Budget oplossing:
http://www.velleman.eu/products/view/?country=nl&lang=nl&id=8946
Net zo duur als een set puntjes en je kan de huidige laten zitten…
Wel wat hobbyen
Betrouwbaarheid zou ik ook niet weten, maar ze zeggen dat er in totaal 2,5 miljoen km ervaring mee is… Over hoeveel van die dingen staat er niet bij…
Met verse punten kan je trouwens een best vette vonk trekken!
Jammer alleen dat dat maar een paar duizend km zo blijft…














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Velleman werkt top! Jaren mee gereden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Kijk.
Dat klinkt bemoedigend…
Ik heb zelf een Mobelec setje met gebruik van bestaande puntjes. Al jaaaaren. En nog steeds okee.
Maar dat bestaat denk ik niet meer, alleen nog contactloos worden ze wel eens aangeboden…
Bij de mijne zit er een schakelaartje op om om te schakelen van rechtstreeks punten naar puls via punten.
Condensator kan ook gewoon blijven zitten.
Trouwens…
Richard van Civer heeft wel eens verteld dat hij het binnenwerk van een BX ontsteking kan overzetten in een DS ontstekingshuis.
Weet iemand hoe dat gaat?
Ookal krijg je met een electronische ontsteking als velleman, luminition ed een betere vonk, je blijft afhankelijk van speling op de as, in het vervroegingsmechanisme ed. Alleen als dat zeer goed is, heb je echt wat. Maar het scheelt in de contactpunten. Bij een IE zijn die soms al na 300km weer versleten.
Bij mij was alles wat gaar, en besloten een 123 te monteren. Een geweldig ! resultaat ! . De 23- IE ploft niet meer, loopt over het hele traject mooi en pakt goed op. Niks meer bokken ed bij 2000 toeren, ook fijn lopen bij koude motor , stationair ed. Ongelofelijk wat een verschil
Met de stroboscoop zie ik nu geen variatie in het ontstekingstijdstip meer, was eerst aanzienlijk.
Enige wat er raar uitziet, is de draden naar de modulator van de IE. Steken er los in zonder stekkertje, niet meer erg fraai. Heeft iemand daar wat voor ?
Bedoel na 3000 km
De verdeler is niet versleten.
Geeft een mooie stabiele vervroeging met de stroboscoop.
Zo’n transistorontsteking geeft een vonk die net zo goed is als bij verse punten, maar het voordeel is dat dat zo blijft.
Vonk blijft ook na 10000 km “als nieuw” en je hoeft de punten veel minder vaak te vervangen (advies is 50000km geloof ik, maar als je na 1k of 2k km de ontsteking nog eens controleert blijft ie meestal heel contstant is mijn ervaring).
Mocht ie toch gaan haperen kan je een fijn schuurpapiertje tussen de punten doorhalen en dan goed reinigen met wasbenzine of zo.
Dan werkt alles weer perfect.
Eind jaren 70 heb ik nogal wat van die Velleman setjes gebouwd en ingebouwd. Maar toen plofte er regelmatig een zenerdiode uit. Daarom vertrouwen kwijt geraakt. Hoe is de betrouwbaarheid nu 40 jaar later?
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb er 80.000 km foutloos mee gereden en Bogaard nog langer zelfs geloof ik.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Misschien helpt koelpasta tussen de transistor en de koeler…
En de boordspanning van de auto’s varieerden ook nogal door de ouderwetse spanningsregelaars.
Misschien dat dat nog een rol heeft gespeeld? Een zener moet dat kunnen opvangen maar toch…
Twan heeft een dynamo met ingebouwde regelaar die regelt tussen de 14 en 14,4 volt, eigenlijk ideaal dus.
Bedrading is helaas een zooitje, maar de hoofdzaken werken allemaal.
Qua koetswerk is er wel wat lapwerk verricht, maar het chassis is zeker op de beruchte plaatsen bijzonder goed.
Wordt wel wat. Rijdt goed met verse bollen, alleen eerst maar es wat TLC.
Dame is tenslotte al op leeftijd





















Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
* leest aandachtig mee
kerstritje ook weer achter de rug, dame doet het momenteel prima met de punten. Geen geplof, gehik of gestotter.
komende week eerst maar weer eens wat schroeven aan de GS, geen zin om de schorsing te verlengen
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Twee ton in de DS. Ging stuk omdat het boutje van de koelrib was losgeraakt. In de Gs 40k probleemloos. In de perenkist ook.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
JaJa Bogerd, na 3 keer weten we het wel.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
waterman schreef:Twan238 schreef:Past zo’n VW set zonder morren?
Nee.
Met enig morren wel
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Die electronica zal wel blijven werken, maar de afstelling moet je blijven controleren door slijtage van de fiber nok. Zowel de lichthoogte als het onstekingstijdstip verlopen. Ik weet wel : vooral in het begin, later minder, maar toch. Bij luminition met laseroog heb je dat weer niet. Ook ik heb die in een andere auto al meer dan 10 jaar. Toch vind ik de 123 beter, want die regelt ook bij en dat merk ik duidelijk bij temperatuurs en belastingsverschillen.