Vandaag de startmotor verwijderd. Veel gehad aan deze thread: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/181996/P60/
Wat een gedoe, past allemaal net. Toen de startmotor los lag heb ik deze nog even getest met 2 startkabels direct op de accu. En…. hij deed het gewoon!! Toen de startmotor aangesloten op dikke kabel en de stuurdraad terwijl hij naast de motor lag. Starten met de contactsleutel en dat werkte ook.
Het hele spul maar weer teruggesleuteld en nou doet ie het gewoon. Geen idee wat er aan de hand was. Heeft met ongeveer 4 à 5 uren gekost en weer wat geleerd natuurlijk
Slechte electrische contacten op de startmotor waarschijnlijk. Of die van de accu plus draad, of van de draad van het contactslot.
Op een Daewoo had ik ooit eens eens startmotor die het plots ook niet meer deed. Enkel een tik hoorbaar.
Daar bleek het een slecht contact te zijn van de (dikke) plus draad.
Het plaatje onder de moer bleek gedeeltelijk weggevonkt te zijn. Waarschijnlijk omdat de boel vuil of roestig was waardoor er een slecht contact was.
Er is je een paar keer aangegeven dat het dunne draadje met de rode of bruine mof een stekkertje heeft dat net de pluspool van de accu kan bereiken. Zet je dat stekkertje met de hand tegen de pluspool, dan krijgt de solenoide op de startmotor directe spanning en moet hij gaan draaien.
Je omzijlt daarmee de hele boel van en naar het contactslot. Gaat hij niet draaien dan is of de startmotor overleden, of je hebt een slecht kontakt en dat is gewoonlijk de dikke massakabel die gecorrodeerd is op de aansluitingen.
Startmotoren hebben een hekel aan langdurig draaien en langer dan vijf seconden moet je ook zien te voorkomen. Dan eerst even een tijdje laten afkoelen want startmotoren laten een heel grote stroom lopen en dat ontwikkelt nogal wat hitte.
ja die stuurdraad had ik dus getest en toen gebeurde er niks. Dus of startmotor kapot of slechte aansluiting. Zal dus het laatste geweest zijn maar ik had beter eerst alleen de dikke aansluiting op de startmotor kunnen opfrissen, want dan had de startmotor er niet uit gehoeven.






















Totaal aantal Berichten: 3444
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Vroeg of laat moet dat toch. Je weet nu hoe het moet…..
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Nou dat is ook weer mooi, niet dus!! Precies hetzelfde verhaal als vorig jaar…
De vrouw wil weer even in de snoek weg en ze krijgt m niet aan de praat. Accu leeggestart. Ik laad de accu weer op en… niks.
De startmotor doet het weer niet. ‘Startstekkertje’ even op de accu gedrukt om te controleren of het aan het contactslot ligt, maar dat is het niet. Stekkertje op de accu vonkt een beetje, er is contact aan de andere kant dus, bij de startmotor. Maar je hoort de bendix niet bewegen.
Zaak doorgemeten, alles lijkt OK. Zelfde conclusie als vorig jaar, startmotor kapot.
Startmotor uitbouwen, gaat nu iets sneller dan vorig jaar. Startmotor naast de auto aangesloten op startkabels en ja hoor, hij doet het gewoon, net als vorig jaar dus. Nou kan ik m wel weer inbouwen, en dan werkt het vast weer, maar ik wil graag voorkomen dat ik dit probeem weer krijg. Wie snapt het?? ( lees evt. de hele thread even)
Doorstarten tot je accu leeg is kan forse oververhitting van je startmotor geven en hem daarmee fors beschadigen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Het werkt weer, en ik vermoed het volgende scenario.
De startmotor draaide altijd al langzaam, maar goed, het werkte, niks aan gedaan dus.
Massa van de startmotor loopt via het huis naar de bak. Als dit nou eens een beetje gecorrodeerd is? Dan zou ik me voor kunnen stellen dat de startmotor minder snel draait omdat er minder stroom naar de massa kan.
Dan ga je heel lang starten, waardoor er bij de corrosie nog meer overgangsweerstand ontstaat, zo veel dat er bijna geen stroom meer door wil. Nog wel zoveel dat je multimeter normale spanningswaarden geeft.
Ik heb de rand waar de startmotor contact maakt met de bak goed schoon geborsteld, en voila! De startmotor draait nu veel sneller dan ie gedaan heeft sinds ik de auto kocht.
Klink logisch?






















Totaal aantal Berichten: 3444
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ja, maar op de plek waar die weerstand zat moet het bij het starten bloedheet zijn geworden. Rokend heet bij lang starten. Zo heet dat de isolatie daar over een stuk zal zijn weggetikt of gesmolten.
Als je dat niet zag vrees ik toch dat die startmotor niet zo fris meer is.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop