waterman schreef:Arjan Verkade schreef:maxcitro schreef:Maar euh, volgens Waterman heeft een cx automaat een andere krukas dan die van een handbak.
Bij een CX denk ik niet dat het het geval is, in elk geval nog niet tegen gekomen.
Het is wel degelijk het geval!! Een CX automaat heeft een andere krukas.
Zoals normaal heeft waterman weer eens gelijk. Wist ik ook niet. Ik heb het even opgezocht in het onderdelenboek.
BV aut betekent automatische versnellingsbak.
Ik heb een vraag over de spiegels.
Mijn auto heeft, naar nu blijkt, aan de bestuurderskant (das dus rechts) een verchroomde spiegel zitten.
Dat is zo’n spiegel als ook op de prestige geleverd.
Waarschijnlijk zit ie ook op de mijne omdat het een full spec car voor de aziatische markt was.
Mijn vraag is ober de bediening van deze spiegels. Die is naar ik heb begrepen electrisch.
Waar zit de bediening van deze spiegel normaal gesproken ?
Is dat die ‘joystick’ vooraan op het deurpaneel ? Of is dat alleen voor de mechanisch verstelbare spiegel ?
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hoi Max, leuk project mooi avontuur!
Als ik me er - na al die jaren- toch even mee mag bemoeien: zorg in elk geval dat je een Weber setje meeneemt om die carburateur op te frissen, want dat lijken me nu juist bij uitstek zaken die daar echt onvindbaar zijn.
Zo te zien (maar die foto’s zijn wel irritant klein hoor) is het gewoon een Weber 34 DMTR, maar het gekke is wel dat ze de retour hebben afgesloten. Die moet wel terug naar de tank als je weer een mechanisch pompje aan gaat sluiten!
Verder zie ik dat er een waterpomp op zit met een vrij grote poulie. Daar is veel verschil in, kijk even in dit rijtje : http://cx-basis.de/eshop/index.php?cPath=41823 en laat iemand eventueel de diameter van die poulie opmeten.
Op zich kun je natuurlijk altijd een andere maat riem monteren, maar toch… je hebt geen oneindige stelmogelijkheden.
Ook moet je vooral goed opletten dat je een waterpomp koopt met een KLEIN bypass gaatje (3mm) want de latere types pomp hadden een gaatje van 5 mm en als je die erop zet gaat de boel lekken. Aangezien dit een pre-1980 blok is, zal er ongetwijfeld een klein gaatje in het tussenhuis zitten.
Neem ook een thermostaat mee en een passende pakking én rubberen ring.
Nog beter: neem meteen een hele motorpakkingsset mee, lekker plat, kan zo onderin de koffer.
Verder zou ik remdelen meenemen en andere exotische meuk, die ze daar niet hebben. Grote kans dat de boel vast zit namelijk… dus klauwen, zuigers, remslangen, reserve-ontluchtingsnippels (kan makkelijk een berg lucht in zitten dat ‘ie af en toe niet remt.)
En aandrijfashoezen, Ligarexband om dit CORRECT vast te maken (want gegarandeerd zitten ze vast met tie-wraps of henneptouw ofzo.)
En natuurlijk wat koper/nikkel HD-leiding op de rol en een felsapparaatje! Maak je gegarandeerd vrienden mee! B|
Tja, zoals Waterman al zei: je bent zo op 3 A4’tjes rommel die je mee moet nemen…
Overigens grappig maar ook onbegrijpelijk hoor, de CX-scene in Indonesia. Ik heb ooit spullen verkocht aan ene Irwan Pranoto, ergens in het voorjaar van 2012. Een deel heeft hij toen meteen in z’n koffer meegenomen toen hij ons hier bezocht. Maar de bestelling was erg groot, hij wilde het hele magazijn wel kopen, zo enthousiast was hij! Dus de rest zou ik nazenden. Nou, ik heb een enorme doos gemaakt, 26 x werd de bestelling weer per email gewijzigd, moesten er weer meer of andere dingen mee voor vrienden etc. Speciale zeldzame onderdelen besteld bij de dealerT die niet meer retour konden naar Citroën. Daarna nog ca. 83x een shipping quote doorgemaild, maar uiteindelijk nooit meer een reactie gehad. Tja, dat zijn die Indonesiërs hè.
Succes dus!! Leuk project, nobel doel!
Léo
P.s. Dat pookje op je deurpaneel is inderdaad van de elektrisch bedienbare spiegel. Dus de bedrading zou daar reeds moeten zijn aangelegd. Maar ja… you never know natuurlijk.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Dag Leo,
Allereerst dank je voor de erg leuke reactie !
Ja het word een heel avontuur om deze weer enigzins toonbaar te maken
Daarmee bedoel ik voor nederlandse maatstaven dan.., want de verkoper vond dit een auto met “kondisi jalan”, ofwel klaar om mee weg te rijden.. haha
Bedankt voor de vele tips voor de benodigde onderdelen.
Een carb opfrissetje wilde ik al mee gaan nemen inderdaad. Samen met bougies, verdelerkap, rotor, puntjes etc.
Wellicht zet ik er in de toekomst een electronische onsteking op, contactpunt gestuurd dan waarschijnlijk..
(Heeft iemand nog zon ding uit de 80ties liggen ?)
Goed dat je dat even aangeeft, dat van die waterpomp !
Ik had al gezien dat er een heel woud aan waterpomp types is voor cx.
Ik zag dat de waterpomp een poelie had waarop dan weer die airco pulley geschroeft zit.
Met dat in het achterhoofd kwam ik op deze, en heb die ook besteld : (QCP2338)
http://www.redlinecarparts.com/qcp2338-qh-water-pump-p-486992.html
Maar dat van dat retourgaatje van 3 dan wel 5 mm wist ik niet.
Volgens bovenstaande sites zou het moeten passen, maar die hebben het vaak zat mis.
Ik krijg de bestelde waterpomp morgen te zien, is hoop dat het de juiste is.
Ik ga qua hydraulisch en met name qua remmen ongetwijfeld een hoop bagger tegenkomen.
Tja het is bijna onmogelijk alles mee te nemen wat je denkt nodig te gaan hebben.
Er zal ongetwijfeld het een en ander nagestuurd moeten worden ook, op de creatieve manier dan, vanweg de douane daar.
Wat een verhaal joh van die Pranato. Die ga ik ongetwijfeld tegenkomen daarzo. De Citroen scene is erg klein daar. Maar een halve container bestellen en dan niets meer laten vernemen..Wat een L*L.
Eigenlijk vind ik het geen typische indonesische actie. Meestal kan je wel op ze rekenen, als je het niet erg vind dat ze later komen tenminste..
Een felsapparaat word onmisbaar daar denk ik zo. Hier kan je nog naar iemand toe. Daar is er niets.
Ze repareren daar kapotte leidingen door er stukken dikkere leiding (dun is er niet) tussen te solderen met messing..
Toch is het altijd weer leuk om te zien, dat het ook kan zonder al die luxe tools die wij hebben !
En heb je die a-la-maison hervul gemaakte voorveerbollen gezien ? Gevaarlijk voor de motorkap !
Ik houd je zeker op de hoogte van de vorderingen daarzo straks.
Martin
En voor de thermostaat heb je beide een pakking en rubber ring nodig ?
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Een rubberen ring zit vaak bij de thermostaat geleverd in het doosje maar de pakking nooit. Dat is deze: http://cx-basis.de/eshop/product_info.php?cPath=41823&products_id=5645
Hij zit ook zelden in een pakkingset dat is het gekke….
En ach, Irwan… ik vind het echt geen L*L hoor. Ik was die dozen (het zijn er zelfs twee) al bijna vergeten, behalve dat ik er een paar keer per jaar over struikel omdat ze nog altijd ingepakt op zolder liggen en nu jij over Indonesië begint. Zo erg is het niet hoor. Maar misschien schrokken de verzendkosten hem af of is hij bang dat de douane de hele boel tegenhoudt….. ik wist niet dat dat allemaal zo lastig was namelijk met onderdelen import daarzo.
Maar dat communiceren met die gasten daar is zo moeizaam. Alles moet je 4x uitleggen en dan veranderen ze de order nog een keer of 8 en ben je net zo ver…
En ja: check even die waterpomp, ik vermoed (als ik dat nummer natrek in de database) dat dit de verkeerde is namelijk, met het grotere gaatje. Die sites kun je echt niet van op aan hoor. Helaas….
En kijk, dat gaatje mag op zich ook wel 5 mm zijn, maar neem dan een tussenhuisje mee met een groot gat, dan kan het wél! Maar ja… beter als het gewoon meteen past.
Die poulie van de airco zit er altijd los opgeschroefd, kun je zo overzetten, past altijd.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Vooral die ring. Pakking papier koop je per M2…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Bij veel thermostaten zit de juiste ring bij. Alleen bij die van Gates destijds niet, die was veel te groot.
Bij Quinton Hazell zat altijd een perfecte maar die thermostaten zijn slecht leverbaar de laatste maanden. Ik denk dat ze eruit gaan….
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Die pakkingset voor de carb is dat dan deze :
http://cx-basis.de/eshop/product_info.php?cPath=41821_41867&products_id=7035
Of deze :
http://cx-basis.de/eshop/product_info.php?cPath=41821_41867&products_id=7257
Beide zijn 34 DMTR
Ik zou de bovenste gokken.. maar ja je wilt niet gokken
En een vraag over de onsteking.
Kan ik een rotor en verdelerkap combineren van hetzelfde merk, ongeacht de verdeler ? (Ducelier, Magneti Marelli, SEV)
Of moet ik weten welke verdeler erop zit ?
Mocht ik toch de verkeerde waterpomp hebben, wat wel zo zal zijn denk ik.
Kan ik dat dan niet opvangen door een pakking voor het oudere type (met 3 mm gaatje) te gebruiken ?
Dan zou het geheel toch lekdicht moeten zijn toch ?
Nu ik er over nadenk, nee dat zal ook wel niet gaan.
Ik ben even alle pompen van cx basis nagelopen door de details op te vragen, maar voor alle pompen word een bypass van 5 mm opgegeven
Er zitten er trouwens ook best veel bij waar toch weer niet die airco poelie opgeschroefd kan worden
Ik kan even vragen welke motor erin zit wellicht.
Ik zag ergens dat er twee types 2400 motoren zijn (carb) :
CITROËN MA 2400 116pk 08.1976 06.1980 M23-623
CITROËN MA 2400 120pk 05.1980 05.1982 M23-639
Misschien is het handig te weten welke van de twee motoren ik heb.
Volgens de indo papieren is de wagen van ‘81, maar ja… hij kan daar een in een container hebben gestaan ergens te wachtten op actie..
Waar kan je makkelijk dat motortype aflezen ?
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
maxcitro schreef:En een vraag over de onsteking.
Kan ik een rotor en verdelerkap combineren van hetzelfde merk, ongeacht de verdeler ? (Ducelier, Magneti Marelli, SEV)
Of moet ik weten welke verdeler erop zit ?
je moet het merk verdeler weten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
maxcitro schreef:Mocht ik toch de verkeerde waterpomp hebben, wat wel zo zal zijn denk ik.
Kan ik dat dan niet opvangen door een pakking voor het oudere type (met 3 mm gaatje) te gebruiken ?
Dan zou het geheel toch lekdicht moeten zijn toch ?
Nu ik er over nadenk, nee dat zal ook wel niet gaan.
Neen. Je krijgt het alleen dicht met het juiste huis samen met de juiste pomp. (been there…)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
maxcitro schreef:Die pakkingset voor de carb
Hier kan ze ook krijgen : http://www.carburateurwinkel.nl/contents/nl/p23_Weber_32_34_DMTR_Revisieset.html
maxcitro schreef:En een vraag over de onsteking.
Kan ik een rotor en verdelerkap combineren van hetzelfde merk, ongeacht de verdeler ? (Ducelier, Magneti Marelli, SEV)
Of moet ik weten welke verdeler erop zit ?
Je moet alles van hetzelfde merk hebben. Als je niet weet wat je daar hebt kan je een complete verdeler van hier meenemen. Ik heb nog in de planning staan om een ontsteking te klussen met een hall sensor, maar nog geen tijd / prioriteit daarvoor..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!