Ik heb geen man-cave, en ook geen bandenapparaat, maar wel een stuk bandenventiel onder de aanhanger. En met de juiste portie gebeun is dat weer opgelost
Gelukkig zijn een krik en een aanhanger een prima bandenpers om het ventieltje te kunnen vervangen. Een nieuw ventiel had ik nog wel in de schuur en een pot banden-montage-spul ook.
Half uurtje vertraging, maar de aanhanger staat klaar voor een lang hemelvaart weekend:-)
Je neemt dus je eigen bandenapparaat mee op vakantie.
Wim,
Disciplus Simplex
Zeker! Altijd handig.
Beste mee-beuners,
Ik ben aan het oriënteren voor een brug. Een kolombrug past niet. Dus het wordt een bandenbrug/poetsbrug.
Alleen loop ik er tegenaan dat hier grofweg 2 types van bestaan. Wie kan me adviseren over de voor-/nadelen van beide types?? Er moet zowel een A-type als grote dames (DS, CX) op passen.
Type 1:
Type 2:
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De bovenste brug is niet geschikt voor een cx. De onderste kun je voor alles gebruiken en is ook veel stabieler.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Mocht je de mogelijkheid daartoe hebben dan zou ik voor een inbouw schaarhefbrug kiezen.
Iets dergelijks. https://www.autec.nl/index.php/nl/hefbruggen/wielvrije-hefbruggen/schaarhefbruggen-inbouw
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
waterman schreef:De bovenste brug is niet geschikt voor een cx.
Helder. Uit interesse: kun je toelichten waarom?
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
René Jongejan schreef:Mocht je de mogelijkheid daartoe hebben dan zou ik voor een inbouw schaarhefbrug kiezen.
Helaas… Het zal een los staand model worden.
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Omdat ie op de ski’s gaat drukken
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dan wordt het een kort discussiedraadje hier over het type brug
Nog tips en suggesties waar op te letten bij een brug ‘type 2’?
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja; je hebt er 1 nodig met een elektrisch bediende vergrendeling/ontgrendeling. Anders heb je een externe compressor nodig.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Rene Jongejan heeft een Grazia? poetsbrug, waar hij toch wel een een CX op zet. Lijkt enigzins op type 1… Wat is jouw ervaring, Rene, mbt het probleem wat Waterman schetst? Heb je dat bij jouw brug ook?
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Evan schreef:René Jongejan heeft een Grazia poetsbrug, waar hij toch wel een een CX op zet.
Klopt, namelijk deze http://www.zia.ms.it/imprese/grazia/solsam18.html in de E-uitvoering.
Een CX erop gaat prima, die pak je op de 4 krikpunten.
De longerons worden niet geraakt en het geheel staat echt stevig genoeg om er veilig aan te werken.
De blokkering op bepaalde hoogtes is mechanisch met nokken.
Wel moet je rekening houden met het volgende:
. het zwaartepunt van de CX ligt best wel ver naar voren, als je de achterwielen demonteert, is het wijs die in de kofferbak te leggen. Doe je dat niet, dan is het echt niet moeilijk de auto aan de achterbumper los te tillen van de achterste steunpunten.
. werken aan de uitlaat midden onder de auto is wat lastig.
. de brug mag 1800 kg tillen, maar is niet in staat een CX “plat op de buik” op te tillen. Het lukt wel vanuit de rijstand, al dan niet verhoogd. Het parallellogram, waaruit de brug bestaat, is dan al enigszins gevormd. Om die reden staan de klossen hout eronder op de foto.
. door de parallellogram-constructie komt de auto niet alleen omhoog maar ook naar voren.
Het apparaat kostte mij 10 jaar terug slechts € 325,- en ik kan er tot nu toe mee goed uit de voeten.
Moet ook wel, want mijn huidige schuur biedt momenteel niet de mogelijkheid tot iets anders.
De foto’s zijn overigens bij de buurman in de schuur genomen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dank Rene. Dat is een variant van brug ‘type 1’. De auto gaat daarbij niet helemaal recht naar boven toch? Hij komt ook nog een beetje naar voren.
Volgens mij hebben beide types voor-/nadelen. Type 2 lijkt me stabieler. Alleen vraag ik me af hoe een A-type daar op past gezien de korte wielbasis.
En de zoektocht naar leveranciers laat ook allemaal varianten zien van dat type brug. Zoals Waterman terecht al aangaf belangrijkste verschil met of zonder perslucht. Maar financieel is het ook nogal een verschil.
‘Leuke’ zoektocht
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
rvdb20 schreef:Dat is een variant van brug ‘type 1’. De auto gaat daarbij niet helemaal recht naar boven toch? Hij komt ook nog een beetje naar voren.
Klopt, dat is zowel bij “type 1” als de mijne het geval.
En bij de mijne wel wat meer dan bij zo’n schaarbrug.
Eén advies, koop niet iets van Chinese makelij, maar minstens iets geproduceerd in Europa met een CE-keurmerk.
En kijk ook eens naar een gebruikt exemplaar, er worden er genoeg aangeboden, zowel op MP als op veilingsites.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986