JGA schreef:nu met een paar foto’s van de hobbyruimte. Hier druk met de motorwissel van de DS.
de plaatjes blijven lastig
http://myalbum.com/album/Jo52fZdVgUtA
midden in het werk dus lekker rommelig. Met dank voor de tips voor de foto’s!
auto’s:
DSuper5
DS 21 pallas
DS 21 IE H
DS 21 Break
Totaal aantal Berichten: 17396
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
En dan voor individuele foto’s:
- op mijnalbum: delen > link > BB-code
- op Citroën-Forum: Control-V
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Ruimte het blijft altijd een probleem, helemaal in de randstad.
Hier in Drenthe ligt dat gelukkig toch anders, ik heb een ruimte
van 10x10 dus 100 vierkante meter. En ook is het wat meer opgeruimd.
Bij mij hangt/ligt alles in vier kasten en na elk gebruik wordt direct
alles terug gehangen. Het is een kwestie van aanleren.
Gereedschap hoef je dan nooit te zoeken.
Kijk eens op VISA GTI 115 pagina 36 en verhaal 536.
Maar ik heb makkelijk praten met alle tijd van de wereld.
En begrijp ook dat mensen na gedane arbeid zo weglopen.
Morgen weer een dag…
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het valt mij op dat het in sommige van jullie man-caves een enorme teringzooi is. Hoe kun je in hemelsnaam netjes en schoon aan je wagen werken als je in je eigen vuil staat?? Daarbij komt het de veiligheid ook helemaal niet ten goede
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Waterman heeft er de juiste term voor, ik durf dat niet te zeggen.
Maar denk hetzelfde.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Zelf ben ik ook van net en schoon werken, en ik probeer m’n werkplek gestructureerd opgeruimd te houden.
Vind dat het fijnst werken. Echter is het ook gewoon persoonsgebonden, mijn broertje sleutelt prima in een wanorde.
Het aspect van veiligheid is echter erg belangrijk, je moet er toch niet aan denken dat je achterover uitglijdt en valt je nog rondslingerende ratel met dop 19..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
En dan hebben we het nog niet eens over het per ongeluk laten vallen van een héél klein onderdeeltje.
Ga maar zoeken.
Ik ben ook van de ‘clean desk’, in ons geval ‘clean cave’.
Iemand ooit van de 5 S’en gehoord ?
wie ‘t kleine niet leert, doet ‘t grote verkeerd
Histoire: 2CV4, 2CV6, AK400, Ami Super Berline, Ami Super Break, Ami 8 Service Tol., Ami 8 Break, Acadyane, en diverse niet-citro’s.
het is bij mij een klere zooi, en dat is niet een keuze.
het gebeurt gewoon.
voor mij niet een probleem zolang er maar niemand “helpt” met opruimen.
dan ben ik namelijk alles kwijt.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Een soort van georganiseerde chaos?
Ken je de spreuk: “Idioten willen orde, genieën beheersen de chaos.”?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
is gewoon een complexere vorm van ordening…
waar rook is, is…
LHM only!
Van de voorpagina
De Thuisgaragist
Citrofiel: dat ben je niet zonder reden. Je bent opgegroeid op de achterbank van een GS, je wil je onderscheiden van de massa, vanwege de styling van de SM, vanwege het vooruitstrevende van de DS, het vrije gevoel van je eend, of juist vanwege z’n bijzondere techniek. Voor de thuisgaragisten.
Het sleutelen aan auto’s is niet voor iedereen weggelegd. Velen vinden dat helemaal niet leuk, ze willen gewoon rijden in dat ding. Logisch. Onderhoud wordt uitbesteed aan de merkdealer of specialist. Verder kan het zijn dat men geen rechterhanden heeft, óf omdat men deze wel heeft, maar geen ruimte of tijd om dit zelf te doen. Zij die wel de ruimte, tijd en vaardigheden hebben om zelf te sleutelen doen dat in verschillende ruimtes. Van wel geoutilleerde werkplaatsen tot beunhokken met Gamma-gereedschap.
Garage Trottoir
In dit topic bleek dat er enkelen zijn die op het werk of via via, terecht kunnen in een werkplaats. Een échte werkplaats, met alle middelen zoals een brug, degelijk gereedschap, goede verlichting en dergelijke om op een efficiënte en verantwoorde wijze te werken aan een auto. Helaas heeft niet elke thuisgaragist zo’n mooie plek tot zijn beschikking. Er worden ruimtes gedeeld, anderen hebben alleen een garagebox tot hun beschikking, of komen niet veel verder dan een oprit of de stoep voor het huis.
Voldoende voorraad om een tweede te bouwen!
Veiligheid
Zelf klussen komt uiteraard met enige verantwoordelijkheid. Als je met je auto wil deelnemen aan het verkeer, dan draag je de verantwoordelijkheid om veilig aan je auto te sleutelen. Niet alleen voor jezelf, maar vooral ook voor je medeweggebruikers! Derhalve, bezint eer u begint! Ook tijdens het sleutelen is het raadzaam om op jezelf te letten. De uitspraak ‘goed gereedschap is het halve werk’, geldt niet alleen voor een schroevendraaier of steeksleutel, maar ook voor een krik of assteun. Ga nooit onder een auto liggen die op een schaarkrik staat.
De 2.25 tons krik van Omega is veilig en zeer betaalbaar
Goede krik of niet, zet een auto altijd op bokken of steunen als je eronder gaat werken. Zeker bij oudere auto’s; vertrouw nooit zomaar de kriksteunen! Onze geliefde troenen zijn ook geliefd door de roestduivel, u zal niet de eerste zijn die z’n krikpunt kapot drukt. Een ander niet onbelangrijk veiligheidsaspect: hydrauliekolie onder druk. Een lekkend systeem onder druk kan nare verwondingen veroorzaken. Probeer altijd het lichaam te bedekken, draag handschoenen en een veiligheidsbril. Voor een tientje ben je klaar..
Het grote gemis van de thuisgaragist is meestal toch wel een brug. De benodigde ruimte heeft niet iedereen, en daardoor zijn de meesten onder ons veroordeeld tot het sleutelen, liggend op de rug, op de koude grond. Je hoofd stoten, spierpijn, olie die je mouwen in loopt, het hoort allemaal bij ‘de liefde’ voor onze oude hokken. Om deze groep mensen de helpende hand te bieden, zijn er de zogeheten ‘doe-het-zelf’ garages. Voor een tientje per uur huur je een brug, waar je met al het gemak van de wereld je olie aftapt of je uitlaat vervangt. Ondanks dat je dan aan het einde van de middag dan 50 euro lichter bent, is je rug nog recht en is slechts alleen de olie in je mouw gelopen. Winnen toch?
Met een compacte auto heb je geen grote garage nodig!
Op naar de volgende!
Groot is de voldoening als na al het gemartel het euvel verholpen is. Zowaar, een licht euforisch gevoel valt niet te onderdrukken, immers: je auto lijkt te werken, een ervaring rijker, wat centen bespaard! Minder fijn is het om na het vastzetten van de laatste bout erachter te komen dat je nog nét die ene O-ring mist bij de aandrijfas, dat je wederhelft helemaal niet zo blij is dat je al drie avonden ‘aan die roestbak’ werkt, of omdat je er simpelweg achter komt dat bij een testrondje een volgend euvel zich aandoet.
Dat is het lot van de thuisgaragist. Vol met goede moed sleutel je van overwinning naar tegenslag, en weer terug. Dat is gewoon onderdeel van de hobby. We zijn benieuwd naar de plek waar jij sleutelt. Jouw garage, stoep, werkplaats, we zijn benieuwd naar jouw mancave!
tekst: Nielsje, afbeeldingen: Timo1990, CitroenAZU, MiGS, Omega
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Wel die Omega krik is de slechtste aankoop die ik ooit gedaan heb :
de helft van de tijd wil dat ding niet werken ,
als de steel volledig plat staat krijg je de pompbeweging niet op gang na het dalen .......
Er zal wel wat mis zijn met dat ding , maar kan het niet opbrengen die nog proberen te repareren .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Hm, da’s wel typisch.
Mijn Omega deed het altijd vlekkeloos, totdat een onbenul hem een verneukt heeft en de krik een week lang onder z’n T4 heeft laten staan (met inhoud). Sindsdien is de krik ook niet meer de oude.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik huur een garagebox waarin mijn godin slaapt. Voor alle verdere onderhoudsklussen aan de C5 en de Saxo gebruik ik de stoep met de hemel als dak. Inderdaad een beetje weerafhankelijk, maar ja. Ik red me er al mijn hele leven mee!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Wordt mijn foto nou misbruikt om te tonen hoe het niet moet!?
Het is inderdaad een klerezooi, maar niet op de plek waar gewerkt wordt. Ik sta bekend als een gereedschap-opruim-nazi (toch mkatgert? ), als je je sleuteltje 11 niet kan vinden, heb ik hem waarschijnlijk teruggelegd…
Grootste probleem, naast het heffen van de auto, vind ik verlichting. Het is altijd te weinig of op de verkeerde plek.
Qua krik heb ik jaren van de AC van Ree gebruik mogen maken. Toen hij naar z’n nieuwe grot verhuisde heb ik meteen eenzelfde aangeschaft:
maar dan in ‘t rood, met snelhefpedaal, ideaal ding. €363 bij Explora in Ede
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99