Waar zit de toerentalsensor van mijn V6 ?
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 28 oktober 2015 07:24 PM

Hallo,

al geruime tijd functioneert de toerenteller van mijn XM (V6 Exclusive Automaat uit 1990) niet meer.
Eerst leek het een ‘temperatuur afhankelijk’ probleem te zijn; bij warm weer wou de teller het nog wel eens doen, maar de laatste maanden geen teken van leven.

Ook begint de wagen, bij warme motor, erg in te houden/stotteren tot het moment dat het motormanagement lampje gaat branden en dan is dat probleem weer weg; het lampje blijft wel branden overigens (= noodloop ?).

Nu las ik in een ander topic hier : http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/222411/P15/ hetzelfde probleem waarvan de oplossing vrij simpel was : vervangen van de toerentalsensor.

Hier komt dan ook de vraag : waar zit deze sensor in mijn wagen ingebouwd ?

Alvast dank,

Wim

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 28 oktober 2015 07:52 PM
  [ # 1 ]

Ding zit rechts van het blok, tussen bak en blok in bovenop. Je kunt er best slecht bij, je moet wat graven. Met een lexia is de boel uiteraard uit te lezen. Dat lijkt me een makkelijker begin.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 28 oktober 2015 08:02 PM
  [ # 2 ]

Bouke, dank je voor je reactie !

Ik ben ervan overtuigd dat de sensor in ieder geval de boosdoener is voor het niet functioneren van de toerenteller. Of dit ook gelijk het probleem met het inhouden oplost zal dan ook wel blijken. Als dat niet het geval is dan is de Lexia inderdaad een logische volgende stap.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 28 oktober 2015 08:02 PM
  [ # 3 ]

1990 3.0 automaat, dat zal wel een 24V zijn? Zo’n ZPJ met kettinggedrevene nokkenassen?
Bovenop het vliegwielhuis vlak bij het blok zit de Bovenste Dode Punt Sensor.
Als die het niet doet draait de motor niet. Typisch een wel/niet ding, half komt niet voor, dus voor stotteren moet je daar niet zijn.

Het ontstekingsmoduul zit naast de bobine, dat is de eindtrap van de ontstekingselektronica, onderdeelnummer 5945 51. Die wil nog wel eens haperen.
Met een spuitbus remmenreiniger afkoelen, dat kan helpen. Via de Lexia kan je niet zien of het ding brak is. Kapot wel.

Verder zit er nog een snelheids-sensor in de tellerkabel, boven de bak. Onderdeelnummer 96 008 163, NFP.
Of dat ding iets mededeelt aan het motormanagement betwijfel ik.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
wim.van.nieff
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 22-09-2008

- XM 3.0 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 28 oktober 2015 08:06 PM
  [ # 4 ]

Oei, vergeten te vermelden, maar dit is (helaas) niet de 24 klepper. Slechts 12 ... Confused

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 28 oktober 2015 08:16 PM
  [ # 5 ]

Dat doet niets af aan mijn commentaar.

Die motor is een 2,9 liter, om precies te zijn.
Ik meen me te herinneren dat de automaat laat in ‘90 met de 24 klep werd geleverd en pas in ‘‘91 ook met de ZPJ 12 kleps. Maar… dat is al weer lang geleden.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 28 oktober 2015 08:22 PM
  [ # 6 ]

Ontstekingsmoduul is een goede kanshebber idd. Ik heb die nog wel liggen mocht je interesse hebben.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 oktober 2015 08:29 PM
  [ # 7 ]
JanSr schreef:

.
Ik meen me te herinneren dat de automaat laat in ‘90 met de 24 klep werd geleverd en pas in ‘‘91 ook met de ZPJ 12 kleps. Maar… dat is al weer lang geleden.

De ZPJ4, de 24 klepper dus, is nooit als automaat gemaakt door PSA.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 28 oktober 2015 08:32 PM
  [ # 8 ]

Zo zie je maar, falend geheugen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook