Topautootje! Ziet er leuk uit vooral in die kleurencombi op de foto’s. Zal wat multifunctioneler zijn dan de C3/Cactus. Heb de vorige C3 Picasso al leuk ding gevonden. Ik denk dat ik er eentje zoals deze ooit wel eens zal bezitten.
Ligt het aan mij, of is de C3 Aircross duurder dan de Cactus? En is dat, voor de gemiddelde consument, geen vreemde gewaarwording?
Hele leuke auto, maar alleen jammer dat het trekgewicht zo laag is.
840 kg voor de sterkste benzine en 870 voor de sterkste diesel. Maar
dat zie je tegenwoordig helaas bij meer van die kleine motoren.
Kun je amper een flinke vouwwagen achter hangen, laat staan een
caravan.
C3 AirCross 1.2 PureTech 130 Shine GripControl
Foto’s : https://photos.app.goo.gl/HCzwXuaYFiHvJo1G7
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
De journalisten hebben inmiddels met de auto kunnen rijden en grootste minpunt is de dikke voorruit stijl. Dat probleem had de Xsara Picasso vroeger ook maar is bij de C4 Picasso beter opgelost. Het comfort schijnt erg goed te zijn en dat is een dikke plus. Wat opvalt is dat een aantal auto’s voorzien van verwarmde voorstoelen, echter deze optie kom ik nergens in de prijslijsten tegen. Zeker geen overbodige luxe bij de optionele leer bekleding. Helaas is er ook geen Diesel met een automaat beschikbaar en de Business uitvoeringen zijn er ook nog niet (behalve in Frankrijk).
Totaal aantal Berichten: 261
Geregistreerd: 07-03-2005
- (Grand) C4 Picasso Shine 130 EAT6
Ik hheb dit ook gelezen. Ik ben benieuwd hoe de automaat rijdt.
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
van de voorpagina:
C3 Aircross: een SUV-avontuur in het B-segment
Het B-segment is vol in beweging. Fabrikanten aarzelen niet om in alle segmenten een ‘regulier’ model én een crossover of SUV aan te bieden. Zo ook Citroën, dat op Corsica de C3 Aircross introduceert. Op uitnodiging van Citroën Nederland toog Citroën-Forum.nl naar het eiland voor een kennismaking!
De concurrentie in het segment van de B-klasse Crossover/SUV is enorm. De Renault Captur is een zeer bekende verschijning, maar auto’s als de Mazda CX-3, Fiat 500X/Jeep Renegade en Nissan Juke pikken een aardig graantje mee. De C3 Aircross kent uit eigen stal natuurlijk de Peugeot 2008 en het verse neefje Opel Crossland X. De Opel rolt zelfs naast de C3 Aircross in Zaragoza van de band, op hetzelfde bekende platform PF1 (jawel, uit 2002). Ook is de Opel voorzien van PSA’s fijne Puretech en BlueHDi aandrijflijnen. Let wel: de samenwerking met GM die leidde tot de ontwikkeling van deze auto’s is nog van vóór de overname van Opel door PSA. Tenslotte is er nog Kia, dat recentelijk de Stonic presenteerde, met als technische basis de Rio, en Hyundai dat de Kona op de markt bracht. Weet Citroën zich een plekje te verschaffen in deze stoelendans?
Nog een vraag. Wat is, volgens Citroën, een SUV? De C3 Aircross wordt in ieder geval voorzien van grote wielen, een verhoogde bodemvrijheid, verstevigingen aan de onderzijde en bodemplaat, en een hoge zitpositie met ooghoogte op zo’n 130 centimeter. ‘Actieve’ opties zijn er ook, zo is er de mogelijkheid om de auto uit te rusten met Hill Assist Descent en is er Grip Control, waarbij de tractiecontrole verschillende ondergrondprofielen kent: asfalt, sneeuw, modder, los gesteente. Hill Assist Descent en Grip Control is als een pakket te bestellen op de diesels en de 110 pk-varianten van de Puretech. Dit is dan meteen in combinatie met een set vierseizoenenbanden. Door al deze SUV-elementen te combineren met een geheel eigen gezicht, ruime binnenafmetingen en mogelijkheden het uiterlijk te personaliseren is de C3 Aircross een SUV, maar blijft het onmiskenbaar een Citroën.
De C3 Aircross smoelt in ieder geval lekker. We herkennen de ‘vierkant ronde’ elementen van andere Citroëns, treffen aluminiumkleurige stootpanelen aan en wielkast- en dorpellijsten in donkergrijs. Er is keuze uit acht carosseriekleuren. Het dak kan in een contrasterende kleur: Natural White, Ink Blue, Sable en Spicy Orange. De spiegels, dakrails en strepen op het c-stijlruitje - een knipoog naar de BX - kunnen in een weer contrasterende kleur, waarbij je ook vier keuzes hebt: oranje, grijs, wit en zwart. Voor het interieur valt er ook nog wat te kiezen. Zo kun je voor verschillende stikpatronen en bekledingen gaan, in verschillende kleurcombinaties. Het door ons gefotografeerde testexemplaar is voorzien van het mooie ‘Sable’ als hoofdkleur met inktzwart dak en pittig oranje kleuraccenten. Wat opvalt, maar door afwezigheid: Airbumps. Desgevraagd geeft een lid van het designteam aan dat in het geval van de C3 Aircross de Airbumps weggelaten zijn, omdat deze aan het ontwerp en de robuustheid van de auto niet veel toe zouden voegen. Of dit in de toekomst ook voor andere modellen geldt wordt niet helemaal helder. Duidelijk is wel dat Citroën de Airbumps als een karakteristieke, maar niet vanzelfsprekende toevoeging is gaan zien.
Het interieur is speels en prima afgewerkt. Vooral de grijze optie Metropolitian Grey is erg mooi, met aangenaam aanvoelende stoffen en oranje accenten. Een opvallende optie is het grote panoramische dak dat open kan. Snelheden tot honderd kilometer per uur zijn prima te doen zonder overdreven veel windgeruis en in de praktijk maakt deze optie de C3 Aircross tot een auto waarmee je alle seizoenen ‘open’ kan rijden. Qua binnenruimte doet de C3 Aircross ruim aan, maar schijn bedriegt. De kofferruimte mag dan groot zijn als de de achterbank (uitsluitend vanuit het interieur) naar voren geschoven is, voor de achterpassagiers blijft er dan nauwelijks beenruimte over. Met vier personen op reis kan best, maar niet met meer dan een set weekendbagage. Kijken we wat verder naar voorzieningen die het verblijf in de C3 Aircross aangenaam maken, dan vinden we een snelle en overzichtelijk infotainment-unit, waarvan het audiogedeelte met recht aangeprezen wordt als ‘HiFi’. Er zijn beter klinkende systemen maar de unit als geheel klinkt meer dan prima. De stoelen zijn wat vlak en laten wat betreft ondersteuning te wensen over. Het exemplaar voor de passagier is niet in hoogte verstelbaar. Wel zijn ze afhankelijk van de uitvoering verwarmbaar. Ook afhankelijk van de gekozen uitvoering: de binnenspiegel dimt automatisch, de buitenspiegels zijn voorzien van dodehoekdetectie. Voor een verder gevoel van veiligheid zorgt de ‘Active City Brake’ die van achter de binnenspiegel een extra oogje in het zeil houdt. Tevens is er een weergave van de maximumsnelheid ter plaatse (ook via een head up display) en kijkt de camera of je netjes binnen de wegbelijning blijft. De achteruitrijdcamera kent een aardigheidje: tijdens het achteruitrijden projecteert hij de beelden om het silhouette van de auto, zodat dit een 360-gradenbeeld oplevert. In het vakje vóór de versnellingspook kan een telefoon (die Qi ondersteunt) draadloos opgeladen worden. Telefoonconnectiviteit is er ook in de vorm van Mirrorlink, Apple Carplay en Android Auto.
In de motorruimte bevinden zich een paar goede bekenden. Benzinerijders kunnen zich verheugen op de fijne en ruim beproefde Puretech driecilinders. De niet-geblazen Puretech met 82 pk gaat in combinatie met een vijfbak de deur uit. De turboversie met 110 pk aan vermogen is te koppelen aan zowel een zes-handbak als de EAT6 volautomaat van Aisin. De 130 pk-versie is alleen met handbediende zesbak te verkrijgen. Dieselliefhebbers hebben de keuze uit een 100 of 120 pk sterke BlueHDi, gekoppeld aan een handbak met respectievelijk vijf of zes verzetten.
Citroën introduceert de C3 Aircross op Corsica, om het avontuurlijke karakter van de auto te benadrukken. Het eiland is onder andere beroemd is om zijn asfaltrally over bochtige wegen. De auto stelt hier zeker niet teleur. We rijden de 110 pk Puretech met de volautomaat en de 120 pk BlueHDi met handbak. De wegligging is op deze stukken zondermeer degelijk te noemen. De besturing is communicatief en redelijk direct, maar mist wat scherpte. Een mogelijke oorzaak daarvan zijn de vierseizoenenbanden waarmee de benzine-uitvoering is uitgerust. De iets zwaardere diesel op zomerbanden rijdt eigenlijk niet anders. Hoe dan ook nodigt de C3 Aircross niet uit tot een potje sturen, al gaat hem dat prima af. Wat de C3 Aircross wel is: een comfortabele reisgenoot. Als je het vanaf deze kant bekijkt is er een uitstekende balans gevonden tussen veercomfort en rijdynamiek. Ook in de C3 Aircross valt de verfijndheid van de Puretech op. Hij is vrij van trillingen, doet graag zijn werk en laat zich alleen horen als hij echt aan de slag moet. De EAT6 is een heerlijke automaat die onopvallend schakelt. Alleen waar de weg bochtig is én stijgt lijkt de EAT6 iets van zijn stuk gebracht. De pook kan echter een tandje naar links waarop de automaat zich handmatig laat bedienen. Opschakelen gaat door de pook naar je toe te trekken, terugschakelen na een duw naar voren, precies zoals het hoort. De bak reageert lekker snel en op deze manier is de Aircross prima te mennen. De handbak aan de BlueHDi (ont)koppelt en schakelt trefzeker zonder drama, de vierkantige pook ligt lekker in de hand. De bediening van de bak is afgestemd op de inspanning die de besturing vergt, het geheel in balans. Als je het gehele plaatje bekijkt komt de benzineversie als de betere optie uit de bus. Aangezien turbomotoren aan koppel niet meer onderdoen voor diesels is bij een dynamische rijstijl de diesel, met haar beperkte toerenbereik, in het nadeel. Met een wat rustiger rijstijl is de benzinevariant zomaar tevreden met minder dan 6 liter op 100 kilometer brandstof. De BlueHDi is in zijn klasse een onbetwiste topper, maar diesel als lijkt als aandrijfconcept toch op een doodlopend spoor te zijn geraakt.
Na de eerste testritten heeft Citroën nog een avontuurlijke verrassing in petto: om het natuurpark waar we in tenten overnachten te bereiken moeten we een heftig slingerend pad afdalen. Slechts een deel van dit pad is verhard, voor de rest bestaat het uit een onregelmatig kleioppervlak met geulen, gaten en wasborden. De afdaling zelf is op bepaalde stukken zeer steil. Hier kunnen we uitgebreid met de Hill Assist Descent en Grip Control aan de slag. Het eerstgenoemde systeem zorgt ervoor dat je zonder de rem te gebruiken de auto gecontroleerd kunt laten afdalen. Met de ‘Grip Control’ in stand ‘onverhard’ is de afdaling kinderspel. Geen gas, geen rem, maar stapvoets naar beneden. Hobbels en gaten deren de auto niet, terwijl deze toch heftig door elkaar geschud wordt. De C3 Aircross verdient hier zeker de qualificatie SUV, want de rust waarmee we afdalen, zonder drama en gedoe, is indrukwekkend. Als we de volgende ochtend hetzelfde stuk met de BlueHDi beklimmen, met het grootste gemak, wordt dit gevoel bevestigd. We hebben het hier niet over een beproefde terreinauto, maar over een softroader!
Qua uitrusting zijn er de drie bekende uitrustingsniveaus ‘Live’, ‘Feel’, en ‘Shine’. Instappen doe je in Nederland vanaf €19690,- met de 82 pk-motor. De door ons gereden versies gaan echter ruim over de dertig duizend euro. Dat is veel geld voor een compacte auto, maar niet gek vergeleken met de concurrentie.
De C3 Aircross moet niet alleen de C3 Picasso vervangen, hij moet ook een alternatief bieden voor de C4 Cactus die qua platform ook eerder B-segment is, maar in moederland Frankrijk geen potten kan breken. Voor de lijnen van de C3 Aircross moet je vallen, maar als je voor een SUV gaat is een wat uitgesprokener styling juist wat je zoekt. Qua frivoolheid en nét niet te serieus zijn is de Aircross een schot in de roos. De ‘SUV’-classificatie lijkt gezien de volwassenheid van rijgedrag en de zachte terreincapaciteiten helemaal niet onterecht. Voorzieningen en uitrusting zijn helemaal op punt. Wij zien werkelijk geen reden om de C3 Aircross te laten staan!
tekst en beeld: 2d; met grote dank aan Citroën Nederland en Anne Lobbes
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1886
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Bij de post vandaag, uitnodiging lanceringsweekend Citroen (B) bij de dealer 14 en 15 Oktober.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Klopt, ze hebben er al..
Zwaar verstopt…
Totaal aantal Berichten: 1886
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Bij mijn dealer staat een zwarte in de showroom.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 31-08-2016
- C4 (2004-heden) C4 Shine 1.2 VTi THP 130 S&S
Ik vind dit een leuke auto, maar:
- door de zeer hoge BPM bedragen zijn de prijzen een stuk hoger dan van een Cactus
de hoogte heeft blijkbaar een zeer negatieve invloed op het verbruik. (naast het extra gewicht)
- het toegestane trekgewicht is minimaal (is niet motor gerelateerd zoals gesuggereerd door iemand anders)
Ik ben bang dat dit vanwege het prijsnivo geen succes gaat worden in NL.
Men zal eerder kiezen voor een Cactus of C3, of gaan shoppen bij een ander merk voor een auto met een hogere zit.
Ik zit zelf tevreden met mijn C4 1.2 VTi 130 pk als caravantrekker
Mijn zoon is tevreden met zijn Cactus HDi als 14% leasebak
Voor ons voorlopig maar geen C3 Aircross
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Ik zie in de prijslijst dat alle diesels een E label hebben gekregen. Snap hier niets van want een C4 Picasso heeft zelfs een lager millieulabel. Wie kan mij dit uitleggen? Nu kan ik deze niet leasen
Staat bij mijn kantoor al voor de deur in het grijs. Mooie auto, de achterkant klopt meer dan de C3
Vandaag met deze auto mogen rijden, moet zeggen het heeft mij aangenaam verrast.
De 110 pk puretech doet lekker zijn werk, auto rijdt zeer comfortabel.
Citroen heeft er eindelijk een opendak in gezet.
Ik vond het altijd spijtig dat het panorama dak in de andere modellen niet open kon, maar bij de C3 Aircross zit er een fijn opendak in.
Nu ben ik echt benieuwd naar de c5 aircross
Totaal aantal Berichten: 1886
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Ik ook !!!!!
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Ik kan de nieuwe modellenlijn van Citroen niet heel erg waarderen. Een gewone C3 lijkt een kleinere C4 cactus zonder de foeilelijke airbumps. En ook de nieuwe de C3 Aircross gaat hem niet worden.
Nadeel van de nieuwe C3 is dat de 74kw HDi alleen leverbaar is in de meest luxe uitvoering (met 16” stuiterwielen) en niet in de uitvoering er onder (met 15” wielen die iets comfortabeler zijn), waarbij de climate control weer niet optioneel is.
Als ik de nieuwe C3 met de concurrent in eigen huis, de Peugeot 208, vergelijk dan spreekt de Peugeot mij meer aan.
En datzelfde geldt voor de C3 Aircross, ik geef de voorkeur aan het origineel, de Peugeot 2008.
Na bijna 18 jaar onafgebroken Citroën te hebben gereden, ben ik tot de aanschaf van een redelijk jonge Peugeot 2008 1.6 BlueHDI Allure met 74kw overgegaan.
Hopelijk heeft Citroën over een jaar of 6-7 wat beter uitziende modellen in het programma dan nu.
Hint: de styling studio’s van Pininfarina en Bertone bestaan nog steeds !!