Ik heb een nieuwe aanwinst !
Ik ga binnenkort emigreren naar Indonesie en heb me een hobby project voor daarzo aangeschaft.
Het is een 2400 Pallas carburateur, volgens de papieren uit 1981. Daarzo heb je alleen maar dit type, dus veel keus was er niet.
Citroens zijn daar sowieso erg zeldzaam.
De wagen is ooit nieuw aangeschaft in Indonesie voor een representant van de Zweedse ambassade in Ujung Pandang, het huidige Makassar.
Het grappige is dat mijn vrouw die familie goed kent, dus de vroege historie van de auto is bekend.
Onderaan wat foto’s, nu nog van slechte kwaliteit.
Mijn bedoeling is de wagen weer helemaal netjes te maken, er moet nog wel wat werk ingestoken worden.
Wat er nu aan mankeert (naar ik heb begrepen, want ik ben daar nu nog niet ter plekke) is een lekkende waterpomp.
Wat ik op de foto’s ook zelf zie is een aftermarket benzinepompje, op de plaats van het reservewiel.
Verder schijnt het meeste aan de auto te werken, het blok zou droog zijn.
En oh ja, wel belangrijk daar, hij heeft AC, maar nog niet werkend.
In dit draadje zal ik iedereen op de hoogte houden van de ontwikkelingen rond deze wagen !
http://s1359.photobucket.com/user/msnijd/Citroen-CX-2400-Pallas/story
ik ben geen superkenner maar volgens mij hoort in een auto uit 1981 een Douvrin-blok te zitten?
Zo te zien is dit het oude type motor?
Totaal aantal Berichten: 10241
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De 2400 had het oude blok.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Na het zien van de foto’s zie ik dat je je niet hoeft te vervelen Maar alles wat je aanpak, daarvan zie je wel gelijk het resultaat van…. zoals het interieur.
Succes, en we lezen graag de vorderingen
Lekker projectje! Is het een originele zwarte?
Veel plezier!
Sable Doré schreef:ik ben geen superkenner maar volgens mij hoort in een auto uit 1981 een Douvrin-blok te zitten?
Zo te zien is dit het oude type motor?
De latere 2.0 en 2.2 liters (Reflex, Athéna, TRE etc) zijn Douvrin blokken, de 2.4 en 2.5 zijn zoals genoemd de oude Citroën blokken.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ah, weer wat geleerd.
Dank voor de reacties !
Het inderdaad een origineel zwarte. Hitam zoals de Indonesiers zeggen.
Het geheel is inderdaad nogal een klus.
In Nederland zou je de wagen als snel als wrak of sloper bestempelen maar daar werkt het niet zo.
Dit is daar een goede en complete auto.
Dat compleet zijn is erg belangrijk, omdat Indonesie de invoer van gebruikte onderdelen niet toelaat. (via post)
Dingen die je nodig hebt moeten dus veelal mee als reisbagage.
De waterpomp was lek, verder zit er een niet originele benzinepomp gemonteerd. Beide moeten vervangen worden.
Das goed te doen via de reiskoffer.
Dingen die verder ontbreken zijn de afdekkapjes voor de achterwielen en de steun voor het reservewiel.
Is dat laatste gewoon een stang ? In mijn herinnering wat dat een soort stang of frame.
Kan iemand zien of er een fabrieks of aftermarket airco gemonteerd zit ?
De airco pomp lijkt anders te zitten dan bijv bij serie 2 autos.
Ik weet voor serie 1 niet of het zo hoort zoals op de fotos gemonteerd is.
Weet iemand dat ?
Wat het interieur betreft, weet iemand welke kleur interieur dit is ? Ik bedoel de kleur van de plastic delen.
Ik heb er ontzettend veel zin in deze CX weer top te maken en mee langs de rijstvelden van bali te rijden !
Weet iemand welke waterpomp ik nodig heb ?
Op de fotos te zien zit er een pomp op met een extra poelie eropgeschroefd, waarschijnlijk voor aandrijving van de airco pomp.
Moet ik dus onderstaande waterpomp hebben met de schroefgaten in de poelie ?
http://www.onderdelenwebshop24.nl/products/7159765-waterpomp.htm
Link is een voorbeeld
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Er behoort een andere “dop"aan de linker kant op je kleppendeksel te zitten met een slangetje er aan.
Pomp airco is een sanden pomp weet niet vanaf welk jaar hij geleverd is op de Cx.
Voor de rest mooi project.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
En weet iemand welk type benzinepomp er origineel op deze motor gemonteerd zit ?
En in het algemeen, ziet er iemand delen die ik mis ?
Eind december ga ik die kant op en dan neem ik zo veel mogelijk mee.
F.SvM schreef:Er behoort een andere “dop"aan de linker kant op je kleppendeksel te zitten met een slangetje er aan.
Pomp airco is een sanden pomp weet niet vanaf welk jaar hij geleverd is op de Cx.
Voor de rest mooi project.VgF
Dat is inderdaad het dopje dat ook op de ds kleppendeksels zit. Kleppendeksel ontluchting.
Weet je waar dat slangetje naar toe moet lopen ? Naar het luchtfilter ?
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
http://www.citroen-forum.nl/?URL=https://youtu.be/DEKp8ooNG2g
Kijk hier effe misschien kun je net genoeg zien.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Succes met je project!
Een zwarte serie 1 is best zeldzaam, de gehele combi maakt het wel een unieke auto
F.SvM schreef:http://www.citroen-forum.nl/?URL=https://youtu.be/DEKp8ooNG2g
Kijk hier effe misschien kun je net genoeg zien.
VgF
Ja dank je, hier kan ik wel ietsje zien Ik mis blijkbaar ook een hitteschild bij het uitlaatspruitstuk en een blik over de waterpomp poelie.
Welk type pomp qua poelies is lastig te zien.
Arjan Verkade schreef:Succes met je project!
Een zwarte serie 1 is best zeldzaam, de gehele combi maakt het wel een unieke auto
Dank je Arjan. Ja ik vind hem best wel mooi. Zwart en dat chroom doet het toch goed !
Totaal aantal Berichten: 10241
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens mij hoort er gewoon een mechanische benzinepomp op het blok te zitten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.