Ik moet mijn XM voor langere tijd stallen en heb in de garage geen electra, dus een druppelllader is geen optie.
Om te voorkomen dat de accu te snel leegloopt wil ik de minpool van de accu loskoppelen.
Mijn idee is dat hierdoor de accu langer zijn spanning vast houdt dan wanneer alles aangesloten blijft en diverse systemen (zoals de klok) gewoon doorlopen.
Kan ik dit ongestraft doen of bestaat het gevaar dat ik codes (zoals de startcode) kwijtraak of weer terug op 0000 zet?
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Je zal inderdaad weer de startcode moeten ingeven ,
ook al gebruik je de truuk van het afgekoppelde klavier .
Ook moet je de radiocode terug ingeven .
Is allebei geen probleem als je de JUISTE nummertjes nog hebt
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Bedankt voor je snelle antwoord.
Nog graag een kleine verduidelijking.
Bedoel je dat ik mijn eigen startcode weer moet invoeren als ik hem wil starten (doe ik nu ook elke morgen)
of springt hij terug naar de originele 0000 fabriekscode voor je kunt starten?
Het klavier wil ik niet afkoppelen voor ik de accupool losmaak.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hij springt niet terug naar 0000.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Neen , hij moet de laatst ingegeven code hebben , anders was het te makkelijk , twee weken afkoppelen en gereset
Wat ik bedoel is als je de wagen met de code start , dan de stekker uit het klavier haalt , je de volgende keer geen code nodig hebt ,
TOT de batterij er wat langer afgaat en je deze terug nodig hebt .
Ik zou verdorie lang moeten gaan zoeken om die code van onze XM nog terug te vinden !
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Allemaal bedankt, Ik weet genoeg. Tot een volgende keer.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
wbogaerts schreef:
Wat ik bedoel is als je de wagen met de code start , dan de stekker uit het klavier haalt , je de volgende keer geen code nodig hebt ,
TOT de batterij er wat langer afgaat en je deze terug nodig hebt .
Nooit iets van gemerkt. Enig idee hoe lang?
Als alternatief zou het dus het verstandigst zijn de code weer op 0000 te stellen.
Alhoewel er systemen zijn waarbij dat ook niet lukte. Hoeveel verschillende systemen zijn er eigenlijk? Iemand enig idee?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Dat zal er vanaf hangen hoe fris de backup batterij van de e-prom nog is
Uit ervaring weet ik dat twee dagen nu nog kan .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik deed dat vroeger op Lang Parkeren op Schiphol altijd. Ook na 10 dagen geen probleem toen.
Zit er wel een Back up batterij in zo’n ding?
Heeft dat flash-geheugen dat wel nodig?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
een paar maanden lukt niet ......
Walter
Meten is weten , gissen is missen
6 maanden gaat hier getest goed zonder de code weer in te hoeven geven… Paneel ligt er hier af en hij vraagt er ook na stalling niet meer om..
Wel goed om te weten dat dat niet met elke xm zo is blijkbaar..
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 19-06-2006
- ID/DS DSpécial
- CX 25 GTI Automatic
- XM V6 VSX
- Xantia Break 1.8 16V Plus
Bij mijn XM V6 type 2 1994 zit wel zo’n paneeltje in de middenconsole, maar hoef ik nooit een code in te typen. Is voor mijn tijd al ongedaan gemaakt.
Ik heb de accu een aantal keer een half jaar losgekoppeld gehad wegens stalling en ook daarna nooit de code hoeven intypen.
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013
- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
nooit problemen gehad met soms wel een jaar opgeslagen xm zonder accu wel goed de start code onthouden
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Bij mij hetzelfde. Codepaneel los, en na meer dan een half jaar zonder accu, starten zonder code…
XM TCT van 1999.
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
@ Bart-DY3: het paneeltje kan best op zijn plek zitten, maar waarschijnlijk zit het stekkertje los.
Mocht je ooit in de verleiding komen dat stekkertje weer te verbinden dan moet je de code weer intoetsen. stekkertje weer los werkt dan niet meer.
En als je die code niet weet ben je de sjaak. Een nieuwe motormanagementcomputer is dan de enige weg…..
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 19-06-2006
- ID/DS DSpécial
- CX 25 GTI Automatic
- XM V6 VSX
- Xantia Break 1.8 16V Plus
Goed punt. Ik heb de code niet en de vorige eigenaar had hem ook nooit gekregen. Dus inderdaad nooit meer aansluiten. Met een losse stekker heb ik in ieder geval nooit problemen gehad, ook niet nadat de accu een half jaar afgekoppeld is geweest.