Aangezien mede-forumleden er waarschijnlijk niets mee kunnen, weet ik niet of het verstandig is dit topic te beginnen, maar toch moet ik het even kwijt.
Bij het werken aan mijn XM kwam ik tegen wat je op de tweede foto ziet. Het gaat om de bodem direct achter het rechter voorwiel (zie eerste foto). Achter het linker voorwiel zit nog zo’n gat, zij het ietsje kleiner. Ook de kriksteunen voor durf ik eigenlijk niet meer te gebruiken.
Wat ik me afvraag is of ik nog door moet gaan met deze auto, of dat het tijd wordt de handdoek in de ring te werpen. Het zou wel jammer zijn, want er is al veel aan gedaan en met de nieuwe computer (zie het eind van mijn draadje over horten en stoten) is mijn V6 een machtig scheurijzer, waarmee ik graag de omgeving onveilig maak… Voor iemand die zelf niet kan lassen zijn er echter grenzen.
Groeten Kees (Rougefurio)
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Als je zelf niet kunt lassen, betekent niet dat er niet andere mensen zijn die dat wel kunnen Ik zou niet wakker liggen van deze roest, als dat alles is….
Is een typisch XM kwaaltje dat de voorste kriksteunpunten gaan roesten
Kan ik mijn ogen wel weer mooi gelast worden voor een paar honderd euro.
Daarvoor gooi je een XM in jouw uitvoering toch niet weg?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Bedankt puffel en BasisBIX, jullie reacties zijn bemoedigend. Het is overigens wel een echt gat waar je tegenaan kijkt.
R.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als je ziet wat er aan een DS allemaal gelast wordt heb je het echt nergens over.
Je moet in elk geval niet naar een echt schadeherstelbedrijf, die werken volgens normen en zullen het oude plaatdeel in zijn geheel er uit halen en er een nieuwe voor in de plaats zetten.
Een oude autorestaurateur of een ervaren hobbyist slijpt de randen netjes en zet er dan een stoplap op.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Oké, dank je. Zitten de kosten echter niet overwegend in de arbeid, met andere woorden: is een nieuw plaatdeel (of koker?) niet zo heel veel duurder dan een stoplap?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Zo’n plaatdeel is veel groter dan nodig en kost de hoofdprijs (indien nog leverbaar). Alle drempelkokers van de XM staan bijvoorbeeld al op NFP. Kostprijs koker is al bijna € 300,-
Mocht je er er nog een vinden dan is het loshalen van de oude al meer werk dan het inlassen van een stoplap.
Een stukje blik kost vrijwel niets.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Dank, dat is nuttige info.
halve dag werk, ik heb wel een adresje in arnhem die dat voor een hele nette prijs voor je kan doen, stuur maar even een PM als je interesse hebt.
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Ik heb bij mijn xm v6 exclusive uit 1998 hetzelfde gehad. Bodem bij de wielkasten links en rechts door.
Het apparaat rijdt alleen in de zomer.In de winter staat de xm in de stalling. Dus hoe het komt ? Geen idee
Bij garaga Enting in Zwartsluis is dit prima gerepareerd tegen acceptabele kosten
De xm rijdt er niet minder om en dat is de essentie
Citropl
Ax (1991),Xantia 2.0 sx (1993),Xantia break turbo ct (1997),2 maal zx (1997 en 1998),XM turbo diesel (1999) en als opknapper een BX GTI uit 1992
Op dat punt zijn er 2 oorzaken:
1. tussen het voorscherm en het chassis hoopt zich vuil en modder op waardoor dat stuk altijd vochtig is, remedie is regelmatig binnenscherm verwijderen en schoonmaken (1 keer per jaar)
2. als de auto een keer verkeerd opgekrikt wordt of op een 2 koloms brug gezet verbuigt het voorste krikpunt waardoor de roestwerende coating breekt en vocht vrij spel krijgt.
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Heb ook net de 2 voorste krikpunten laten lassen , maar vraag me altijd af of je dan ook niet de binnenkant van de kokerbalken moet tectyleren .
Dat is immers kaal staal zonder enige bescherming, dus roest heeft daar vrij spel.
Hoe kom je daar bij ?
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Moet zeggen de mijne heeft er ook een beetje last van, maar nog niet zo schokkend.
Ik weet nog een adresje in nijmegen. Vorig jaar is er een kennis geweest met zijn bus waar de hele onderkant weggerot was. Erg netjes hersteld..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Dank allen. Dit is in ieder geval voldoende morele steun om mij te doen besluiten de auto nog niet op te geven!
Inhoudelijk:
- Inderdaad heb ik -maar vreemd genoeg voornamelijk aan de linker kant- een hele berg vuil weggehaald.
- De kriksteunen heb ik altijd al een beetje iel gevonden voor zo’n grote auto, zeker aan de voorkant, waar toch een flink gewicht omhoog moet.
R.
Vanmiddag de XM op de brug gehad bij mijn vaste garagist in Beneden-Leeuwen. De roestschade valt mee en de auto is zeker nog niet rijp voor de sloop. Zodra mijn financiën een beetje op orde zijn laat ik hem repareren. Door zelf de voorschermen te verwijderen en er later weer op te zetten kan ik de kosten nog een beetje drukken. Ik houd u op de hoogte.
Leve de 79-GFS-5!
Zo, het monster rijdt weer. Alle slechte plekken zijn gerepareerd en de holle ruimten behandeld.