Ik wil mijn dak gaan spuiten, de oude lak gaat overal putjes vertonen. Waarschijnlijk een probleem met de ondergrond ook.
Dit zal dus uitgeschuurd moeten worden.
Moet ik voor het dak een plastic primer gebruiken voor er lak aangebracht kan worden ?
Het dak is van polyester, maar plamuur bijvoorbeeld is toch ook een soort polyester.
Op plamuur kan je gewoon primer spuiten.
Hoe zit het met het ds berline dak ?
Kan iemand me helpen ?












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
je kan gewoon autolak gebruiken. Of een mooie kleur bootlak. Dat laatste is speciaal voor polyester.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Houdt er echter rekening mee dat de putjes weer gewoon terugkomen.
Wil je het echt goed doen dan moet er eerst een gel-coat over heen.
De meeste professionele autospuiters weten hoe en wat.
(been there, done that, got the T-shirt)









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
De belletje/bubbeltjes is osmose. Met andere woorden, kunststofoxidatie. Is niet heel erg maar je moet er inderdaad wel wat mee doen anders kan je snel weer beginnen met opnieuw spuiten. Soms komt het na een paar weken al terug, soms pas na jaren. Dus neem het zekere voor het onzekere en ga eerst daarmee aan de slag. En zoals gezegd. een spuiter weet er wel raad mee.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Thanks, tja mijn spuiter wist er eigenlijk geen raad mee… Verder is het een prima spuiter hoor, alleen geen of weinig osmose ervaring dus.
Vandaar die vraag hier.
Is gelcoat de enige manier om de osmose te stoppen ?
De meningen schijnen nogal verdeeld te zijn.
Boogaard zegt gewoon autolak gebruiken. Dat zou mijn voorkeur hebben. Maar dan komt het dus terug ?












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een polyester plaat met osmose heeft vocht intern. Dat moet er uit. Dus open schuren en laten drogen. Dan eventueel gel coat of 2 complimenten (ja bewust) lak er op.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ok dank je. Ja 2 complimenten lak is top.
Ik vind watergedragen lak maar bagger.
Ik ga mn wagen de komende maanden laten spuiten en dan probeer ik het in 2 complimenten lak te laten doen.
Maar goed om te weten dat er ook gewoon autolak op kan. Mits het droog is dan.