Ik ben sinds een maandje eigenaar van een Citroën C3 - 1.4i Ligne Prestige (2005). Nu heb ik de laatste tijd gemerkt dat boven bepaalde snelheden (vaak boven de 90) de auto begint te trillen. De trillingen zijn vrijwel overal voelbaar (stuur, dashboard, stoel). Het maakt de auto niet onberijdbaar, maar de trilling zijn wel storend. Nu heb ik er vorig weekend nieuwe banden op laten zetten, waarbij de wielen zijn gebalanceerd en niet gek lang geleden voor de zekerheid even laten uitlijnen. Nu ben ik al meerdere keren tegen gekomen dat dit soort trillingen ook kunnen ontstaan door speling van de aandrijfas.
Enig idee waar de oorzaak zou kunnen liggen, zonder eerst een vermogen kwijt te zijn bij de garage?
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Spyro, zijn de trillingen begonnen na het plaatsen van de nieuwe banden, over het algemeen is het zo, als er onbelans is in het voor terrein , is dit merkbaar in het stuur, het stuur gaat dan trillen, als de hele auto hobbelt, dan is dit vaak door de achterkant, het kan zijn dat er een hoogte slag zit in de band, even de auto een stukje op krikken, zodat de band net vrij komt, dan wiel draaien, ook een kapotte schokbreker kan de oorzaak zijn, de band gaat dan stuiteren,
De trillingen waren ook voor het verwisselen van de nieuwe banden aanwezig. Het is niet perse dat de trilling alleen in het stuur voelbaar is, of dat de auto hobbelt. Tijdens het vervangen van de banden heb ik de monteur gevraagd de remschijven en wielen te controleren. Hij gaf aan dat de wielen prima draaien. De trillingen zijn eigenlijk overal merkbaar, de vibratie is zowel voelbaar in het stuur, als de stoel en het dashboard
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Ja blijft altijd lastig, om een gedegen antwoordt te geven waar je iets aan hebt? Je hebt natuurlijk trillingen, en trillingen , kijk bij een onbelans in de wielen, of ophanging, ervaar je dit meer als schudden, zijn het echt trillingen , zodat je zo,n dood gevoel krijgt in je handen, dan is het vaak iets anders, bv een motorsteun kapot, een uitlaat die of te vast zit, of te los, of ergens tegen aan hangt, heb je geen garantie, of heb je hem particulier gekocht,
Het is inderdaad meer vergelijkbaar met trillingen dat je een dood gevoel krijgt in je handen (hoeveel dit niet het geval is). Het is meer een vibratie dan schudden. Wel garantie ontvangen, maar enkel op de motor zelf, vraag me af of het daar aan ligt.
Kromme remschijven..
Dat zou kunnen, maar aangezien ik de monteur expliciet heb gevraagd naar de remschijven te kijken en dat deze een paar maanden geleden zijn vervangen lijkt het mij onwaarschijnlijk
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Al eens de aandrijfassen laten uitklokken?
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Nee, nog nooit laten uitklokken. Wat moet ik me hierbij voorstellen?
Vandaag even gelet op een aantal dingen en wat mij opviel was het volgende:
- De auto trilt ongeacht of ik gas geef
- De trillingen lijken van voor te komen
- Er is een soort zingend geluid te horen (vergelijkbaar met een wasmachine die centrifugeert)
Nou zit ik toch te denken dat het aan een van de velgen ligt (aangezien de remschijven nog prima in orde zijn). Wellicht toch maar eerst de velgen laten nakijken of opnieuw laten balanceren
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
spyro,doe zelf even een paar testjes. rijd op een afgelegen weg, (industrie terein) met 20 km p,uur. zet hem in zijn vrij, en trap dan met een fluwelen voet op de rem, zodat de remblokken net aan richting schijf gaan, bij een kromme schijf, zal de auto schokend gaan remmen, doe ook raam even open, vaak hoor je het dan ook, schhh schhh schhh. dan is schijf krom, maar is vaak alleen merkbaar bij alleen remmen en niet bij rijden, ja of ze moeten krom zijn als een hoepel. ja en het trillen kan natuurlijk ook door de motor zelf worden veroorzaakt, je zegt dat het gebeurt boven de 90 km,p.uur. dus trap hem op 120 km,p.uur, (nu trilt de auto?) trap nu kopeleing in en zet hem in zijn vrij, is nu de triling weg,???? het kan bv zijn dat een bougie niet geheel mee werkt,er ontstaat dan een triling, omdat de motor dan een onbelans heeft. spyro letop dat waneer je weer moet versnellen je weer moet schakelen, geef even tussen gas, en zet hem dan in zijn vijf, en uiteraat de kopeling in trappen.
Net even uit nieuwsgierigheid de auto opgekrikt. Rechter voorwiel zit geen speling en draait soepel uit/door bij een flinke zwaai. Linker voorwiel ook geen speling, echt hoor ik bij het draaien toch een wat metaal schurend geluid en draait de band niet soepel uit/door. Begin dus toch te denken dat de linker remschijf of velg niet in orde is (terwijl ik had gevraagd hier naar te kijken..)