Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Vier maanden? Tot 2017!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 20-06-2015
- DS 5 163 manueel sport chic
- C4 (2004-heden) 90pk manueel
- C4 (2004-heden) 110 pk gerobotiseerde bak
- C5 110pk business break manueel
De vraag kan ook zijn: hoeveel vermogen zal dit systeem opslorpen, want als het elektrodynamisch werkt,zal het zijn energie ergens vandaan moeten halen. En een beetje mechanica. Hoe zwaarder de wagen, hoe comfortabeler hij is, want er is meer energie nodig om hem van baan ( wet van Newton) te doen veranderen tov een licht autootje. Vandaar dat op slechte wegen zware wagens in het voordeel zijn.
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
Reeds in 2008 - 2010 linkte ik in dit forum naar het Bose systeem. Het is wel opvallend dat op de Amerikaanse website van Bose alle referenties naar het systeem verdwenen zijn terwijl die er een 4tal jaar terug nog wel opstonden.
Dus indien het idd een Bose suspension wordt, doe mij dan maar een DS9 met Bose suspension, maar hang in de auto dan meteen ook 4 901 series VI
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO
Dat zijn speakers, neem ik aan.
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
inderdaad
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nog wat info, incl een testfilmpje over het Böse systeem..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De miniaturisatie heeft de afgelopen tien jaar echter bepaald niet stilgestaan, dus wie weet. Echter, als ‘Bose’ zou worden toegepast in de opvolger van de C5 (voor zover ik weet gepland voor 2017) zou je toch zo langzamerhand wel nieuws verwachten.
Aanvulling: zie bericht nr. 51 van Penny Lane.
waterman schreef:Nog wat info, incl een testfilmpje over het Böse systeem..
Als je het filmpje hebt gezien is het volgends mij niet meer zo’n revolutionair nieuw veersysteem.
The King is in de building
Citroen C4 Grand Picasso 16VTI LPG G3 2011
Citroen C3 14 exclusief 2003
van de voorpagina
Veersysteem nieuwe C5 bekend!
Eind 2015 is hier druk gespeculeerd over het nieuwe, superieure veersysteem dat Citroën wil gaan toepassen op de nieuwe C5, die in 2017 wordt verwacht. Naar aanleiding van een verrassend bericht dat Citroën-Forum vanmorgen ontving, spraken we telefonisch met plaatsvervangend hoofd Bedrijfscommunicatie en PR, Maarten Dohltuin.
Vraag Citroën-Forum: Veel Citroën-liefhebbers gokten op het Bose-veersysteem als opvolger van zowel de veerbollen als de conventionele schokdempers. Waarom is het voor de nieuwe C5 toch geen Bose geworden? Zijn de onderhandelingen misschien afgeketst?
Antwoord MD: Haha, met uw vraag suggereert u dat Citroën met Bose heeft gesproken, maar áls dat al gebeurd zou zijn, doen wij daarover geen mededelingen. Uiteraard hebben wij steeds alle opties opengehouden, maar helaas moest Bose afvallen. Let wel, dat is een schitterend systeem, maar voor de nieuwe C5 zoals wij die in gedachten hebben toch te groot en te zwaar. Ook het kostenaspect heeft een niet onbelangrijke rol gespeeld.
Vraag: Toch zullen velen de wenkbrauwen fronsen bij de keuze die Citroën nu heeft gemaakt. Veerpotten werden al toegepast bij de 2cv en bladveren zijn zelfs iets uit de negentiende eeuw!
MD: Klopt, we hebben nog eens goed naar de 2cv-techniek gekeken en ja, ook het bladveren-concept is natuurlijk niet nieuw. Oudere systemen zijn echter niet per definitie inferieur, zeker niet nu ze gecombineerd worden. Daar komen nog een aantal overwegingen bij. Ten eerste is een zachte, weke vering eigenlijk niet meer van deze tijd: het wegennet, vooral in West-Europa, is van dusdanige kwaliteit dat automobilisten al jaren de voorkeur geven aan sportief boven “soft”. Wil Citroën voldoende marktaandeel houden, dan moeten we mee in die trend. Ten tweede: we kopiëren natuurlijk niet een op een. Door toepassing van nieuwe materialen is ons veersysteem maar tot op zekere hoogte te vergelijken met wat u een negentiende-eeuwse uitvinding noemt. Ten slotte, zoals gezegd niet onbelangrijk, is dit systeem aanzienlijk goedkoper te produceren dan welke vorm van vering ook.
In de aan ons verstrekte informatie wordt ook gesproken over een starre achteras. Komt die dan standaard op de nieuwe C5, net als nu al bij de kleinere modellen het geval is?
Nee, niet standaard, omdat dat voor sommige Citroën-rijders een brug te ver zou zijn. In principe wordt een onafhankelijke wielophanging gemonteerd. Chevrolet en in mindere mate Volvo zijn in dit verband natuurlijk wel een bron van inspiratie geweest en ik kan verklappen dat ZF zelfs meer is dan dat. De “starre” achteras wordt echter een optie, evenals bijvoorbeeld de 21-inch wielen met een extreem lage band. De standaardmaat van de velgen wordt overigens 20 inch.
Het nieuwe veersysteem zou gemakkelijk toe te passen zijn, zou zó degelijk zijn dat het minstens even lang meegaat als de auto zelf én is zoals u zelf zegt goedkoop te produceren. Wat let u om het dan ook op alle andere modellen toe te passen?
Citroën wil uiteraard niet alles op éen kaart zetten, maar als het systeem een succes wordt, ligt het inderdaad voor de hand het uit te rollen over ons totale gamma. Voorlopig houden we het bij de nieuwe C5, die trouwens ook een nieuwe naam gaat krijgen. “Welke naam wordt dat dan”, gaat u mij nu natuurlijk vragen. Helaas, we mogen nog niet alles prijsgeven, maar u mag ervan uitgaan dat we in ieder geval voor dit model afstappen van de bekende letter-cijfercombinatie en terugkeren naar een echte naam.
Zijn suggesties voor die naam welkom, of weet u het eigenlijk al?
Haha, wij hebben natuurlijk wel een paar ideetjes, maar die leveren we graag in voor iets beters!
Interview: Rougefurio; foto’s: Rijtuigenmuseum Valkenswaard, Citroën-Forum, Rougefurio
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Leuke 1 Aprilgrap!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Huh? Volkomen toeval, het is echt waar!
Bladveren hadden, heel vroeger, het voordeel dat door de onderlinge wrijving tussen de bladen er ook een soort van demping optrad. Dus de bladveer hoefde geen aparte demping/dempers te hebben. Lekker goedkoop dachten ze toen. Maar het voordeel van die demping is ook een nadeel, want hij heeft een slecht reproduceerbare dempingskarakteristiek. En dat wil je toch niet meer anno 2016. Dus…......
Adri
KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV
Op een van de plaatjes is dan ook een schokdemper te zien Adri
Leuke 1 aprilgrap, dat wel
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Laten we het veersysteem “April Fools” noemen
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Volgens miij heeft Rougefurio wel een duif kaal moeten plukken voor deze grap hahhahaaa
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?