Beste Citroënners,
Mijn auto (1.4i multispace 1999, 246000km) is deze keer helaas niet door de APK gekomen, met als reden dat de CO waarden te hoog zijn (rond de 4). Ik heb inmiddels gedetailleerde gegevens opgevraagd over de viergastest, die hoop ik morgen te kunnen plaatsen.
Ik had met mijn auto al problemen bij een lauwe (en later ook koude) start, die helaas onopgelost bleven maar hier had ik vrede mee, zie dit topic.
Het begon vorige week met een afkeuring bij kwikfit, die voorstelden een goedje bij de benzine te gooien en daar een tijdje mee rond te rijden. Na een paar dagen opnieuw getest: geen verbetering. Hun reactie: we kunnen wel klakkeloos onderdelen vervangen maar misschien kunt u beter naar de dealer gaan. Niet leuk voor mij, maar weinig keus, dus ik ben naar de dealer gegaan. Wel netjes dat ze niet zomaar wat gingen doen.
Bij dealer opnieuw getest, wederom te hoge CO waarden. Zij stelden voor om het injectiesysteem te reinigen (a €200). Ik heb toen gevraagd of het niet de lambdasensor of katalysator konden zijn en hun respons was dat er geen foutmelding was dus dat die het waarschijnlijk niet zijn. Vervolgens toestemming gegeven voor het reinigen. Vandaag kreeg ik een belletje dat het niet geholpen had en of ik ook even toestemming wil geven om de lambdasensor te vervangen (a €314), terwijl ze eerder gezegd hadden dat dit waarschijnlijk niet het probleem is. Ik heb nota bene de sensor laten vervangen in april van dit jaar bij kwikfit.
Omdat de auto al wat ouder is weet ik niet zo goed hoe ik hiermee verder moet. Ik verwacht eigenlijk van een dealer dat hij het probleem achterhaald en gericht actie onderneemt. De auto heeft inmiddels geen APK meer dus ik zit ook niet in een heel fijne situatie. Zoals gezegd zal ik morgen proberen wat meer details te posten. De auto rijd (als hij warm is) gewoon goed, motor loopt als een zonnetje. Grote beurt gehad in januari.
Heeft iemand enig idee, op basis van deze gegevens, wat er kan zijn? Misschien een bekend probleem bij iemand? Tips of adviezen zijn ook welkom!
Alvast bedankt! Groeten, Martijn



















Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Lastig, lastig, Omdat ie geen fouten, detecteert , moet het een mechanise storing zijn, Valse lucht, scheur in uitlaat spruitstuk, of klevende kleppen, à klepstoters, Is de olie, en de juiste altijd tijdig vervangen?
Plaats je vraag ook even op problemcar.nl
zitten veel monteurs op












Totaal aantal Berichten: 1203
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Had vorige week bij de APK van mijn AX 1.1 precies hetzelfde probleem. De aangesloten apparatuur gaf geen duidelijk uitsluitsel. De ervaring en het vakmanschap van de chefmonteur gaf dat wel.
Een goede, gebruikte lambdasonde (40.00 euro) gemonteerd en de auto kon afgemeld worden.
Karren maar weer voor een jaar.
Vandaag de resultaten van 2 metingen bemachtigd. Bij dealer stelden ze nog voor in de katalysator te kijken om die te beoordelen / uit te sluiten (a €75). Dit kan ik dus ook nog overwegen.
Nog even weer langs kwikfit gereden voor een extra meting. De keurmeester dacht diep na en stelde voor om dinsdag even een andere lambdasensor te proberen; ondanks dat hij recent vervangen is kan het natuurlijk toch de veroorzaker zijn. Dat gaan we sowieso nog proberen dus.
Meting 1. Stationair 2800rpm
CO. 4.48. 2.02
CO2 12.2. 13.7
HC. 374. 414
O2. 0.17. 0.14
L. 0.872. 0.934
Meting2 (andere garage, hier stond niet expliciet welke resultaten stationair/op toeren waren, ik neem aan dat ze zo goed staan)
CO. 3.8. 2.78
C02. 12.25. 12.84
HC. 497. 331
O2. 0.47. 0.59
L. 0.896. 0.934
Auto rijdt nog steeds gewoon goed als hij warm is, motor geeft op dashboard geen storing.
lijkt me een te rijk mengsel. Zou de lambda sensor kunnen zijn, maar ook de luchtmassameter of een koelvloeistof temp. sensor die niet meer correct is. Die laatste krijg je ook niet altijd een foutcode open zou ook evt startproblemen kunnen verklaren.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Net even de MAP sensor gemeten. Ik heb de spanning tussen de buitenste twee pinnen gemeten en dat zijn volgens mij het signaal en de 5V voeding, dus ik heb de waarden die ik gemeten heb even van 5 afgetrokken om zo alles relatief naar de 0 te hebben.
Stationair meet ik 1V. Geef je kort gas, dan loopt dat heel even op en slingert dan weer terug naar 1V. Houd je het gas ingedrukt dan varieert de waarde eventjes en komt dan ook weer rond de 1V tot rust. Waarschijnlijk kan je dit beter met een scope doen, maar die heb ik niet… De hoogste waarde die ik gezien heb is rond de 3/3.5V. De sensor lijkt dus in ieder geval iets te doen en is niet helemaal dood (zoals ik stiekem hoopte). Ik zou wel gedacht hebben dat bij constant gas geven de waarde anders is dan stationair omdat er meer onderdruk is, toch?
Zijn dit waarden die jullie verwachten? Ik hoor graag nog jullie ideeën. Als iemand een handige Harry kent met de juiste spullen en goed verstand dan kom ik graag met diegene in contact.
Groeten, Martijn
Misschien een heel ander idee, maar zo kreeg ik mijn peugeot 106 1.1i door de keuring:
tank zo goed als leeg rijden, daarna een kwart tank 98 (of firezone 102 als je dat kunt vinden) tanken en een heel flesje injectiereiniger erbij.
Dan een stuk rijden zodat die nieuwe benzine+reinigshit overal in zit en dan goed warm naar de APK brengen.
Ik had toen compleet andere waarden dan bij de vorige meting (afkeur), was ruimschoots goedgekeurd dit keer.
Was overigens op advies van de garagehouder daar. Hij noemde dit een soort klysma voor je auto :p
Bedankt voor je reactie! Dat was ook de eerste suggestie van de kwikfit meneer. Inderdaad precies zo gedaan, maar de waarden waren niet lager helaas.



















Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
En Martijn zijn er al verbeteringen? Had nog even je vorige probleem door genomen, gelezen. Is deze onderhand dan wel verholpen? Want ja een motor die alleen zwarte rook, en hikt en ploft, ja dan kan je het wel vergeten, dat je ooit aan je waardes komt, Heb je al gezocht naar lekende vacuüm slangen? Ik zij het al eerder, en dealer ook, geen melding op dachbord, dan is er niks met sensoren, maar dan is het mechanies, hoe is je olie verbruik, en ja als je auto voorheen zo slecht heeft gestart, dan zal de kat wel dicht zitten, (geef er een paar tikken tegen, klinkt ie als een bus met spijkers, dan is ie versteend). hier zijn tegenwoordig ook middeltjes voor, die je in de tank gooit, alleen wel pro versie kopen, en niet zo,n flesje bij halford, en dan is het zaak, motor op bedrijfs temperatuur brengen en dan de motor even goed op toeren houden, dit doe je door op de snelweg, terug te schakelen, bv naar 3, en hem dan even op toeren jagen, niet overbelasten, en dan weer naar zijn 4. Door dit wordt de boel roodheet, en brand de boel goed schoon, en dan heb ik het ook over een rit van ruim 100km, en niet even naar de supermarkt of zo, je kan ook dan even een busje hydroklepstoter reiniger aan je olie toevoegen, ik ken psa motoren die hier mee last hadden, dit zijn geen dure ingrepen, en is goed om mee te beginnen, heb ik nog een laatst vraag, is het benzine verbruik, enorm toegenomen sinds dien, zo ja, heeft de dealer dan even gekeken, of ie niet in zijn noodloop staat, dit is een voor gepromageert setup, dat wanneer er iets weg valt, de motor toch blijft draaien,
Art schreef:lijkt me een te rijk mengsel. Zou de lambda sensor kunnen zijn, maar ook de luchtmassameter of een koelvloeistof temp. sensor die niet meer correct is. Die laatste krijg je ook niet altijd een foutcode open zou ook evt startproblemen kunnen verklaren.
Zit er een lucht massa meter op deze Berlingo? De MAP sensor heb ik nagemeten en de koelvloeistoftemperatuursensor is vervangen (daarmee niet uitgesloten dat bekabeling niet goed is natuurlijk…).
beremans schreef:En Martijn zijn er al verbeteringen? Had nog even je vorige probleem door genomen, gelezen. Is deze onderhand dan wel verholpen? Want ja een motor die alleen zwarte rook, en hikt en ploft, ja dan kan je het wel vergeten, dat je ooit aan je waardes komt
Bedankt voor de moeite en het meedenken!
De motor misdroeg zich vooral bij lauwe start, daarna liep hij goed. Ik heb hem ook altijd wel goed op zijn staart getrapt en er zitten genoeg lange (+100km) ritjes in de maand. Ik had het zeker liever opgelost toen, maar ook hier kon de dealer me niet direct verder helpen.
dan zal de kat wel dicht zitten, (geef er een paar tikken tegen, klinkt ie als een bus met spijkers, dan is ie versteend). hier zijn tegenwoordig ook middeltjes voor, die je in de tank gooit, alleen wel pro versie kopen, en niet zo,n flesje bij halford
Ik kan even kijken of ik makkelijk bij de kat kan. Ik heb er nog nooit tegen getikt, dus ik denk niet dat mijn oor veel kan betekenen hier. Heb je een tip voor welk middeltje?
Misschien een andere belangrijke vraag: Het kan natuurlijk zijn dat de motor het altijd al even slecht deed en dat de kat hier extra hard door moest werken. Afgelopen 2x is hij fluitend door de APK gekomen (ook toen was de lauwe start al een probleem). Met de waarden die ik nu uit de viergastest heb, zou een goede kat daar nog wel lage waarden van kunnen maken? Of zit er zoveel onverbrande benzine bij dat de kat hier niets mee kan en dat hij anders wel op de HC afgekeurd worden.
Na de eerste afkeuring heb ik van de Brezan een 5in1 “fuel system treatment” erin gegooid en daarna ongeveer 200km gereden op de manier die jij beschreef.
je kan ook dan even een busje hydroklepstoter reiniger aan je olie toevoegen
5in1 Klepstoter Behandeling bestaat ook, zoiets bedoel je?
is het benzine verbruik, enorm toegenomen sinds dien, zo ja, heeft de dealer dan even gekeken, of ie niet in zijn noodloop staat, dit is een voor gepromageert setup, dat wanneer er iets weg valt, de motor toch blijft draaien,
Olie en benzine verbruik zijn volgens mij niet abnormaal. Was vroeger altijd 1 op 13.5 (ook met lauwe start problemen al), maar de laatste maanden heb ik dit niet echt bijgehouden. Niet opvallend in ieder geval. Ze hebben zeker de computer uitgelezen, ik neem aan dat in geval van noodloop er zeker een storing zou zijn.
Ik krijg vandaag een bluetooth ODB2 lezer binnen, ik ben benieuwd hoeveel ik daarmee te weten kom van de ECU.
Gewoon eerst even een nieuwe kat eronder.
Luchtfilter vervangen.
Gr. Wim.
Bedankt voor je reactie. Luchtfilter is in januari vervangen, maar ik kan even naar de staat kijken.
Nieuwe kat eronder zou ik zeker doen als ik daarbij APK garantie krijg. Ik ben nu bang dat ik er dan nog steeds niet doorkom, vandaar mijn vorige vraag: zou je met een nieuwe kat de gemeten waarden naar acceptabele waarden kunnen krijgen. Waarschijnlijk is het probleem dan nog steeds niet verholpen, maar dan ben ik nu in ieder geval even uit de rats en kan ik rustig verder zoeken.














































Totaal aantal Berichten: 43358
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Met zo’n hoog CO is het vervangen van de kat niet het eerste wat ik zou doen. Ik lees echter nog nergens dat je ook je lambdasensor hebt gemeten. Of hebt vervangen….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Lambda sensor is vernieuwd in april. Ik heb hier inderdaad nog niet aan gemeten. Omdat het nog binnen een jaar is wil de kwikfit geloof ik morgen wel even een andere erin zetten om te proberen, dus dat wacht ik wat betreft de lambda sonde even af. Als ik vooraf al wat andere dingen kan testen/proberen dan doe ik dat natuurlijk graag.
Ik snap ook niet waarom er niet meer gemeten wordt; gewoon een scope eraan en verschillende dingen proberen lijkt me toch de manier om zaken uit te sluiten.
Nee het luchtfilter is dan wel goed.
Stel ook de kleppen even.
Is er mischien lucht in het koelsysteem thv de sensor voor de koudloopregeling,
dus die de kv temp meet. Had je die sensor al vervangen? Die zou ik ook vervangen.
Nieuwe kat is kwestie van proberen, geen garantie van mij haha.
Maar die zit er toch al aan te komen als het de eerste nog is.
Gr. Wim.