Ik kon het niet laten. Ik moest deze auto redden.
Zo gezegd zo gedaan.
Ding gehaald. Eerste onderhoud zelf gedaan en nu is ze bij de garage voor keuring.
To do list:
- nieuwe banden
- nieuwe hydrauliek leidingen
- nieuwe spanrollen, d-riem en waterpomp
- nieuwe multiriem
- nieuwe kleppendekselpakking
- alarm installatie uitbouwen (vreselijke beun de haas die dat heeft gedaan)
- stukje laswerk linksvoor
- nieuwe benzine leidingen
Dit was het wel zo’n beetje. Hoop dat ze binnen 4 weken klaar zijn.
Ik hoop dat ik plezier mag hebben met deze bx.
Ik heb zelf een hoop foto’s en filmpje maar nog plaats waar ik het online kan zetten.
Dus Martijn bedankt voor de foto’s.
Foto’s:
IMAG1361 by CitroMarty, on Flickr
IMAG1363 by CitroMarty, on Flickr
IMAG1362 by CitroMarty, on Flickr
IMAG1364 by CitroMarty, on Flickr
IMAG1365 by CitroMarty, on Flickr
IMAG1366 by CitroMarty, on Flickr
IMAG1367 by CitroMarty, on Flickr
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
Hij is bijzonder fraai!
Pianozwart staat niet verkeerd bij een BX!
Mooi ding man! Ik heb wel een zwak voor zwarte GTi’s. Toch net even mooier dan de andere kleuren.
(Maar goed, ik ben bevooroordeeld, want wij hadden jaren geleden ook een zwarte.)
Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991
Leuk dat deze BX gered is! Veel plezier ermee.
@ BX19TZI
Toffe MK2!
Las je ook een olieslingerschot in de carterpan + verse drijfstanglagers?
Iets wat nodig is bij D6C/DFW’s op lijftijd, anders komt t.z.t. drijfstang nr 3 even buitenspelen
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
Blij dat hij in goede handen is terecht gekomen
Succes met de werkzaamheden!
Groetjes Martijn.
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
De BX is inmiddels al door de keuring. Ik ben zeer tevreden over het herstel tot nu toe.
In samenwerking met de garage is de auto alweer heel wat beter geworden. Leuk om zelf dingen te maken.
De auto is nog lang niet klaar, maar de wagen kan in ieder geval weer heerlijk de weg op.
Morgen aan de slag met het dashboard om alle lampjes te vervangen.
Weet trouwens iemand wie de alarminstallatie in deze auto heeft ingebouwd? Dat wil ik er heel graag uit hebben.
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
Las je ook een olieslingerschot in de carterpan + verse drijfstanglagers?
Iets wat nodig is bij D6C/DFW’s op lijftijd, anders komt t.z.t. drijfstang nr 3 even buitenspelen Wink
Het olieslingerschot lijkt me alleen nodig als je veel lange snelle bochten maakt en/of vaak op het circuit te vinden bent.
Het vervangen van de drijfstanglagers, is dat goed zelf te doen? Wie hier heeft het al eens gedaan?
Ik, maar mijn motor lag uit elkaar
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Felice schreef:
Het olieslingerschot lijkt me alleen nodig als je veel lange snelle bochten maakt en/of vaak op het circuit te vinden bent.
Het vervangen van de drijfstanglagers, is dat goed zelf te doen? Wie hier heeft het al eens gedaan?
Daar zit juist het gevaar bij een 16v!!
Hoe weet je hoe de vorige eigenaren hebben hebben gereden met de 16v?
Ik heb al vaak een kapot gelopen BX 16v/Mi16 gezien, beter dit te voorkomen met verse lagers en een olieslingerschot.
Ze lopen meestal kapot bij +2 ton op de klok
Zie de 16v van Poekoek
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/214672/P345/
Lagers vervangen is te doen, maar je hebt wel enige ervaring nodig.
Mocht de krukas beschadigd zijn dan zul je hem moeten uitbouwen en laten slijpen = veel werk
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
Daar heb je een punt.
Ik heb nog bx stoelverwarming hier liggen.
Nou vroeg ik me af kan dat ook onder een stoffen interieur of moet ik daarvoor leer hebben?
Is het verder niet verstandig om een nieuw setje aan te schaffen en het werkend te maken via de originele bx knopjes?
Heeft iemand tips of suggesties wat handig is?
Verder krijgt de bx een nieuw stuurhuis en hydroliek pomp want die zorgen voor lhm lekkage.
En het alarm laat ik eruit halen. Dat is te lastig voor mij om het zelf te doen.
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
Even een korte vraag.
Ik heb sinds vandaag dat de interval van de ruitenwisser niet meer werkt. De normale en paniek stand werken nog wel.
Nou is mijn vraag: wat is er eigenlijk stuk?
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
De hendel of het intervalrelais. Zit op je zekeringkast en is lichtblauw.
Eveneens ben ik tevens ook.
Bedankt voor je hulp. Het relais was het probleem.
Er is toch ook een relais waarbij jezelf de interval snelheid kan bepalen?
Verder is de auto straks weer voorzien van stoelverwarming. Uiteraard met de originele bx knoppen.
Maandag gaat ze naar de garage voor de hydrauliek.
Heeft er nog iemand tiptoetsbediening (de knopjes) over?
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
Als ik binnenkort in stalling ben zal ik even kijken of ik nog een tiptoets knopje voor je heb.
Groetjes Martijn.
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94