Hallo,
Gewoon een nieuwsgierig vraagje.
Als je de katalysator verwijdert schijn je merkbaar
meer vermogen te krijgen.
Niet dat ik dat van plan ben, maar mocht ik dat op een dag wel zijn,
hoeveel vermogen winst gaat het dan om?
En hoe zou je dat dan fatsoenlijk kunnen doen?
Ik heb een Saxo 1.1i uit ‘98.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens mij gaat hij dan in noodloop en heb je minder vermogen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik ben, denk ik, in de war met de lambdasonde. Maar, als je de katalysator er uit haalt kom je niet door de APK heen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 21-05-2015
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.4 Exclusive
De lambdasonde zit in de katalysator geschroeft, dus zonder kat heb je ook geen lambdasonde en dus een noodloop en minder vermogen.
Bij mijn 538 Saxo(1.4) had de vorige eigenaar de kat leeggemaakt en de middendemper vervangen voor een demperloze buis.
En ook een sportdemper en luchtfilter geplaatst.
Resultaat: veel herrie, geen (merkbaar) extra vermogen en… APK afkeur. (En voor mij extra kosten om weer APK gereed te krijgen)
De lege kat heb ik nog liggen, voor het geval je het wil proberen
Bedankt voor de reacties!
Dat je dan niet door de APK heen komt is eigen risico dan.
Maargoed, ik dacht dus dat je dan meer vermogen zou krijgen.
Niet dus!
Dank jullie!
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
X8NT14 schreef:De lambdasonde zit in de katalysator geschroeft, dus zonder kat heb je ook geen lambdasonde en dus een noodloop en minder vermogen.
Bij mijn 538 Saxo(1.4) had de vorige eigenaar de kat leeggemaakt en de middendemper vervangen voor een demperloze buis.
En ook een sportdemper en luchtfilter geplaatst.Resultaat: veel herrie, geen (merkbaar) extra vermogen en… APK afkeur. (En voor mij extra kosten om weer APK gereed te krijgen)
De lege kat heb ik nog liggen, voor het geval je het wil proberen
Bij mijn 1.1i 1998 (net als die van de TS) zit de sonde in de downpipe.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Je “motorintelligentie”, d.w.z. het computertje met software dat je auto gebruikt om je motor van brandstof en ontsteking te voorzien gaat niets anders doet zonder kat, daarom krijg je weinig of geen extra vermogen. Nu krijg je zonder kat waarschijnlijk wel iets minder tegendruk in het uitlaatkanaal en dat kan je dan 1,2 of zelfs 3 procent vermogenswinst opleveren, en dat… dat merk je niet zonder rollenbank. Kijk maar eens wat een “chipper” aan vermogenswinst belooft voor een niet-turbo auto. Waarom het dan zo populair is…ten eerste omdat er veel onzin verteld wordt, ten tweede omdat veel mensen geloven dat meer geluid ook meer vermogen betekend en ten derde: omdat je met de kat het motormanagement maar heel beperkt kunt aanpassen, dus kat er uit, knoeien aan het motormanagement en hup 10% meer vermogen, met 20% meer verbruik en 50% meer vervuiling. En geen APK meer natuurlijk!. ( Je rijdt dan zelfs in een “illegale” auto, daar kan je verzekering heel moeilijk over doen. Koop dus een 1.4 of een 1.6 als je een saxo met meer pit wil).
P.S. Ik wil geen discussie over “chippen”, wie dat wil opent maar een nieuw topic, dat hebben we al gedaan dacht ik zo.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 21-05-2015
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.4 Exclusive
Sorry, je hebt helemaal gelijk, ook bij de 1.4 zit de lambda sonde in de downpipe. Ik was in de war met de Xantia. (te vaak vervangen)
Vanaf de fase 2 zit de katalysator ‘in’ de downpipe. En zit de sonde in de kat, maar daar hebben we het nu niet over
Mijn Saxo was (onder andere) afgekeurd op 2 punten:
- D08, Emissiebestrijdingssysteem niet aanwezig 5.2.11 (de lege katalysator)
- D16, CO-uitstoot/lambda wijkt af bij verhoogd toerental 5.2.11
2de punt zal wel komen door de 1ste, maar het ontbreken van de middendemper en de sportuitlaat zullen ook niet geholpen hebben
Mocht je dus de katalysator weg willen halen, dan loop je dus tegen D08 aan, maar ook als ze dat niet opgevallen is, dan krijg je ook nog met D16 te maken. Een kleine lek in de uitlaat kan al genoeg zijn om D16 te krijgen.
Je zou ook na een keuring de kat weg kunnen halen en bij de volgende keuring weer terug plaatsen. Maar Ik denk dat je meer haalt uit een standaard 1.4 dan uit een 1.1 zonder kat
Kwa wegenbelasting zijn ze gelijk, maar de verzekering van de 1.4 is een paar euro duurder.
Als je nog meer wil, dan zou je ook de 1.6 of 1.6 16v kunnen overwegen, maar dan kom je in een hogere wegenbelastingschaal en de verzekering zal ook omhoog gaan.
Aah duidelijk verhaal!
Ik heb toendertijd die 1.1 gekocht vanwege de prijs onder anderen en natuurlijk het verbruik.
Bovendien is het een goed blokje. En de pk’s boeiden me wat minder. (dat is zo nu en dan anders)
Maar soms kijk ik eens online en dan begint het toch te jeuken als ik
dan zie dat een 1.4VTS of zo’n 1.6 16v qua aanschaf niet zo veel hoger zitten.
Maar lijkt me duidelijk wat ik moet doen haha.