Vraag aan DS-TT: starterkrans van een DS21 uit 1967 is ernstig beschadigd door montage van een verkeerde startmotor.
Magazijn van IDDS club en Chyparse hebben geen nieuwe starterkrans, maar adviseren deze starterkrans er af te halen en 1/8 slag te verzetten.
DS-TT heeft geadviseerd 1/4 slag te verzetten.
1) Wat is juist: 1/4 of 1/8 slag verzetten?
2) Zijn er suggesties hoe toch aan een nwe starterkrans te komen?
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En waarom niet gewoon een ander vliegwiel halen? Gebruikte vliegwielen zijn er namelijk wél te vinden… Desnoods een andere krans van een vliegwiel afhalen en die op het eigen vliegwiel overzetten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Inderdaad.
Gewoon heet stoken, en er af tikken. Lukt dat niet, dan heb ik ze wel liggen. Goede gebruikte, en onbeschadigd.
Ik snap niet zo wat het nut is van het verdraaien van de krans.
Dan is ie toch nog steeds beschadigd?
Heeft het te maken met de compressie?
Dat de ergste beschadigingen zitten op de plaats waar de compressie ‘t hoogst is?
Inderdaad, de slijtage van de tanden is het grootste in het stuk waar je door de compressie heen moet. Je kan dat versleten stuk verdraaien naar het stuk slag waar de startmotor het minste hoeft te doen.
Dit is een vaak gegeven advies. Ik redeneer dan dat je 1/4 slag moet draaien en begrijp het advies van 1/8 slag niet.
Overigens is het advies om een goed gebruikt vliegwiel te nemen inderdaad het eenvoudigste.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Theoretisch lijkt me dan 1/4 slag inderdaad ook het beste, maar misschien is de redenatie dat de opgebouwde compressie net na het dode punt juist meehelpt met het meedraaien?
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het blijkt dat de motor eigenlijk altijd op nagenoeg de zelfde plek stopt. Want daar is de krans slecht. Dus hoe ver je em verdraaid maakt geen biet uit…
Bel Huub en ga een ander vliegwiel halen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9347
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Mee eens dat de motor altijd op de zelfde plek stopt en dat daarom daar de starter krans slechter kan zijn of beschadigt is.
Maar als je deze verdraaid zal de motor niet ineens op een andere plek stoppen.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee. Dat is ook het idee. Het vliegwiel stopt op de zelfde plek maar als je de krans verplaatst staan er nu weer frisse tanden tegenover de startmotor.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9347
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Sorry voor de verwarring ,maar het is maar net je je voorgaande post leest.
Je doelde op het verdraaien van het vliegwiel.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Neen. Het hele torpic gaat over het verdraaien van de krans TEN OPZICHTE VAN het vliegwiel. Het vliegwiel van een DS kan maar op 1 manier op de krukas.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9347
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
ja dat bedoelde ik,sorry voor de verwarring.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Even een poging dit logisch te benaderen, met het risico door de echte kenners afgeschoten te worden: het betreft een 4 cilinder motor, de krukken staan onderling 90 graden uit elkaar en dus is er iedere 90 graden een andere cilinder waarvan de zuiger naar boven beweegt. Afhankelijk van de stand van de kleppen is dat (bij een vier-takt motor) de compressieslag van cilinder X of de uitlaatslag van cilinder Y. Iedere 180 graden verdraaiing van de kruk-as is er dus een compressieslag. Als er problemen zijn met de vertanding van de krans rondom een compressieslag, dan is het dus het beste om de krans 90 graden (1/4 slag) te verdraaien, want dan zit het probleemgebied vervolgens maximaal ‘ver weg’ van de compressieslag.
Mee eens?
Ik wel.
Tenzij je de theorie van het meehelpen van de opgebouwde compressie meeneemt.
Maar ik vind het sowieso een slecht idee om een slechte starterkrans terug te zetten als het 2 dagen kost om de hele zooi uit- en in te bouwen
Totaal aantal Berichten: 15689
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De kruktappen staan toch geen 90 graden ten opzichte van elkaar, maar 180 graden? Vergeten we het viertaktprincipe niet?
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Er bewegen natuurlijk altijd twee zuigers naar boven en twee naar beneden.
De starterkrans heeft het meest te lijden van de inslag van de bendix, de compressie heeft geen relatie met het geschetste probleem.
Je moet je dus afvragen in welke stand de motor tot stilstand komt na gebruik.