Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ik zag dus inderdaad iets over het hoofd: hoewel het er toch duidelijk staat had ik me niet gerealiseerd dat deze banjo een adapter ter vervanging van de bestaande banjo was. Ik begrijp je zorg nu helemaal.
Succes!
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
er zijn van Jaeger 2 types oliedrukmeter mogelijk: de meest gebruikelijke is die met M10 X 1,00, maar ook de “oudere” M14 x 1,50 is hierin mogelijk. Voor beide bestan adapters met M7. De doorstroomopeningen verschillen in beide types, maar is waarschijnlijk niet relevant want het gaat om druk. Citroen gebruikt voor de DS 6 bar, 600 gram. In andere types , zoals bv GS wordt een 10 bar gebruikt, waarbij op de brochure overigens een 6 bar mano staat ????
Van belang is dat er aan de zijkant van de adapter een opening zit.
Ik zal proberen wat foto’s toe te volgen ter illustratie.
Foto’s plaatsen lukt me helaas niet vanaf mijn iPad, iemand een idee hoe dat moet?
Meer van belang dan de instroomopening lijkt mij de diameter van de opening aan de zijkant van de adapter, die moet gelijk zijn aan die van de instroomopening.
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Forummers,
Momenteel nog niet opgeschoten met de adapter voor de banjobout. Nog geen kunnen vinden met een grotere doorgang, en degene met de kleine doorgang ga ik niet monteren, aangezien ik bang ben dat dan de kop te weinig olie krijgt.
De koppeling ligt er ook bijna uit. Handrem erop, 4e versnelling inschakelen en met wat gas bij de koppeling op laten komen laat de auto niet afslaan, maar de koppeling lekker slippen. Daarbij nog steeds het olieverbruik. Ik ga de koppeling oprijden en dan waarschijnlijk rigoureus de boel aanpakken (blok revisie, v-bak controle en nieuwe koppeling incl. drukgroep).
Waar ik momenteel nog wel een vraag over heb is het volgende. Vorig jaar heb ik de achterdraagarmen gemonteerd, nadat deze volledig van de auto verwijderd waren. Nu heb ik bij korte oneffenheden (putdeksels ed) en bij het oprijden/afrijden bij een hoogteverschil (bijv een stoep) een geluid vanaf de achterbruggen/stab stang? Een beetje een ijzerachtig knallend geluidje. Wat kan dat zijn?
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik denk het kogeltje in de houder van de veerstang. Waarschijnlijk heeft het kommetje van de veerstang een randje waar dat kogeltje overheen knakt.
moet je ff aanpakken want de stang kan daardoor breken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Bogaard, dank voor je reactie. Heb dat er vorig jaar nieuwe ondergezet (kogel en kom). Slechte reproductie?
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
mischien. Het kan natuurlijk ook dat je draagarm lager opsluit moer los ligt. De draagarm moet dan speling hebben. Als je het wiel eraf trekt kan je aan de arm trekken en duwen, dwars op de arm. Die ringen kan je binnen in de koffer met een schoevendraaier strakker tikken.
Dit was bij m’n SM een afkeur puntje…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Zal daar morgen eens naar kijken. Dat moet niet te lang vrij spel krijgen, want dan krijg het nare ‘schades’ denk ik.
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je kunt die speling in de arm pas controleren als de vering drukloos is. Maar dat wist je wel, denk ik.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Goede tip, danku. Moet het strakker aandraaien van die ‘getande moer’ ook in een drukloze situatie gebeuren?
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Forummers,
Van de week na een paar km vanaf huis stil komen staan met de temperatuur meter aardig in het rood. Onder de auto kijkend een hoop KVS op straat zien druppelen en nu blijkt de radiateur lek. Had nog een radiateur staan (ooit voor 25 euro op citromobile gekocht), maar deze is ook zo lek als een mandje.
Nu wil ik graag jullie mening vragen over het volgende. Of de huidige radiateur vervangen voor een gereviseerd exemplaar met 2 of 3 rijig koelblok? Of ervoor kiezen om de boel om te bouwen naar een IE koelsysteem? Heb de elektrische fan bijvoorbeeld al liggen. Hoor graag van jullie.
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De standaard radiateur met een drie rijen koelblok is zat om een 21 goed koel te houden. Ombouw naar IE is best een klus, is niet origineel en eigenlijk overbodig bij dit motortype is mijn eigen ervaring.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Idd helemaal eens met waterman
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Dank voor de reacties. Even een aanvullende vraag. Heb met mijn DS21 pallas weinig geluk gehad met nieuwe radiateuren. In 2014 ging de originele lek en is vervangen door een revisie exemplaar. Na 2 jaar was deze ook stuk en wederom vervangen. En de huidige begint eveneens weer te lekken. Hoe zit het met de kwaliteit van de momenteel verkrijgbare radiateuren? Algemene toeleverancier voor de gehele markt, of laten de meeste specialisten de radiateuren reviseren bij een zelf geselecteerd adresje? Welke revisie exemplaren zijn goed? Of is het slim om zelf met de originele radiateur naar een goed revisiebedrijf te gaan? Hoor het graag
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën