Mijn C6 2700 hdi, kreeg onlangs alle noodzakelijke onderhoud, alle filters, bakolie, en ook werd thermostaathuis vervangen. De madame heeft 82000 km , en op beetje geruisvol zijraam na ( rubber ?), rijdt ze feilloos op af en toe een schakelhikje na…. Enkel : bij koude motor is het rijden over de eerste pak weg vijf km wel erg schokkerig, terwijl het nu nog niet echt koud is. Zeker vervelend als je dadelijk in een file staat. De eerste dagen na het vervangen van het thermostaathuis had ze in de ochtend , koud geen kuren meer. Nu is het weer schokken geblazen…. Eens warm loopt alles soepel… Ik lees dat dit een beveiliging zou zijn om motorschade te voorkomen maar dit lijkt weinig plausibel…. Iemand ervaring hiermee? Oplossingen ? Moeten we aan de EGR klep denken ? Alvast bedankt….
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Hebben ze je diesel brandstof filter ook vervangen. Moet vaker dan aangegeven in boekjes vervangen worden.
Inderdaad, een plausibele verklaring, de mazoetfilter verving ik niet… Maar : zou de wagen dat niet altijd schokken , ook bij warme motor ? Waarom zou een vervuilde brandstoffilter enkel koud nukken geven ?
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Of schakelt de versnellingsbak schokkerig bij kou? Dat kan duiden op interne vervuiling en de noodzaak tot spoelen. Daar is al een uitgebreid topic over…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ook mijn C6 2.7 rijd de eerst Kilometers wat schokkerig, dit ligt niet aan het schakelen, dat gaat prima.
Zodra de motor warm is loopt alles als een zonnetje, ik zou het even in de gaten houden als het niet erger wordt zal ik het mooi zo laten.
Volgens mijn garage kan het aan de EGR liggen, deze zou je dan kunnen afbinden?
Nu Citroen C6 2.7 exclusieve en C2, gereden Saxo 1.4 en AX 11TGE
het is lastig om dat op afstand te bepalen.
het zou zo de automaat kunnen zijn.
De automaat heeft bij een koude motor een soort ‘opwarmstand’.
Hij schakelt dan bij iets hogere toeren en tijdens het rijden voelt het soms alsof de koppeling tijdens het rijden wrijving maakt. Het voelt bij mij als rijden over een weg met kleine hobbeltjes.
Alsof de motor met iets bewegends wordt ‘tegengehouden’. Bij mij is het ook zo de eerste 5 minuten. Of het normaal is weet ik niet, maar met een nagenoeg nieuw brein ga ik daarvan uit . ik ben maar eraan gewend .
Heeft iemand trouwens nog dat linkje met al die verschillende Bak-standen van de aisin 6 ‘bergop’, ‘koud’ etc? een tijdje gezocht maar nergens kunnen vinden
Ik heb hetzelfde maar alleen de eerste paar honderd meter, niet heel heftig.
Ook alles onlangs vervangen, motor/bak olie, brandstoffilter, etc. EGR dicht gezet.
Ik heb eerder het idee van matig inspuiten of voor gloeien.
Maar met zulke temperaturen zegt het nog niet veel, ben benieuwd als het eens wat kouder wordt!
Houd jullie op de hoogte…
Don’t fix it, if it ain’t broken!
C6 2,7 HDI Exclusive, DS20 Pallas 1974, DS19 Pallas 1964 en nog wat overige ...
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik lees “bakolie vervangen”. Hoe is dat gedaan?
Er is maar één manier die helpt: met een spoelinstallatie. Gewoon olie er uit laten lopen en nieuwe er in heeft helaas geen noemenswaardig effect. Zelfs niet zonder risico, omdat zwerfvuil kan ontstaan.
EGR kleppen: Beruchte veroorzakers van hikkerig lopen. Gewoon afblinden helpt echt, goedkoop en definitief.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Bij mij is de bakolie vervangen door de specialist in NL ....
Zet bij het koud wegrijden de bak in een vaste versnelling en je sluit het schakelen uit.
Lijkt bij mij dan het meest op wat onrustig lopende motor, bij wat meer toeren.
Maar zou misschien ook wel de koppelomvormer kunnen zijn.
Ik denk de injectoren een keer te reinigen met een additief.
Maar een lang ritje naar Oostenrijk komend weekend doet de motor meestal ook wel goed.
Don’t fix it, if it ain’t broken!
C6 2,7 HDI Exclusive, DS20 Pallas 1974, DS19 Pallas 1964 en nog wat overige ...