Proefje nog maar eens herhalen?
Zolang die melding “lage druk olie” niet terugkomt kan je dat rustig doen.
Dat geeft in elk geval meer info, en statistisch wordt de correlatie dan ook waarschijnlijker.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Ik heb volgende week nachtdienst en dan rij ik de hele week hetzelfde traject, inclusief even stilstaan op de schuine inrit van de parkeer garage. Dus afwisselend restrictor erin en eruit en kijken wat er gebeurt.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Het lijkt mij zinniger om even met de Lexia naar de signalen van de MAP-sensor,stappenmotor, inlaat temperatuursensor en koelvloeistoftemperatuursensor te kijken. Er zijn nogal wat invloeden die het stationair toerental bepalen. Die restrictor steeds erin/eruit lost de oorzaak niet op.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
ook prima, moet ik ff uitzoeken hoe ik live data met de lexia bekijk, laptopje weer reanimeren e.d.
Ik heb het wel eens op een ander forum gevraagd, maar niemand reageerde toen en ik had er ook even geen tijd voor.
Map sensor heb ik trouwens al eens vervangen, (nieuwe Bosch) nieuwe bougies met 0,7mm electrode afstand (lpg) nieuwe bobine. Gasklep schoongemaakt en de heleboel opnieuw ingeregeld met de lexia. (resetten auto adaptieve waarden, zoiets) Daarna eigenlijk een hele tijd prima lopen.
GW-tje schreef:Het lijkt mij zinniger om even met de Lexia naar de signalen van de MAP-sensor,stappenmotor, inlaat temperatuursensor en koelvloeistoftemperatuursensor te kijken. Er zijn nogal wat invloeden die het stationair toerental bepalen. Die restrictor steeds erin/eruit lost de oorzaak niet op.
De oorzaak is onduidelijk.
Het enige dat er tot nu toe lijkt te zijn is een correlatie tussen het optreden van het probleem en de al-dan-niet aanwezigheid van de restrictor.
Vandaar de suggestie om te checken of die correlatie duidelijker wordt als je ‘m er opnieuw in zet en weer uithaalt.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik snap het wel, maar dit is hetzelfde als kijken of een aspirientje tegen de hoofdpijn helpt. Ja, dat doet het! Weer hoofdpijn? Weer een aspirientje, ja het helpt alweer!
De oorzaak van de hoofdpijn komt zo niet boven tafel. Ik ben ervan overtuigd dat er iets anders speelt wat dan in combinatie met de restrictor een probleem opwerpt.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Uiteraard moet daar dan verder naar gezocht worden.
Maar daaraan voorafgaand lijkt het me juist eerst vasttestellen dat die correlatie er inderdaad is.
Daar lijkt het nu wel op, maar om daar zekerheid over te krijgen moet je meer “metingen” doen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Tja, we zullen zien. met restrictor rijdt ie rond de 2000 toeren nogal stotterend, zonder lijkt ie er geen last van te hebben.
Hoe dan ook, ik hoop eind van de week meer te weten.
Zit hij niet een beetje verstopt?
Volgens mij niet maar dat ga ik natuurlijk wel ff checken, bedankt! (zou wel héél logisch zijn)
Okee, restrictor is niet verstopt trouwens.
Nou hele nachtdienst geen problemen, zo mogelijk (geen mensen achter mij) even “getreuzeld” op de steile helling naar de parkeergarage. Ging ook goed.
Ik heb wel het idee dat ie mét restrictor wat onregelmatig loopt bij koude motor rond de 2000 toeren maar dat kan ook tussen de oren zitten natuurlijk. Restrictor blijft er in tot ie raar gaat doen en dan kijken of verwijderen wat uit maakt. Maar ik verwacht steeds minder dat het aan de restrictor ligt. Zal wel een klepstoter probleem zijn bijvoorbeeld. De auto komt uit Friesland en heeft waarschijnlijk een vrij rustig bestaan gehad. Zo was de steun voor het oliefilter nog nooit vervangen voor de verbeterde versie. (dikke olielekkage gehad bij de garage) Dus misschien ben ik wel de eerste die er mee in lange files sta in de warmte in Frankrijk, je weet maar nooit
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ondertussen zijn er weer 10 restrictors voor de EW7/EW10 J4 op voorraad. Voor de EW10A zijn er ook nog een aantal.
Bestellingen weer via PM.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Er zijn er ondertussen alweer wat onderweg naar een nieuwe eigenaar!
Momenteel op voorraad:
- 7 stuks voor EW7 en EW10J4
- 7 stuks voor de EW10A.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gisteren maar eens de proef op de som genomen en het kleppendeksel van de inlaatzijde gedemonteerd.
De auto heeft nu 270.000km gereden en daarvan een dikke 20.000km met de Oilsaver.
Er is wat aanslag te bekennen in het deksel. Het is immers de koudste plaats in de motor.
Alles was met een stukje keukenpapier met een paar vegen weg.
Ik maak me nergens meer druk over met deze vinding. QED!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991