













































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb nooit meer dan 30.000 km met een set XVS banden op de voorzijde gedaan in de periode 1998-2008.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


























Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Ik heb destijds in 1997 voor mijn DS nieuwe XVS banden gekocht en heb daar 20k mee gereden. Ik heb ze vervolgens onder mijn nieuwe DS meeverhuisd omdat daar Vredesteins onder zaten en ik daar niet op rij en daarna nog denk ik 10-15k mee gereden en toen zat er nog zeker de helft aan profiel op toen ik de DS verkocht… Ik rij best wel door maar geen Burnouts ofzo












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Precies. 40 tot 60 k is haalbaar. Ik reed veel snelweg en niet onder de 120…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Maakt de snelheid in rechte lijn echt veel uit op de slijtage?
De snelheid in bochten is een ander verhaal.
Arjan Verkade schreef:Maakt de snelheid in rechte lijn echt veel uit op de slijtage?
De snelheid in bochten is een ander verhaal.
Bij het stijgen van de snelheid neemt de luchtweerstand tot de 3e macht toe, die kracht moet via de banden van de aangedreven wielen op het wegdek worden overbrugd. Dus ja, dat scheelt best veel voor. Los van de extra kracht die weer nodig is bij het remmen, harder rijden brengt veelal ook vaker remmen met zich mee.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Je heb gelijk, die druk van de luchtweerstand had ik nog niet meegenomen.
Het remmen is natuurlijk deels wel weer afhankelijk van je rijstijl, maar in sommige gevallen zal je er niet aan ontkomen wat krachtiger te moeten remmen.






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
@ Idealist: kwadraat, geen derde macht.
Zie Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtweerstand
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
JanSr schreef:@ Idealist: kwadraat, geen derde macht.
Zie Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtweerstand
Hebt gelijk Jan. Schande…ben al weer te lang van het VWO af 😢 . En loop te veel in een alpha-wereldje rond…😌
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Mijn XVS-en verdwenen ook als sneeuw voor de zon.
Dat ging ook gepaard met piepende banden bij wat flink sturen op een parkeerplaats, en benauwd weggedrag bij gladheid.
Het diffferentieel was de boosdoener.
Is nu gefixt, met een andere bak.












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
tsja.. harder rijden. Dan oefent de band meer kracht uit op het wegdek. Als er geen slip is maakt dat niks uit. Een band doet altijd minimale slip, maar of die veel groter wordt tussen 100 en 120… ik betwijfel dat. Zelfde verhaal bij remmen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Zal eens op de nieuwe XZX-jes kijken of die ook al uit Serbia komen (lees: van de zachtere compound zijn). Een GSA vraagt iets meer om te “hoeken”, dat zal dan een leuke SuperSoft F1-levensduur worden
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Met het toegepaste vermogen neemt de slip toe.
Dus bij plankgas maximale slip en ook maximale slijtage.
Of dat lineair, kwadratisch of erger toeneemt? Misschien is daar iets over bekend.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
slijtage per kilometer blijft dus hetzelfde?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Uiteraard niet. Elke plankgas km geeft meer slijtage dan elke “gasloze” km.
Ofwel: 100 km met 70 km/h kost een stuk minder rubber dan 100 km met 140 km/h.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop