Hoe klinkt het ‘tikken’ van hommeles bij een aandrijfas eigenlijk?
Ik heb afgelopen zomer in Frankrijk problemen gehad met een afgescheurde ashoes aan de bakzijde, andere campinggasten waarschuwden dat ik moest stoppen als de as ging tikken of bonken.
Dat heb ik gedaan, provisorisch elke 100km nieuw vet in de homokineet gepropt en nagenoeg zonder tikken NL gehaald.
Nu is alles gerepareerd: nieuw vet, nieuwe ashoes, nieuwe ligarexbandjes, maar ik hoor boven de 100km/u toch af en toe wat licht gerikketik van rechtsvoor komen. Kan me niet herinneren of dit hetzelfde tikje is als waar ik op de terugweg uit Frankrijk de wagen voor aan de kant heb gezet, maar het komt wel uit dezelfde hoek. Het is onregelmatig, en bij de laatste rit deed ie het bijvoorbeeld op de heenweg wel, en op de terugweg niet.
Hoe kan ik erachter komen of dit iets is om wat aan te doen, iets onschuldig rammelends ofzo?
Groeten,
Daan
Je zal toch even langs een garage moeten gaan om het te laten beoordelen. Hierover valt vanachter een computer geen oordeel te vellen. Een getraint oor hoort zo of het een as is of wat anders.
Vergeet niet dat de aandrijfassen van een gsa ook de remkrachten overbrengen. Als ie breekt heb je ook geen rem meer aan die kant!
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
homokineten hoor je in bochten bij een belast wiel. Niet bij rechtuit rijden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Aandrijfassen maken een knokgeluid, geen rikketik. Als het klinkt alsof er iemand met knikkers speelt onder de motorkap dan heb je waarschijnlijk last van pingelen. Hoe meer kracht het blok moet leveren, hoe sneller het pingelt. Dat wordt op termijn fataal voor de zuigers. De oplossing is brandstof met een hoger octaangehalte tanken of de timing iets later zetten.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30