Mja,
Bij mij ging de auto een poos geleden weer raar lopen in wat onduidelijk start-stop verkeer richting mijn werk, compleet met p0170 melding. https://www.obd-codes.com/p0170
Was ook niet vooruit te branden.
Restrictor er weer uit en nu wacht ik al weer een hele poos (aantal weken al) tot ie weer raar gaat doen. Auto rijdt (momenteel) prima, strak stationair, ook in langzaam rijden net geen file in de hitte afgelopen zaterdag naar Leiden gaf ie geen krimp.
Restrictor blijft er dus uit tot ik weer een “incident” heb. Verder geen foutmeldingen.
Mijn Xsara Picasso 1.8 (EW7J4) verbruikt ook de nodige olie. Op zich geen probleem, maar deze zomer had ik de caravan er achter op weg naar Luxemburg. Prima door de nodige heuvels op de bestemming aangekomen, maar een dag later kreeg ik een paar codes naar boven (P0138 en P1110) en bovendien was mijn gasklephuis een grote natte smeerboel (had ik in die staat nog niet eerder meegemaakt). Overigens liep de motor prima, ondanks deze storingen. Gezien de enorme vervuiling van het gasklephuis heb ik het idee dat er een aantal sensors (oa map sensor) een te grote douchebeurt hebben gehad. Genoeg reden voor mij om de restrictor te proberen.
Vandaag heb ik hem binnen gekregen. Natuurlijk gelijk aan de slag. Het ging niet direct vanzelf, omdat in de slang een flinke aanslag zat. De restrictor kon ook niet verder de slang in dan een paar mm, omdat deze perfect pas is gemaakt. Verder slaan met de hamer leek me niet goed, omdat ik anders mogelijk de slang zou laten scheuren.
Ik heb de aanslag er met de platte kant van een schroevendraaier af proberen te halen, maar het zat best vast. De aanslag was droog en was goed te vergelijken met poederige roest (rood/bruin). Dat is het natuurlijk niet in een plastic omgeving. Zou het opgedroogde olie zijn? Lijkt me voor de hand liggend, maar wel vreemd omdat er natuurlijk regelmatig een scheutje olie langs komt….
Uiteindelijk maar besloten er wat wd40 in te spuiten. Vervolgens was het een kleine moeite om de aanslag er af te halen. Vervolgens een paar flinke tikken op z’n neus en hij zit op de goede plek. Ik hou jullie op de hoogte wat het doet!
Xsara Picasso Image 1.8i-16v * bj 10-2004 * 230.000 km
Ook ik mocht gisteren de restrictor in de bekende enveloppe ontvangen. Tsjonge wat is dat ding klein.. maar goed.
Voor mij was het een type voor de EW10J4 dus in de slanghouder gemonteerd. Simpel klusje van nog geen 3 minuten totaal.
Daarna gasklep nog even schoongeveegd, gecontroleerd of alles verder schoon is zoals aansluitingen enz. oliecheck en die stond nog max, kilometerstand genoteerd op een briefje, in het plastic zakje gedaan en in het handschoenenkastje.
Nu regelmatig kijken of de peilstok nog hetzelfde nivo aan blijft geven.
Op mijn vakantie in Hongarije had ik de gasklep en map sensor al goed schoongemaakt (was wel nodig) en na thuiskomst, ongeveer 2000 km, de gasklep weer bekeken. Langs de rand was het een beetje vochtig van de olie maar niet om je zorgen over te maken. Dit was voor mij wel een indicatie dat door de ontluchtingsslang de oliedampen mee kwamen. Niet dat ik erg veel olieverlies had, ongeveer 3 dl op de 5000 km, maar toch, voorkomen is beter dan genezen.
Als er iets te melden is zal ik dat hier weer doen.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik hoop dat jullie plezier van het ding hebben, mannen! Succes ermee!
Wat de P0170 bij BX16TGI betreft; deze melding heeft te maken met de lucht/brandstof-verhouding naar aanleiding van de MAP-sensor. Dit verband kan ik niet direct plaatsen, maar het zou kunnen dat een combinatie van een vervuild kleppendeksel en een mindere MAP-sensor hieraan ten grondslag ligt. Iedereen heeft natuurlijk de Oilsaver geplaatst zonder eerst het kleppendeksel te demonteren en te controleren op vervuiling. Het zou goed kunnen dat het overdrukklepje en de ingang van de buis in het deksel, waar de restrictor aan het einde in zit, enorm vervuild is. Samen met de restrictor kan de doorlaat dan misschien net teveel geknepen zijn.
Bij geen enkele gebruiker ben ik bekend met de onderhoudshistorie van het voertuig en de frequentie van de oliewissels die hebben plaatsgevonden. Het demonteren van het kleppendeksel en dan beoordelen wat de staat is, lijkt mij de enige weg om te bezien wat hier loos is en het probleem te tackelen…..
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Dan ga ik daar eens naar kijken, toen ik de gasklep voor het eerst bekeek was ie érg goor, olie druipend uit de slang vanaf het kleppendeksel, map sensor zeek van de olie. Laatste keer dat ik keek was alles ook niet perfect schoon meer, maar lang niet zo erg als de eerste keer.
Kleppendeksel er dus maar eens af. Ik zal kijken wat ik er voor nodig heb, pakking en zo
Ik verwacht eigenlijk ook dat de restrictor een probleem ergens anders “zichtbaar maakt”.
O ja, MAP sensor is een nieuw Bosch exemplaar. (vorig jaar of zo er in gezet)
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Je kunt ook voordat je alles demonteert eens met een fietspomp of met perslucht proberen door de opening te blazen waar nu de restrictor in zit/zat. Dan heb je snel genoeg in de gaten of daar iets dicht zit.
Bij de EW10A heb je vloeibare pakking nodig om de zaak weer te monteren. Je zou het deksel eens grondig kunnen reinigen met een koudontvetter of een bak met benzine o.i.d. De tussenplaat monteer je daarna met een dunne rand vloeibare pakking in het deksel en daarna breng je opnieuw een dunne rand aan om het complete deksel op de motor te monteren. Laat het even iets uitharden voordat je het monteert, anders druk je zo alles er weer tussenuit.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
EW10A
Zo zag de gasklep er in 2015 trouwens uit.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
De olierestrictor past ook in de aansluitingen van de TU5JP4 motoren! Dit zijn de 16-kleppers uit de PSA groep dus in diverse Citroëns waaronder Saxo en diverse Peugeots.
Bij deze motor heeft elk kleppendeksel een eigen aansluiting op de carterventilatie die in een Y-stuk samengevoegd worden.
Om te voorkomen dat hier de slang vol met olie blijft staan, moeten er 2 restrictors geplaatst worden. Ik moet de centrale aansluiting naar het gasklephuis nog in kaart brengen en proberen of daar met 1 aansluiting kan worden volstaan. Daarna moet blijken of de slangen dan droog blijven.
Wie nu iets aan het olieverbruik wil doen, kan met 2 restrictors geholpen worden.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
BX16TGI schreef:EW10A
Zo zag de gasklep er in 2015 trouwens uit.
Beetje hetzelfde als de gasklep voordat ik hem schoonmaakte.
Zo, na het plaatsen van de restrictor, nu een kleine 2000 km geleden oliepeil bekeken en het gasklephuis.
Op de gasklep en/of het huis geen enkel spoor meer van olie, de slangen vanaf de kleppendeksel naar de gasklep ook nog mooi schoon.
Ook het oliepeil op de peilstok is nog hetzelfde als ten tijde van het monteren van de restrictor.
Voor de zekerheid ook de ontluchtingsslang naar de gasklep bij het gasklephuis er af gehaald en de motor gestart. Dan is er voelbaar dat de ontluchting goed werkt (je voelt dus de “luchtstroom”)en dat de restrictor de zaak niet “afdopt”.
Kortom, ik ben tevreden.
Over 2000 km nog maar eens kijken.
Totaal aantal Berichten: 1804
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Ik ben benieuwd, ik heb een EW10A motor (C4 Picasso), geen olieverbruik maar vind het interessant om te volgen.
Hoop dat het bij jullie het gewenste resultaat geeft.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ondertussen gaan de ontwikkelingen door en wordt de serie uitgebreid.
De eerste restrictor voor een 2 liter Xm is onderweg naar de eerste afnemer en ik ben begonnen met een restrictor voor de
volgende series motoren:
BMW / PSA “Prince” motoren, in 1,4 en 1,6 uitvoeringen, zonder en met turbo.
EP6/EP6C, 1598cc, uitvoering als VTi zonder turbo, 120hp.
EP6DT/EP6CDT/EP6CDTM en EP6DTS, 1598 cc, uitvoeringen als THP met turbo in diverse vermogens, tussen 150 en 200hp.
Met dank aan Wim Looijen voor zijn uitvoerig meetverslag.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Ook na een kleine 4000 km nog geen noemenswaardig olieverbruik. De gasklep blijkt na controle ook nog mooi schoon te zijn evenals de leidingen. Qua rijden is er (nog) geen verschil te merken tussen met- en zonder restrictor.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Vandaag is de eerste olierestrictor geplaatst in een EP6-motor.
De nieuwe restrictor is toepasbaar voor de volgende motoren:
- BMW / PSA “Prince” blok, in 1,4 en 1,6 ltr uitvoeringen, zonder en met turbo,
deze zijn in de basis gelijk.
- EP6/EP6C, 1598cc, uitvoering als Vti, zonder turbo, 120hp.
- EP6DT/EP6CDT/EP6CDTM en EP6DTS, 1598 cc, uitvoeringen als THP met turbo in diverse vermogens,
tussen 150 en 200hp.
Met dank aan Wim Looijen voor de foto’s. Hij heeft de primeur voor deze restrictor.
Vanaf vandaag te bestellen!
Reken op een levertijd van circa 3 weken voor de eerste serie. Dit ivm de decembermaand.
Info via pb.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Hoi GW,
(Onderstaande post had ik op het peugeotforum geplaatst maar daar krijg ik geen reactie op.
Gelukkig vind ik alles hier weer terug.)
Top oplossing voor olieslurpende Peugeot’s en Citroen’s!!
Ik heb net een 407 SW aangeschaft waar bij de reden van verkoop onder andere olieverbruik was.
Bij aanschaf vier weken geleden tot de tweede streep olie.
Nu vier weken later staat het op de eerste streep.
Oorzaak is naar ik aanneem de lekke kleppendeksel pakking.
Deze is vervangen samen met de katalysator (via onderdelenlijn).
Echter heb ik weinig vertrouwen in het olieverbruik, zelfs na de reparatie.
Mijn vraag is de volgende:
Ik heb onderstaande auto:
Peugeot 407 SW XS (6E) 2.0 16_V 140PK
2006
Motorinhoud: 1998 CC
Motorcode: EW10A(RFJ)
Als ik het goed begrijp past de restrictor in mijn auto (plaatsing is pineuts).
Maar wat doet dit onderdeel in en met de auto?
Omdat het olie niveau erg laag is hoor je klepstotters een paar seconde en ‘moet’ olie bijvullen.
Loop met het plan om de motor te behandelen met Flush en dan de olie te verversen met nieuw filter en slick50.
Dit heb ik ook bij mijn vorige 2.0 16v Volvo V40 (2002) gedaan en dat was subliem.
Echter deze auto verbruikte na 14jaar en 255.000km geen druppel olie.
Als de olie in de Peugoet de ‘spuitgaten’ uitloopt, heeft het geen zin deze behandeling te doen.
De laatste vraag die ik heb is eigenlijk voor mijn vriendin haar 2008 308 1.6 16v vti
Deze geen benzine maar wel: 5w30 (1:1500)!! Is daar ook een restrictor deels een oplossing?
Gaat om deze auto:
Uitvoering: 1.6 VTI 16_V EP6(5FW) (09-2007/10-2013), 88kW / 120pk Loodvrij (Oct.95/98)
Motorcode: EP6(5FW)
Kenteken: 85GZV8
Ik hoor het graag en nogmaals, super vinding!!
Gr. Kees