




Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Beste forummers,
Vorig jaar juni heb ik nieuwe Michelin 180HR XAS laten monteren aan de voorzijde. Momenteel, zo’n 16000 km verder is 1 daarvan nagenoeg slick en de andere band volgt op de voet. Iets van slechte(re) series van de XAS’sen bekend of heb ik simpelweg teveel gevergd van de bandjes?
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Volgens mij voor XAS-en niet heel slecht. Heb ze zelf alleen achter gehad en op de vooras XVS. Volgens mij staat de XAS niet bekend als een erg duurzame band.
‘67 DS21 Pallas Hydraulique - http://www.sandermullink.nl/ds
‘10 C6 3.0 HDiF












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Of is klopt iets niet met de wielophanging waardoor er overmatige slijtage is opgetreden?
Het is wel bekend dat een XAS het niet zo lang vol houd als een XVS, echter is dat natuurlijk met 185HR15 net een iets andere maat.


























Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Ik zeg het niet graag want hier spreekt een echt Michelin mannetje… maar…weet niet of dit toevallig een set banden is waarop staat ‘Made in Serbia’?
Ik weet wel dat de Michelins uit Frankrijk een stuk langer meegingen.
Heb nu een set nieuwe Michelins X onder de eend zitten uit Serbia en die slijten echt beduidend sneller dan de Franse..
Nu 5000 km verder zijn ze echt zichtbaar aan het slijten…en dat was vroeger echt niet zo, als het zo door gaat ben ik bang dat mijn voorbanden ook met 15k weg zijn.





Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Betreft inderdaad ‘made in serbia’ banden….
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
oei dat was me niet bekend. Ga snel ff bij mijn eend kijken. Net 4 nieuwe michelins.
Wel een tegenvaller als dit zo is.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Dat klinkt niet goed !
Bandenspanning wel regelmatig gecontroleerd ?
Don’t fix it, if it ain’t broken!
C6 2,7 HDI Exclusive, DS20 Pallas 1974, DS19 Pallas 1964 en nog wat overige ...














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er wordt de indruk gewekt dat het verplaatsen van de productie van die michelin bandjes naar Servië “het probleem zou zijn”. Laat even duidelijk zijn dat de locatie niets te maken heeft met de kwaliteit maar dat sneller slijten veel meer ligt aan de rubbercompound. Tegenwoordig zie je dat er meer en meer gekozen wordt voor een wat zachtere compound o.a. Wat banden maken in Servië betreft: de Servische Michelinfabriek is één van de meest moderne bandenfabrieken in Europa ( slechts een paar jaar oud!) waar banden gemaakt worden met machines die jawel, uit Nederland komen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Michelin denkt natuurlijk aan jullie veiligheid, al die oldtimerrijders die met een paar duizend kilometer per jaar wel klaar zijn en het zonde vinden om oude banden met nog goed profiel weg te gooien. De beste oplossing, zorgen dat je zelfs bij 5000 km per jaar na drie jaar toe bent aan nieuwe sloffen.
(is het al 1 april?)
Grapjas.
Ik denk dat Michelin vooral aan zijn eigen omzet denkt. Die mannen die die exclusieve en dure ds-sen willen rijden moeten maar goed geld over hebben voor een goede band.
Daar koop ik in ieder geval een stuk veilgheid mee. Dat is mijn argument. Ik ben dagelijkse rijder (behalve pekel), rijd scherp, en wil onder alle omstandigheden en bij iedere snelheid een goed wegcontact hebben. Dat is mijn plezier en daar betaal ik voor.
Vergeet niet dat je achterbanden veel minder vaak vervangen hoeven te worden, dus die kosten zijn relatief laag. Voorbanden op een ds slijten zowiezo harder, het meeste gewicht en de aandrijving/sturing zit voorop.
Mijn ervaring, en die van bevriende ds-rijders op Michelins, is, dat sinds een aantal jaren de geleverde XVS en XAS een beperkte levensduur hebben, ook bij normaal gebruik (niet scheuren door de bochten omdat al het moderne spul je opjaagt, en relatief veel snelwegkilometers). 15 tot 18.000 km is tegenwoordig normaal. Ik (persoonlijk) vind dit belachelijk, en zie het als arrogantie van de (Michelin)macht.
Het moet maar eens gezegd.





Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Supersofts voor de super prijs. Vind de prijs- kwaliteitsverhouding (ja ok, zal wel heerlijk aan de weg plakken onder alle omstandigheden)nu niet meer helemaal kloppen. Gisteren 4 nieuwe XAS’sen voor de berline aangeschaft (krappe 1000 euro). Het is te hopen dat ik er nu wat langer mee ga doen (wens is de moeder van de gedachte). De overige opties voor wat betreft banden onder een DS is het ook niet echt (denk aan Vredesteins).
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën


























Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
waterman schreef:Er wordt de indruk gewekt dat het verplaatsen van de productie van die michelin bandjes naar Servië “het probleem zou zijn”. Laat even duidelijk zijn dat de locatie niets te maken heeft met de kwaliteit maar dat sneller slijten veel meer ligt aan de rubbercompound. Tegenwoordig zie je dat er meer en meer gekozen wordt voor een wat zachtere compound o.a. Wat banden maken in Servië betreft: de Servische Michelinfabriek is één van de meest moderne bandenfabrieken in Europa ( slechts een paar jaar oud!) waar banden gemaakt worden met machines die jawel, uit Nederland komen.
Ik wil inderdaad niet zeggen dat het probleem in Servië ligt maar het is wel een feit dat sinds de verhuizing van de productie die klassiekerbanden anders aanvoelen en dus zachter zijn. Een zachtere compound zal daar zeker de oorzaak van zijn. Ze rijden ook nog steeds heerlijk, alleen was ik een dergelijk kilometrage van een Michelin band niet gewend. Ik rij vrij fors en ben me bewust dat banden bij mij korter meegaan dan bij de gemiddelde bestuurder maar als ik zie wat een profiel ik nu al mis na 5k bevreemd me dat wel, dat heb ik nog niet eerder meegemaakt bij Michelin banden… En aangezien er voor een 2cv geen echte andere optie is voor mij dus vervelend…














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, dat snap ik. Het is inderdaad niet lachen als je dure bandjes na 15k km glad zijn. In zo’n geval zou ik er een brief aan Michelin aan wagen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


























Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Heb ik inderdaad al gedaan…












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik deed vroeger rond de 60k met een XVS en de XZX op de achterwielen gingen 140.000 km mee..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
De XVS op de break (voorzijde) waren vorig jaar na 30k er al aan….
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën