Hoe langer de blokken tegen de schijf zitten hoe langer ze opwarmen, hoe langer ze de remklauw opwarmen…..
Je kunt er een geforceerde koeling opzetten, slangetje in de bumper dat uitkomt aan je schijven.
Of zoals bij de 944 gewoon een geplooide plaat naast de remschijf die als windvanger alle lucht op je remklauw knalt.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
dubbel
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
paso schreef:Of zoals bij de 944 gewoon een geplooide plaat naast de remschijf die als windvanger alle lucht op je remklauw knalt.
Zoals Citroën al deed bij de BX (en misschien nog wel eerder).
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
A leuk, zal wel op meer merken gestaan hebben, jaren 80 oplossing dus…
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Energie = energie.
Er moet een nauwkeurig bekende hoeveelheid energie in warmte worden omgezet.
Als we even uitgaan van ons voorbeeld: Een volgeladen C6 van 200 km/h naar 100 km/h afremmen vertegenwoordigt een vaste hoeveelheid energie, of je er nou lang over doet of kort, de hoeveelheid energie blijft hetzelfde.
De gestelde vraag is: Wat is beter: die energie in een zo kort mogelijke tijd omzetten of daar nu juist lang over doen.
Zelf nijg ik naar: hoe langer des te beter. Immers: Het wordt lang niet zo heet en er is meer tijd om de warmte af te voeren.
Echte sommetjes kunnen het uitwijzen, maar die zijn nogal lastig.
Toch kan je intuïtie helpen:
1 Het uiterste is maximaal remmen. Dat leidt in elk geval tot bloedhete remmen. Dus tot een grote kans op fading.
2 Het andere uiterste is helemaal niet remmen, gewoon op de motor en de rijwind vertragen, dan worden je remmen ook niet warm. Dat is het andere uiterste van het probleem.
Kiest u maar….
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Als je het niet met formules gedemonstreerd wilt zien, maar proefondervindelijk wilt ervaren: rij dan twee keer op een fiets met velgremmen een bergpas af. Aannemend dat je kunt sturen, laat je de fiets de eerste keer de vrije teugel en rem je alleen kort voor de haarspeldbocht van 90 km/h tot 30 km/h af: niks aan de hand. De tweede keer rem je steeds bij, zodat je nooit boven die gewenste eindsnelheid van 30 km/h komt. Waarschijnlijk haal je de bocht niet eens en is je band door de overmatige hitteontwikkeling, of zoals anderen het hiervoor omschreven: door het gebrek aan tussentijdse afkoeling, al ver ervoor geklapt.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
a: Ik rijd nooit onnodig op fietsen
b: zeker niet met snelheden boven de 30 km/h
c: en al helemaal niet in berggebieden. Een vriend van mij liep daar een dwarslaesie mee op.
Maar ter zake: Zelf ooit beide alternatieven geprobeerd? Op dezelfde helling?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Ja, uit pure nieuwsgierigheid! Ik heb daarbij geen klapband gehad, maar de velgen worden bij geleidelijk remmen veel warmer dan bij kort en krachtig remmen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
JanSr: Je gebruikt een drogreden: Keihard remmen leidt de eerste keer niet tot oververhitte remmen, dat heb ik juist aangegeven met de berekening. Natuurlijk is de werkelijkheid complexer omdat er ook remenergie afgevoerd wordt, maar dat kost tijd, en zal dus tijdens het remmen vrij klein zijn, en ook al kan ik die calculatie wel opzetten, ik heb niet de “constanten” paraat om te weten hoeveel precies. De wrijvingcoefficient heeft wel invloed op het remvermogen maar niet op de hoeveelheid energie die je moet afvoeren, dat moet je weten. Als je dus op je punt blijft staan zonder echte argumenten aan te voeren, ga je gang, maar ik stop nu. Ik heb absoluut geen probleem met “prove me wrong” dat weten mensen die me kennen denk ik wel.
Rens: Leuk voorbeeld: Ik ooit eens iemand z’n “gelijmde” tubes zien verliezen of de Passo Del Stelvio omdat hij maar bleef remmen uit angst, de lijm liet los, te heet.
Ik hoor graag van de TS hoe hij vergaan is.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Vanwaar die emoties?
Ik beweer niets, ik vraag slechts.
Ik spreek mijn verbazing uit.
Het topic gaat over fading.
Daarom is het niet raar dat ik gewag maak van het feit dat de wrijvingscoëfficiënt bij hoge temperatuur lager is.
Ja, je moet evenveel energie afvoeren. Maar: lukt dat dan nog wel, met roodhete remmen?
De tweede vraag was snel of langzaam remmen.
Vragen, vragen.
Maar nog geen antwoord. En dat kon nog wel eens lastig worden. Zoals ik vanaf het begin al vermoedde.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Zo moeilijk is het toch niet? Ook al is de piek van de warmteontwikkeling bij krachtig remmen hoger, je begint met een koud systeem, een systeem van staal dat die warmte goed geleidt en verdeelt over het hele systeem. Die piek wordt dus direct afgevlakt. Als je geleidelijk remt is die warmetepiek op het contactvlak tussen remschijf en -blok weliswaar lager, maar nog altijd hoger dan het systeem eromheen. Omdat je zo warmte blijft toevoeren, loopt de warmte van het gehele systeem geleidelijk verder op.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Overigens was mijn fietsproefje voor mij ook een afdoende antwoord…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Bovendien, als er iemand veel autobahnkilometers heeft gemaakt in een C6 is Rens het wel.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
... ja, maar daarbij heb ik nooit remtemperatuurtests gedaan .
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!