Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 11-10-2009
- CX GTI turbo 2 KdFi
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
Leuk bedacht. Terug naar de vrachtwagen, goedkoop en degelijk en de meeste mensen merken toch het verschil niet.
Oude auto’s roesten, maar oude autoliefde niet. Rijden is Zilver, Zweven is Goud.
Xantia 1.8 16v * Jaguar XJ 3 L. 6cyl.
mijn blog: http://mijncx.blogspot.nl/2011/11/restauratie.html
Zojuist gelezen op de website van Argus:
Het artikel gaat over de nieuwe C3, maar er staat ook iets over nieuwe vering (zie alinea Confort Avancé):
“Citroën s’est vanté d’une suspension révolutionnaire qui prend la forme, selon nos informations, d’amortisseurs avec butées hydrauliques. Ce système permet de limiter les réactions sèches sur les routes dégradées en améliorant l’effet d’amortissement en fin de course.”
Dus volgens deze site lijkt het nieuwe veersysteem hydraulische schokbrekers te gaan gebruiken, wellicht van Soben (te zien op een van de foto’s).
Xantia Plus 1.8i 16v 2001 ORGA 8943
Dank, Jako, scherp opgelet! Het zou dus gaan om een “schokdemper met hydraulische aanslag”. Maar… een standaard schokdemper werkt toch ook al met een vloeistof die weggedrukt wordt? Ik snap het verschil niet. Wat klopt met eerdere berichten is dat het systeem er in 2017 zou komen.
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 11-10-2009
- CX GTI turbo 2 KdFi
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
Zo te zien gaat het artikel alleen om een schokbreker en niet om vering. Er staat een plaatje bij van het Franse merk SOBEN. Ik zie zo snel het spectaculaire er niet van.
Oude auto’s roesten, maar oude autoliefde niet. Rijden is Zilver, Zweven is Goud.
Xantia 1.8 16v * Jaguar XJ 3 L. 6cyl.
mijn blog: http://mijncx.blogspot.nl/2011/11/restauratie.html
Misschien dat hier de veer/wokkel niet niet meer bij nodig is?
Is alleen maar de eindstop die ze vervangen door een extra hydraulische eenheid, voor de rest is dat gewoon om een veer op te plaatsen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Een soort van bladveer?
Zou citroen zich wagen aan een samengestelde koolstof/carbon-aramide..bladveer? Duurder dan staal maar met niet vergelijkbare eigenschappen.Denk aan atletiek en de carbon veervoeten van beenprothese atleten.
(dromen mag)
bladveren zijn echt passe
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Nee, bladveren zijn retro.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 11-10-2009
- CX GTI turbo 2 KdFi
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
geerst schreef:Een soort van bladveer?
Zou citroen zich wagen aan een samengestelde koolstof/carbon-aramide..bladveer? Duurder dan staal maar met niet vergelijkbare eigenschappen.Denk aan atletiek en de carbon veervoeten van beenprothese atleten.
(dromen mag)
Aramide en koolstof is veel te duur, het mag niks kosten. We zullen ermee moeten leren leven dat Citroèn voor de winst gaat en zich dus op de meute richt en dat geniale en esthetische ideeèn tot het verleden behoren.
Oude auto’s roesten, maar oude autoliefde niet. Rijden is Zilver, Zweven is Goud.
Xantia 1.8 16v * Jaguar XJ 3 L. 6cyl.
mijn blog: http://mijncx.blogspot.nl/2011/11/restauratie.html
Een Frans artikel met íets meer info
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als dat op een Cactus leverbaar wordt ga ik serieus nadenken voor zo’n ding
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mijn idee. Ik ben heel erg benieuwd naar hoe dat rijdt!
M’n Frans is niet zo goed, dus lang leve Google Translate.
Hieruit maak ik op dat er van een soort drie-traps demper gebruik gemaakt wordt en dat het nu nog een beetje zoeken is naar juiste frequentie van demping. Nu kan men nog een beetje wagenziek worden.
Ik word er in ieder geval blij van!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7791
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Een Cactus met roadhook/skyhook en tall & narrow wielen zoals op dat ene showmodel waarvan ik even de foto niet vinden kan.
Doe mij die maar!
Edit: deze dus!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Het staat nu in ieder geval wel vast dat we er met ons Bose-verhaal naast zaten.