Allebei lek…





















Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Dat weet ik pomp zweet een beetje, maar ik had ineens wat meer lekkage vanaf de HD regelaar ( met Hans besproken op een ander medium
) dus vandaar het van de hak op de tak verhaal .
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en





















Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
lang verhaal…
Gisteren mooi een eindje getoerd richting Den Haag, bakje koffie gedronken, wat geklust en weer terug naar huis ( 100 km enkele reis ) ging allemaal voortreffelijk met de nieuwe regelaar en bollen!(wel 1 op 7, ander verhaal)
totdat ik op een kilometer of 5 van huis was. Rotonde uit accelereren en ineens pfffffffffff geen ontsteking meer. Precies een parkeerplek in kunnen laveren en de kap open gedaan (gelukkig was het nog droog).
Bobine laaiend zo heet, vader gebeld met de laatste procent accu in de telefoon en een andere bobine mee laten brengen. Deze erin gebeund en lopen die handel, al snel merkte ik dat de motor echt niet lekker liep hiermee, wilde geen toeren maken. totdat de ontsteking er weer mee ophield na 2,5 km precies op een kruising berg op (dijk). nieuw meegebrachte bobine ook laaiend heet!. Auto een parkeerplaats opgeduwd en met vader mee naar huis gereden.
vanmiddag vol goede moed de DS weer een bezoekje gebracht. Wilde uiteraard niet starten dus de dwell meter maar eens uit de mottenballen gehaald. Zo goed als het ging de contacthoek richting de 60 graden gekregen en lopen als een zonnetje. Met de 205 gauw naar huis gekard, moeder in geladen en weer terug naar de snoek. Moeders achter het stuur van de 205 gezet (hele beleving ) en naar huis met het spul! ging perfect tot dat in de straat de motor weer uit viel, ik kon met de gang die ik had precies de oprit halen dus dat was een geluk.
vanmiddag een juiste bobine gescoord met voorschakelweerstand (ik had er 1 zonder) en deze gemonteerd. Motor gestart en tot mijn verbazing was de contacthoek weer bijna 70 graden! Ik heb een puntencassette dus schroefje nog iets verder uitgedraaid maar dit maakt geen verschil omdat hij los komt van het puntje (kunnen jullie mij volgen) contacthoek blijft dus hetzelfde als je hem verder uit schroeft. Wat nu?
SAM_2780 by twan238, on Flickr
kon het niet nog een keer proberen, want natuurlijk brak de rotor in tweeën bij het monteren. Er lijkt een soort draadje uit te steken?
SAM_2778 by twan238, on Flickr
SAM_2782 by twan238, on Flickr
voor vanavond de handdoek maar even in de ring gegooid..
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
In de jaren 70 heeft Citroen al een schrijven gedaan waarin geadviseerd werd deze Marchall cassette ontstekingen te vervangen door een Ducellier punten systeem.
Zijn klassieke probleem veroorzakers!
Dus zoek ergens een mechanische Ducellier, sinds iedereen een 123 koopt, zijn die mechanische verdelers goed te vinden.
Of ga over op een 123
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bij een 123 ontsteking een blauwe Bosch bobine monteren





















Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Ik zag dat zo’n nieuwe cassette de wereld niet kostte, die dus maar besteld. Werkt dat niet dan gaan we over op het mechanische punten systeem. 123 is voor mij helaas buiten budget
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Grote radiale speling op de verdeler-as?














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Veranderd je dwell met de toeren? of blijft hij mooi hetzelfde. Als hij veranderd met de toeren zit er speling op je as.





















Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Nee bijna niet, volgens het wph mag het 2 graden verschillen en dat doet het niet.
Denk dat toen ik met die cassette aan het slepen ben geweest het wat verlopen is.
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Blijkbaar geven die SEV’s allemaal op hetzelfde moment problemen.
Is je ontsteking nog voldoende gesmeerd?
Puntjes onder de cassette
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En niet alleen de casette vervangen maar zeker ook de condensator
Likje vet aan de verdeleras op de nokken en een druppel olie er in.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Met H@ns de boel weer goed aan het lopen gekregen. (ontsteking goed op tijd gezet). Het loopt weer heerlijk nu! ondertussen nog even wat foto;s gemaakt van de bijeenkomst Trouwens al weer 1750 km gereden met de snoek, toch eens rap aan LPG gaan denken want dit wordt een dure hobby met 1 op 9. Gelukkig is de benzineprijs lekker laag.
SAM_2967 by twan238, on Flickr
SAM_2968 by twan238, on Flickr
SAM_2978 by twan238, on Flickr
SAM_2963 by twan238, on Flickr
SAM_2957 by twan238, on Flickr
Nog enorm bedankt H@ns!
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
En wat hebben jullie er nu juist aangedaan?
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Vette foto’s Tw@n!
Was weer een leuke “zaterdag” meeting
SalsaChris schreef:En wat hebben jullie er nu juist aangedaan?
Vlotterniveau stond te hoog, ontsteking te laat en bobine vervangen door een voorschakelweerstandexemplaar. Alleen de contacthoek is nog wat te hoog, maar dat wordt binnenkort aangepast denk ik
Blijkt dat mijn dwellmeter helemaal niet meer klopt.
Of ik heb hem niet goed aangesloten (is alweer lang geleden dat ik hem nodig had en gebruiksaanwijzing kwijt…)