Hoef er niet “vlot” Vanaf, maar heb er geen grote klik mee. De auto staat te koop maar hoeft niet binnen nu en 2 weken weg.
Morgen gaat de auto naar de garage, dan word de auto volledig geïnspecteerd en word er even mee gereden, en dan krijg ik een opgave met wat er aan moet gebeuren en wat dat gaat kosten.
Blijf sowieso nog tot Januari in de BX rijden, en dan wil ik sowieso alle kleine dingetjes wel gerepareerd hebben, en als een aantal grote zaken niet te duur zijn die dan misschien ook wel.
Het voordeel is dat er een monteur in de familie is, namelijk m`n vader. En als ik de onderdelen betaal vind hij het niet erg om aan de BX te sleutelen.
Auto is bij Van Beers geweest voor diagnose, en het valt héél erg mee:
- Auto heeft rechtsonder wat roest.
- 3 banden onder 1,6 mm
- voorraadbol
- retourslang linksvoor.
- div.leidingen putvorming.
- Stoelframe linksvoor.
- Zweten octopus.
Als ik het zelf zou doen zou het mij rond de 300-500 kosten en dan kan de auto wel weer een paar jaar mee.
Het is een best goede koop geweest. En ze gaven mij eigenlijk mee dat ik er nog mee moest rijden tot de volgende keuring en dan kijken wat er aan het licht komt.
Eerste wat ik ga aanpakken zijn de banden, komen 4 goede banden onder deze week nog.
Daarna de kilometerkabel en de voorraadbol. En dan zie ik wel verder. Kosten zijn in iedergeval te overzien.
En als de auto dan eenmaal goed is kost ‘ie mij zeg maar 700 euro, daar heb je luxere en optisch mooiere BXen voor, maar in hoeverre ze dan betrouwbaarder zijn is nog maar de vraag
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Niet wegdoen dus.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Mijn BX zeurde gisterochtend om koelvloeistof dus die heb ik gevuld, heb alleen niet gekeken tot hoe vol ik hem moest doen dus die heb ik tot bijna de rand gevuld (Niet heel slim lees ik overal)
Maar goed, ik heb vandaag een rit gereden van een kleine 20 minuten bij elkaar en zag bij het stationair lopen na de rit opeens veel witte rook, ook rook het naar koelvloeistof.
https://youtu.be/ciTvydt77kw
Dit geeft een beetje het probleem aan. Zodra ik rij is het niet meer te zien overigens.
Koppakking lijkt mij niet (Eergisteren bij Citroen geweest en daar zeiden ze dat het best een goede auto was en er alleen wat slijtage aan zit door ouderdom) Maar zou het dan toch kunnen dat de teveel koelvloeistof heeft ? (Ik kan niet zien wat min/max is..)
Hulp zou heel prettig zijn.
Totaal aantal Berichten: 25563
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja en dan gooit ie het eruit door de overdruk klep/slang.
Als dat op je blok of uitlaat komt ruik je het. Even het niveau checken en eventueel een beetje aflaten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
15 tot 20 cm onder de rand van de vuldop, hoger moet je niet gaan.
Er moet een kolom lucht onder de dop zitten want er zit verder geen expansievat in het systeem
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Hoe hoog staat het niveau inmiddels? Ik vul bij m’n AX en BX (bijna hetzelfde blok) ook het niveau altijd tot net onder de rand, alles wat te veel is gooit ie er zelf uit. Maar die witte rook hè... Kan condens zijn, maar ik vind het wel erg veel uit de uitlaat.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
KVS-peil de komende tijd in de smiezen houden. Als die witte wolk tijdens de rit en bij verkeerslichten niet is te zien (en alleen wel bij koude start), dan zou ik niet direct wanhopen. Is er wel sprake van overmatig KVS/en of olieverbruik, dan is er reden tot ongerustheid. Steek ook je neus eens in de oliedop. Ruikt het naar olie of is er een lichtbruine, mayonaise-achtige smurrie te zien?
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
tim1993 schreef:Maar die witte rook hè... Kan condens zijn, maar ik vind het wel erg veel uit de uitlaat.
Het roken is al weg, schat dus gewoon dat het condens was..
HvdL schreef:KVS-peil de komende tijd in de smiezen houden. Als die witte wolk tijdens de rit en bij verkeerslichten niet is te zien (en alleen wel bij koude start), dan zou ik niet direct wanhopen. Is er wel sprake van overmatig KVS/en of olieverbruik, dan is er reden tot ongerustheid. Steek ook je neus eens in de oliedop. Ruikt het naar olie of is er een lichtbruine, mayonaise-achtige smurrie te zien?
Het was alleen te zien als ik stationair draaide na een rit van zeg 20 minuten..
Er is geen smurrie te zien, ruikt ook gewoon naar olie, koelvloeistofpijl is al een beetje gedaald en aan de koelvloeistof dop zit ook geen smurrie
Totaal aantal Berichten: 10241
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je het zeker wil weten wat betreft de koppakking, moet je even bij een goede garage vragen of ze willen “snuffelen”.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
braadslee schreef:wat vlekken van olie op de bumper?
Dasty erop, dat ontvet. Echt een knakenbakmiddel
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Ze zijn bij Van Beers volgens mij niet heel erg eerlijk geweest.
Gisteravond reed ik met 3 vrienden in Soest (Ik vierde mijn verjaardag, maar moest last minute nog wat dingen ophalen)
Eerst seinde/riepen er allemaal mensen dat m`n achterlichten het niet deden (Bij het telkens uitstappen vanwege het seinen en roepen tot 4-5 x toe was er niks aan de hand? Wel ging af en toe het lampje van m`n dimlicht uit op het dashboard)
Even later begint het STOP! lampje te branden in combinatie met een uitroepteken links daarvan.
Niks aan de hand op dat moment, en natuurlijk MOET je dan stoppen en MOET je de auto dan op laten halen of iets dergelijks maar dat was geen mogelijkheid omdat geen van beide ouders in de buurt waren en nogmaals, het was mijn verjaardag, dan ga ik niet zeggen (Met boodschappen tassen vol eten/drinken) Kom we gaan lopen jongens.
Uiteindelijk rijden we Hilversum binnen. Auto begint voor en achter een beetje te deinen en het vibreren in het stuur word steeds erger (Deed de auto al sinds een kleine week als ik 40-50 km per uur rij) Maar nog niks waarvan ik persoonlijk zeg, dit is kut.
Rij vervolgens nog geen kilometer verder, remdruk voor 70% weg, auto achter met z`n kont volledig op de grond. Goed, ik was nog maar 200 meter van huis verwijderd, dus de gok maar genomen.
Ik rij de straat in, 0,0 remdruk meer, dus ik met in combinatie met de handrem even een parkeerplaats opgezocht, daar even lekker op de BX gescholden (is al de zoveelste keer dat er wat mis mee is) En naar huis gelopen.
Uiteindelijk blijkt de octopus rechtsvoor GESCHEURD te zijn.
Ik had afgelopen vrijdag ook al een leuk benzine gerelateerd probleem.
Gooi er 30 euro brandstof in, tankmeter is niet het meest betrouwbare van een BX maar hij gaf ongeveer 50% aan.
Ik rij Vrijdag een rit van 52 kilometer, kwart tank weg.
Gisteravond Hilversum>Amersfoort>Soest>Hilversum, tank in ‘t reserve.
Geen rare brandstof geuren, motor loopt vrij netjes, maar hij heeft het verbruik van een 5,7 liter HEMI V8.
Begin mij nu toch af te vragen, is Van Beers wel eerlijk tegen mij geweest over de auto (Waarschijnlijk niet) En is het wel voor mij/mijn portemonnee verstandig om als 24 jarige met weinig geld in een BX te blijven rijden? Mijn vertrouwen in de auto is in ieder geval weg.
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Ik kan wellicht wat bot overkomen. Maar wat verwacht je met een dergelijke auto?
Dit zijn allemaal dingen die je de eerste tijd tegen zult komen. Octopus kost €65,- en flep je er zo in.
Maar dat is gelukkig nog niet gezegd hier…
Ik denk dat het voor jou verstandiger is om een toyota aan te schaffen
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en