplaats werden aangeboden, kreeg de vader van Koen een BX mee. Voor de kleine Koen een belevenis, aangezien de auto immers stijgen en dalen kon. Een kermisattractie voor op de oprit! De liefde voor Citroën, veerbollen en specifiek de BX zat er dus vroeg in. Die liefde werd eerder al gedeeltelijk ingevuld met de mooie witte GS die we eerder reden, en nu dan ook met de hier getoonde BX 14 RE in de fraaie kleur Bleu Argenté (code GNE).
Koen vond de wagen min of meer per ongeluk op een oldtimerbeurs in Eelde. Brons Automobielen te Foxhol had de wagen diezelfde dag in handen gekregen. Na een week van overpeinzing is Koen de wagen in daglicht gaan bekijken, en werd het duidelijk dat als er ooit een BX moest komen, dit ‘m was: een heerlijke uitvoering, technisch helemaal in orde, een prachtige kleur, roestvrij en als bonus een exemplaar uit het eerste jaar van productie. Omdat de prijs bovendien paste, werd de koop gesloten.
De BX zelf is een wonderschoon exemplaar uit het eerste jaar van productie. Het ORGA-nummer 2226 leidt naar een productiedatum van maandag 13 december 1982. Hoewel het een maandagmorgen-exemplaar had kunnen blijken te zijn, moet het van meet af een goede wagen zijn geweest: Koen is er de derde eigenaar van en de eerste twee hebben de wagen duidelijk gekoesterd, getuige de kleine doorgepoetste plekken in de matzwarte afwerking. De auto werd afgeleverd op dinsdag 18 januari 1983 en is getuige het verzekeringsbewijs zeker tot 2010 als dagelijks vervoer gebruikt.
De auto werd afgeleverd op optionele TRX-banden (170/65-R365 TRX), met gordels achterin (die in Nederland in 1983 nog niet verplicht waren) en zonder hoofdsteunen vóór, getuige de enigszins afwijkende bekleding en de afdekdopjes voor de gaten, die in de kofferbak werden gevonden. In de loop van de tijd werden de TRX-wielen door basis-BX velgen vervangen, kennelijk omdat TRX-banden prijzig en moeilijk leverbaar zijn geworden. Koen heeft zelf de period Sharp autoradio-cassettespeler aan het interieur toegevoegd.
De auto is, mede met dank aan het wat vriendelijker klimaat in de Corréze (19), vrijwel volledig roestvrij overgebleven, tot en met vier perfecte portieren aan toe. Om dat zo te houden is de wagen uitgebreid met Dinitrol behandeld: als het warm genoeg is, druipt de auto nog van de was. Verder werden een paar hogedrukleidingen preventief vervangen. Koen heeft er zelf dan ook geen grotere plannen mee dan de velgen op te laten knappen, de gescheurde achterlichtlens te vervangen en een setje nieuwe banden te monteren. De auto heeft ook niet meer dan dat nodig; de kleine schrammen en kale plekjes wijzen alleen maar op een lang en gekoesterd verleden. Schoonheidsfoutjes die een BX als dit met alle eer mag dragen.
De BX van Koen is een van de oudste BX-en van Nederland en een van de mooiste om te zien. Een auto waar niets op aan te merken valt. Als je liefhebber bent van oude auto’s, kun je niet om de geweldige conditie van deze BX heen. En de BX liefhebbersschare zal sowieso staan te watertanden. Auto’s als dit, en eigenaren als Koen maken dat die opmars van de BX als liefhebbersauto gestaag, maar wel zeer zeker door zal gaan.
Tekst en foto’s: Penny Lane
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 5481
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Erg leuk stukje!
Wat een mooie BX! En eindelijk men gaat inzien dat de BX ook thuis hoort in het rijtje van de Traction Avant, 2CV, DS, Cx enz…..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi exemplaar!
De prijzen voor goede BXen is de laatste jaren al aan het stijgen. Dat is een goede zaak, hopelijk stijgen ze nog even door zodat het ook de moeite wordt om onderdelen te gaan herproduceren. Want dat wordt wel degelijk een probleem.
Wie weet komen er de komende jaren nog meer van zulk soort leuke exemplaren aan het licht
Nou ja, ik rij inmiddels zo’n 22 jaar met plezier in BX-en. Het is een behoorlijk comfortabele en zeer praktische auto. Met wat kuren maar zelden desastreus.
Hoewel ze er best wel apart / eigenzinnig uitziet heb ik het nooit een mooie auto gevonden.
Veel te hoekig. Te weinig echt mooie lijnen. Maar dat is persoonlijk uiteraard.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Wat een prachtige BX! Persoonlijk vind ik de type 1 niet geweldig, dat komt doordat ik in type 2 en type 3 wagens ben opgegroeid - dat schrijftafel stuur hóórt erbij voor mij, maar dit is wel zo’n geweldig mooi exemplaar dat ik er even stil van word. Zo zie je maar: mooi blauw is niet lelijk.
Wat betreft het uiterlijk van de BX, ik heb het altijd een mooie auto gevonden, en te zien aan de blikken die de BX dagelijks nog trekt als ik voorbij getuft kom ben ik niet de enige!
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 29-05-2014
- BX 14RE
- GS/GSA Pallas
Erg leuk verhaaltje geworden Derk!
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Leuk verhaal, heerlijke auto! Maar een vraag: hoe weet je dat ie destijds is afgeleverd op TRXen?
Grtn Martijn
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke velgen dat zijn, staal of lichtmetaal TRX?
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 29-05-2014
- BX 14RE
- GS/GSA Pallas
Er zit een sticker bij de bestuurdersdeur. Daarop staat de bandenmaat en de bandenspanning etc.
Woah! Wat een plaatje!
Zijn er meer foto’s van het interieur?
Fraaie kleuren, en de lijnen en strakheid van de eerste serie komen mooi uit.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Wát een plaatje!! Vooral de bijrijderskant komt erg strak uit, zonder buitenspiegel
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Wow.
Wat.
Een.
Apparaat!
Echt fantastisch! En ook in een lekker uniek model jaar 83 kleurtje!!I
Mijn BX is ook origineel geleverd op TRX banden, weet niet wanneer ze daar mee gestopt zijn.
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Mooi verhaal. Schitterende wagen. Proficiat, Koen!
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Totaal aantal Berichten: 11778
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Yep, dezelfde sticker als in de BX van Koen:
Merk op dat bij de TRS van Twan de drukken rondom een tiende bar hoger zijn…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!