Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Als je de onderdelentekening van Marco en je foto’s vergelijkt zou je op basis van de afstand tussen de boorgaten/bevestiging kooimoeren van het voorste dwarsbalkje moeten constateren dat je een voorsnip van een 2e neus erin hebt zitten. Maar met al die genoemde tussenmodellen is dat best lastig te bepalen. Net even naar buiten gelopen en naar mijn 67-er zitten turen en dat ziet er zover ik kan beoordelen exact zo uit als de jouwe
Mijn ‘71er en ‘74er hebben helemaal vooraan nog een tweede dwarsbalk. Dit is dus geen laatste type chassis (waarin ook nog weer verschillen blijken te zitten.
Die van mij hebben een dubbele bodem in deel voor de stoeltunnel. De ‘70er die ik vorige week zag niet. En de mijne hebben over de dorpels van a tot B stijl een extra verstevigingsprofiel. Had die ‘70er ook niet. Zo is er ook onderhuids voortdurend veel veranderd/ verbeterd.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
@ RobbertKars; Er zijn delen op de tekening die inderdaad een tweede neus snip doen vermoeden. Echter bijv het geleidingsoogje voor de slinger op het dwarsbalkje (wat bij onze auto er wel op zit) staat niet ingetekend op een tweede neus snip maar wel op een derde neus snip (niet heel consequent getekend?). Is jouw 67’er een echte tweede neus?;). Dan ben ik blij dat na het turen je tot de conclusie kwam dat er overeenkomst is met de onze.
@ Idealist; Ik heb er al eerder gelezen dat de verschillen vaak summier zijn en dat er ook nog eens verschillen zijn tussen de chassis’ van dezelfde neuzen. Maakt het er niet altijd veel duidelijker op;).
Echter, volgens mij is het zo (correct me if I am wrong) dat het chassis van een tweede neus korter is dan die van een derde neus. Dus wanneer je het chassis van een derde neus gebruikt om er een tweede neus van te maken zou er gezaagd moeten worden (ik weet niet precies welke delen aangepakt moeten worden). Dit gezaag zou naar mijn idee altijd zichtbaar zijn en blijven.
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
charlesdegaulle21 schreef:En nog een foto van het front en van een deel van het chassis.
Nog even terugkomend op de foto van de wielophanging:
Bij het oudere type is de montage van de veerstang op het gedeelte van de draagarm net even anders.
Oud heeft de kogel op de draagarmbevestiging, nieuw heeft een los cupje waar de kogel in zit.
Bij het oude type zit de lekzak vast aan de draagarmbevestiging zelf, bij het nieuwe type zit de lezak vast aan het cupje.
Bij het nieuwe type kan je de veercilinder met lekzak geheel gesloten (behalve dan de lekretour aansluiting)demonteren.
Bij de oude heb je een open einde…
Als ik me niet vergis zit het cupje bij het nieuwe type vast met een splitpen, maar dat weet ik niet zeker.
Als je het oude type bevestiging hebt pleit dat ook weer voor een 2e neus.
(links is oud, rechts is nieuw)
In bericht #46 op de eerste foto zie je ter hoogte van de vaste dwarsbalk bovenop de langsligger een klem/houder. Hier wordt bij wagens met centrale wielmoer het handvat voor de slinger in bevestigd.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die snip is gewoon van een tweede neus. Als het een derde neus snip zou zijn zou er idd aan gezaagd zijn en dat zie je gelijk. Kortom: niet neuzelen en lekker aan de slag met je leuke auto.
Wat betreft de opmerking van H@ans: de vaste veerkogelhouder kom je tegen op LHS-auto’s en op sommige héél erg vroege LHM’ auto’s. Een derde neus DS heeft ALTIJD veerkogelhouders die met een splitpen vast zitten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Dank voor de reacties heren. Waterman, dank voor het stellige antwoord. Niet neuzelen, maar verder gaan met die bak! Doen we zkr;)
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Beste forummers,
Ik wil graag via het conservatoire de gegevens over de Break opvragen. Het doel is om informatie te verkrijgen over de originaliteit van de wagen (productiedatum, originele chassis/motor ed). Nu schijn je verschillende documenten aan te kunnen vragen. Echter. je mag maar eenmalig een aanvraag doen dus ik wil graag via deze weg wat meer informatie hierover inwinnen. Je schijnt drie verschillende documenten aan te kunnen vragen,
namelijk :
1. If you need a certificate of birth (historic goal) please order the “attestation de date pour véhicule de collection”, it costs 60€.
2. If you need a certificate of conformity (historic and administrative goals), please order this document, it costs 70€.
3. The Coffret Légende, 105€, is not available for the moment.
Het lijkt mij dat optie 1 de juiste is. Heeft iemand hier op het forum al eens deze documenten aangevraagd of meer kennis omtrent de aanvraag ed?
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Ons plan is om eerst aanstaande zomer met de auto te gaan rijden en te zien hoe alles zich houdt. Daarna (vanaf de herfst 2016) is het plan om de auto volledig te demonteren en vanaf de basis opnieuw op te bouwen. Echter, de auto heeft verschillende jaren stilgestaan, dus voordat we er kilometers mee gaan maken toch maar een eerste check. Aan de voorzijde begonnen en de assen van nieuwe hoezen voorzien, draagarmen doorgesmeerd, klepstelbeurtje, en de bekabeling waar nodig (en waar zichtbaar) aangepakt. Verder eigenlijk geen gekke dingen opgemerkt dus de tijd zal ons moeten leren hoe het ervoor staat. Nu aan de achterzijde bezig en besloten de achter draagarmen te demonteren om zodoende beter alles schoon te kunnen maken en tevens de lagers na te kunnen kijken en van nieuw vet te kunnen voorzien. Zo op het eerste oog ziet het er achter qua roestvorming helemaal niet zo slecht uit.
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Zo te zien ben je er op tijd bij!
Je aanpak lijkt mij de beste: nu een snelle ravitaillering van de auto, er dan een flink stuk mee rijden, ontdekken wat voor vlees je in de kuip hebt en hoe de auto je past en dan bepalen hoe verder. Dan weet je waarvoor je het doet.
Heb je nog antwoord gehad op bovenstaande vraag? Of inmiddels al een attestation opgevraagd? ben benieuwd naar je ervaringen daarmee. Moet dat ook nog eens doen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
@ Idealist, de delen van het chassis op de foto zien er toch nog niet heel verkeerd uit? (onze ervaring met de roestgevoeligheid van een DS chassis zijn niet heel ruimschoots. Twee keer een harde auto gekocht en eenmaal een sloper die totaal verrot was… Nooit een tussenversie gehad).
Wat betreft het attestation… Heb hierop geen reactie gekregen en tot op heden nog niks aangevraagd. Ik denk dat ik ga voor de ‘attestation de date pour véhicule de collection’. Het blijkt echter dat je per auto maar 1 document aan kan vragen, dus het moet die ene keer wel gelijk de juiste zijn;).
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën