Dag,
Ben op zoek naar een nieuwe auto. Rijd nu een ds3 en mijn oog is gevallen op de Cactus. Kan iemand mij vertellen hoe zuinig de motor is?
Alvast bedankt!
Dat ligt helemaal aan de chauffeur en de manier van rijden. Mijn handgeschakelde 82pk-er haalt in de zomer 1 op 20.
Staat er wind dan stijgt het verbruik naar 1 op 18. Dat geldt ook voor het rijden met hoge snelheden boven de 120km / u.
Je ziet het verbruik dan stijgen.
Maar in de auto zit een verbruiksmeter. En je kan altijd zuinig rijden door dat ding zo nu en dan te checken.
Ik rij over het algemeen 107 of 110 op de de snelweg. Lekkere snelheid om te cruisen. Mits je rechts rijdt is dat geen probleem.
Ik zit dan gemiddeld op 1 op 19.
hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline
Dank voor je antwoord. Gemiddeld rijd ik denk ik 10km harder. Maar je ervaring is veel belovend voor een auto met niet echt gestroomlijnde neus…...
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010
- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
1:20? Knap, met onze DS3 met dezelfde motor mogen we blij zijn als we 1:15 halen.
Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi
Ligt toch echt aan je rijstijl die 1:15 mijn boordcomputer geeft toch echt een bewijs zie elders op dit forum.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/229344/P15/
hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline
Ligt aan de weg die je aflegt…
Mijn vrouw is een hele rustige rijder maar die krijgt de c3 met deze motor ook niet zuiniger als 6 liter op 100km
Veel rotondes en verkeerslichten op je weg helpen echt niet mee.
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Met mijn Cac (82pk met handbak) haal ik ook de 1 op 20, maar dan moet ik wel een beetje mijn best doen. Meestal doe ik dat niet en rij ik vlot door, dan zit ik zo rond de 1 op 17.
Ronama, ik ben het helaas niet helemaal met je eens. Ik kom ook zeer veel rotondes en verkeerslichten tegen.
Ik laat mijn wagen als het mogelijk is uitrollen in zijn versnelling tot het licht weer op groen springt. Ik rij niet met gas erop naar het verkeerslicht om dan in de remmen te gaan.
Geldt ook bij rotondes. Beetje vooruit kijken en niet te veel afremmen. En snel weer opschakelen. Dan moet je toch zuinig kunnen rijden.
hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline
Dat mag hoor
Maar wij krijgen hem niet onder de 6/100
Hoe goed we ons best ook doen.
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 30-05-2014
- C3 Picasso 14 vti 95 pk
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 feel etg 82
5,8L deze zomer . Nu dat de temperatuur daalt en langer donker is , 6,1L.
Dit voor een 1.2L 3 cilinders 85pk etg5 (+/- 1000kg).
Mijn c3 Picasso 1.4 4 cilinders 95pk verbruik 6,8L, (+/- 1200kg).
Ik moet concluderen dat in verhouding ze niets gewonnen hebben ,buiten het gemak van de etg .
le sage
-citroën c4 cactus etg 82 2015
-citroën c3 Picasso 14 vti 95 2014
Daarvoor,dyane6,visa club,visa superE,ax 11tre,bx 19D,zx break 19d,jzx 14 advantage,jumpy19D,saxo 11sx,Berlingo 19D,c8 tentation,c3 14 hdi 70
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 14-02-2015
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 feel etg 82
Mijn C4 Cactus 82 pk met ETG verbruikt gemiddeld over 7000 km 5,3 liter op 100 km (1:18,7). Berekend door het aantal afgelegde kilometers te delen door het aantal getankte liters benzine. Volgens de boordcomputer is het 5,1 - 5,2 liters per 100 km. Die BC is dus -zoals gebruikelijk- wat te optimistisch.
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 14-02-2015
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 feel etg 82
Mijn C4 Cactus 82 pk met ETG verbruikt gemiddeld over 7000 km 5,3 liter op 100 km (1:18,7). Berekend door het aantal afgelegde kilometers te delen door het aantal getankte liters benzine. Volgens de boordcomputer is het 5,1 - 5,2 liters per 100 km. Die BC is dus -zoals gebruikelijk- wat te optimistisch.
Ik houd het verbruik bij op de site van Autoweek en na 22.000 km is het gemiddelde verbruik van mijn Cactus 82 ETG 5.7 ltr per 100 km of 17.6 km per ltr.
Nu kom ik met mijn dagelijkse woon werk verkeer niet boven de 100 km dat is max op mijn traject en gebruik altijd de Cruise control.
Wel zit er voor de vakantie een rit naar Spanje bij.
Als je wat meer rijdt, zou je een 100HDI kunnen overwegen. Daar kun je 1:28 mee rijden .
Omslagpunt ligt rond de 20.000km pj.
Als ik 20000km of meer per jaar zou rijden, koos ik voor LPG, inbouw 1450 euro en 60 cent per liter.
De 12 pure tech is er geschikt voor. Omslagpunt is dan nog een stuk lager.
Gas is om op te koken. Nee hoor..
Nooit zo aan gedacht, maar LPG zal vast een prima optie zijn. Kan bij de C4C onderbouw/plek reservewiel, ivm ruimte aan boord?
Voor mij vormde, naast de te maken km’s, verder de rijeigenschappen van de 100HDI reden om voor de diesel te gaan. Ik ervoer de diesel als iets koersvaster, mogelijk vanwege de 90kg extra gewicht op de vooras. Maar misschien lag het ook wel aan verschil in uitlijning.
Hoe dan ook. Zo’n Cactus blijft een lotje uit de loterij. Geweldig ding.