Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Bij tijdelijk gebrek aan mijn 123 ontsteking die ik elders heb laten liggen als reserve voor een andere 2cv, nu weer de oude contactpunten gemonteerd. Alleen wil het motortje nu niet meer starten.
Bij meerdere (gebruikte) condensatortjes. Vonk heb ik wel op de contactpunten.
Zijn de oude condensatortjes eigenlijk door te meten?
Helaas heb ik op dit moment geen nieuwe voor handen, die overigens ook vaak gelijk kapot gingen in een ver verleden..
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kan in principe wel, maar alleen met een analoge meter. De weerstand is eerst ongeveer nul en loopt op naar oneindig. De snelheid waarmee dit gebeurt is afhankelijk van de capaciteit.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ik heb alleen een multimeter ;-( Ik ga ze gewoon maar allemaal proberen die oude condensators. Ook enig idee of die condensatortjes langzaam vergaan in de oude onderdelendoos? Ze lagen droog en zijn niet groen uitgeslagen o.i.d. en ik bewaarde ze altijd voor als reserve bij montage van een nieuwe. Ze deden het dus allemaal nog wel maar dat is inmiddels lang geleden….
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens mij blijven ze wel goed. Een slechte condensator heeft slecht lopen en inbranden van de puntjes als gevolg. Maar hij moet wel gewoon starten met een slechte condensator.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
OK, bedankt!
Als je wilt testen of het hele ontstekingssysteem werkt kan je beter een bougiekabel met een bougie ergens op het blok leggen.
Dan weet je tenminste of je een behoorlijke vonk hebt.
Een elektrolytische condensator heeft een beperkte levensduur, voor een groot deel afhankelijk van de temperatuur.
Daarom werden ze uit voorzorg bijtijds vervangen.
Als ie dus 20 jaar in een laatje heeft gelegen is de kans aanwezig dat ie niet goed meer is.
Maar misschien ook wel. Gewoon proberen in het hele systeem.
Mijn ervaring is dat een auto met puntjes zonder condensator niet aanslaat bij starten…
Ik weet niet hoe ‘autocondensators’ worden gemaakt, maar mijn ervaring is wel degelijk dat condensators kunnen verlopen en kapot kunnen gaan.
Vloeistof houdende condensators kunnen bijvoorbeeld uitdrogen.
Deze kennis heb ik echter opgedaan in de gitaarversterker/effecten wereld, geen idee of dat hier ook zo werkt.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Maar ook nieuw uit de doos kunnen ze kapot zijn. vorig jaar nog een dag zoet geweest met de eend van mn zus (zie topic daarover). Toen een enorm oude gepakt die ik nog had. Helemaal nieuw!
Ik kon de condensator met mn digitale meter van conrad doormeten en die gaf netjes 4,7 mu aan. Maar werken? Ho maar!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Nou, ik denk toch dat ze allemaal nou overleden zijn…vier stuks en heel af en toe een vonkie maar verders geen sjoege..tenzij de bobine in eens nu stuk zou zijn…maar dat lijkt me sterk want die is niet oud en werkte nog prima een aantal weken geleden.
Ik zou toch echt ook nog even een andere bobine proberen. Want zeker de bobines van de laatste jaren gaan heel erg snel en makkelijk stuk…
Zijn de puntjes echt helemaal schoon?
Ik heb wel meegemaakt dat de puntjes toch wat geoxideerd waren, ik haalde er dan altijd een fijn waterproof schuurpapiertje tussendoor. Dan deed ie het vaak nog niet goed! Je moet ook nog extra ontvetten met een pluisvrij doekje of papier en wat wasbenzine.
Net zo lang poetsen tot je een vette vonk krijgt op een bougie die je even buiten de motor laat liggen op een deel met goede massa.
En anders toch maar wachten tot je 123 weer terug is
Vieze contacten van de puntjes geven spanningsval
Meet met je universeel meter de spanning eens over de dichte contactpunten.
Er mag niet meer dan paar tiende Volt overheen staan.
O ja ik heb nog een nieuwe 123 liggen even een pb bij belangstelling
Je moet even onderzoeken hoe de ontsteking werkt, is vrij simpel en als je dat doorhebt kun je het probleem vrij snel achterhalen.
Hans heeft gelijk hoor, zonder condensator gaat hij niet lopen. De condensator heeft meerdere functies en een daarvan is het voorkomen van het inbranden van de puntjes, maar dat is niet het belangrijkst.
Via de puntjes krijgt de primaire kant van de bobine massa en de condensator zit parallel over de puntjes om als ze openen zo snel mogelijk de spanning naar nul te laten dalen. Daardoor ontstaat er een hoge spanning in de secundaire kant van de bobine, welke naar de verdeelkap wordt geleid en via de rotor naar de betreffende bougie wordt gestuurd.
Het kan dus van alles zijn, niet alleen de condensator en het lijkt me stug dat ze allemaal zijn overleden. Meestal is het iets simpels als een slecht kontakt of een doorslaande rotor, een kapotte koolborstel of een defecte bobine.
De bobine kun je doormeten met een eenvoudige multimeter. Primair meet je rond 3 Ohm, secundair wel 10 tot 20 kOhm en dat meet je tussen aansluiting nummer 1 (=massa) en de aansluiting voor de centrale kabel welke naar de verdeelkap gaat, althans bij een gewone bobine.
Bij de dubbele bobine meet je de secundaire spoel via de beide bougiekabelaansluitingen, omdat bij de dubbele bobine de secundaire wikkeling niet met een kant aan massa ligt zoals de enkele bobine.
Succes.
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Een 2CV heeft geen verdeelkap en rotor…..
Probeer even een andere bobine of sluit hem andersom aan Jan- Jaap . Schuurpapiertje over de contactpuntjes is ook een goed idee. Overigens kun je om een condensator uit te proberen deze met het draadje op de blauwe stekker van de bobine aansluiten (het oogje past precies over de pin vd bobine) en het uitstekende plaatje van de massa tussen de vulpijpdopklem klemmen. Scheelt onsteking demonteren. Het maakt niet uit waar in het circuit de condensator zit en 2 werkt ook (of 1 kapotte en 1 hele)
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ben bang dat m’n bobine is overleden en ik heb natuurlijk geen reserve hier alleen een paar bruine.
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Bobine van een Harley gaat ook. Maar bestel er ff 1 in NL, heb je hem toch met een paar dagen wel thuis?
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive