Xantia problematiek overdruk
Dashani
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 21-12-2015

Gepost: 21 december 2015 06:27 PM

Goedenavond iedereen.

hoewel ik net lid ben is dit meer voor de techneuten van de citroen en schrijf ik dit namens mijn vader (ik heb zelf geen rijbewijs.)

We hebben een Xantia 1.8I SX E2 - bouwjaar 1995

Als deze boven de 80 graden Celsius komt begint de auto te stotteren, en wil ook wel afslaan. Ook komt er zo nu en dan een drup olie/ verbrande olie geur via het ventilatie systeem in de auto tijdens het rijden.

De auto staat buiten nadat we onze garage kwijt raakten door een verbouwing van een dorpshuis sinds deze zomer. Ook blijft de auto eigenlijk binnen een radius van 50 kilometer - lange ritten maken we niet. (Ik weet dat lange ritten de motor reinigen.)


We hebben de filters vervangen. Winter beurt gehad, bougies vervangen, en omdat de auto steeds onbetrouwbaarder werd de auto naar de garage gebracht waar ontdekt werd dat er overdruk is in de carter waardoor deze olie lekt.

De auto zelf hebben we over-gekocht voor 750 euro en we zijn erg gesteld op de auto zelf maar helaas hebben we een beperkt budget.

Nu is de vraag eigenlijk, is er nog iets wat we kunnen doen om de auto te redden, mijn vader wil hem helemaal niet weg doen en is een groot citroen liefhebber, of is het einde oefening. We zitten in een dorp zonder winkels en de auto is ons enige vervoer daar openbaar vervoer nihil is.

Nu heb ik ergens gelezen over verstopte leidingen maar weet niet goed of dat hier van toepassing is daar de garage dat denk ik wel controleerd/schoon maakt.

Open voor alle tips/ideeën en dank voor uw tijd.

- Jikky

Profiel  
 
gentry205
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 23-09-2015

Gepost: 16 februari 2016 12:22 AM
  [ # 1 ]

Ik denk dat je temperatuursensor kapot is

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 16 februari 2016 10:19 AM
  [ # 2 ]

als je een 1,8 8 klepper hebt wil de carterontluchting nog wel eens vol zitten met sludge.
deze slangen zijn makkelijk toegankelijk en dat laat zich dus makkelijk checken.
je vind ze aan de voorkant van de motor van boven naar beneden. uit mn hoofd 1 slang die zich vertakt in 2.

doe wel voorzichtig , deze slangen kunnen hard en bros zijn. breek je er echter 1 zijn ze makkelijk te vervangen.
zitten ze vol is doorspoelen met warm water meestal voldoende.

Dat zou moeten helpen om je carteroverdruk kwijt te raken.

als het stotteren boven de 80 blijft zou ik inderdaad ook een sensor vermnoeden

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Dashani
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 21-12-2015

Gepost: 16 februari 2016 03:39 PM
  [ # 3 ]

Dank u beiden voor uw reactie ik zal dit vanmiddag direct aan mijn vader vertellen en we zullen de slangen controleren. Verder zal ik op zoek naar een temperatuur sensor. Nogmaals dank ☺

Profiel  
 
gentry205
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 23-09-2015

Gepost: 16 februari 2016 05:33 PM
  [ # 4 ]

De temperatuur sensor zit aan het thermostaathuis blaauw

Profiel  
 
Dashani
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 21-12-2015

Gepost: 16 februari 2016 05:54 PM
  [ # 5 ]

Dank u, dan weet ik tenminste waar ik naar op zoek moet - veel dank voor uw reacties Smile

Profiel  
 
Dashani
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 21-12-2015

Gepost: 16 februari 2016 05:56 PM
  [ # 6 ]
Gert-Jan Brink schreef:

als je een 1,8 8 klepper hebt wil de carterontluchting nog wel eens vol zitten met sludge.
deze slangen zijn makkelijk toegankelijk en dat laat zich dus makkelijk checken.
je vind ze aan de voorkant van de motor van boven naar beneden. uit mn hoofd 1 slang die zich vertakt in 2.

doe wel voorzichtig , deze slangen kunnen hard en bros zijn. breek je er echter 1 zijn ze makkelijk te vervangen.
zitten ze vol is doorspoelen met warm water meestal voldoende.

Dat zou moeten helpen om je carteroverdruk kwijt te raken.

als het stotteren boven de 80 blijft zou ik inderdaad ook een sensor vermnoeden

Er zit wel troep ( Sludge ?) onder aan de pijlstok dus de sludge zou zeer goed mogelijk zijn.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 februari 2016 06:06 PM
  [ # 7 ]

Als je ook verlies van koelwater hebt ben ik bang dat de koppakking kapot is.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Dashani
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 21-12-2015

Gepost: 16 februari 2016 06:10 PM
  [ # 8 ]
jantje1948 schreef:

Als je ook verlies van koelwater hebt ben ik bang dat de koppakking kapot is.

Gelukkig hebben we dat probleem niet maar dank voor het mee denken Smile

Profiel  
 
Dashani
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 21-12-2015

Gepost: 16 februari 2016 06:45 PM
  [ # 9 ]
Dashani schreef:
Gert-Jan Brink schreef:

als je een 1,8 8 klepper hebt wil de carterontluchting nog wel eens vol zitten met sludge.
deze slangen zijn makkelijk toegankelijk en dat laat zich dus makkelijk checken.
je vind ze aan de voorkant van de motor van boven naar beneden. uit mn hoofd 1 slang die zich vertakt in 2.

doe wel voorzichtig , deze slangen kunnen hard en bros zijn. breek je er echter 1 zijn ze makkelijk te vervangen.
zitten ze vol is doorspoelen met warm water meestal voldoende.

Dat zou moeten helpen om je carteroverdruk kwijt te raken.

als het stotteren boven de 80 blijft zou ik inderdaad ook een sensor vermnoeden

Er zit wel troep ( Sludge ?) onder aan de pijlstok dus de sludge zou zeer goed mogelijk zijn.


het is een 4 cylinder, en sorrie dat ik zo onwetend ben maar is de slang een radiateur slang en welke temperatuur sensor moet ik precies hebben? (om te bestellen) er blijkt 1 in een spiegel te zitten en olie temperatuur. ook sta ik erg open voor suggesties waar deze onderdelen te bestellen (website)

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 februari 2016 07:08 PM
  [ # 10 ]

Nee!!! Niet een radiateurslang. Het is/zijn de slang(en) vanaf het kleppendeksel naar de onderkant van de motor.
Deze dienen om eventuele blow-by gassen weer naar de inlaat te voeren.
Hier een plaatje voor de 2.0 16v motor.

http://service.citroen.com/docapv/affiche.do?ref=029101223061&refaff=0291 01 223061&idFct=FCT0512

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Dashani
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 21-12-2015

Gepost: 16 februari 2016 07:29 PM
  [ # 11 ]
http://puu.sh/nacIG/279e0f0642.jpg 

Ik was net bezig een plaatje te uploaden van de motor, omdat hij zeer groot is zit ie nu in de code tags. hopelijk is dat geen probleem. Helaas kan ik uw url niet zien. Als particulier accepteren ze geen registraties. En deze foto is dan waarschijnlijk ook overbodig( degene die ik hier plaats), de A was voor waar ik dacht dat u de slang bedoelde. Hier was wel een scheurtje welke mijn vader heeft dichtgeplakt.

Ook vertelde hij me dat de hydrauliek pomp links onder in -Zweet- (beroerde foto maar het begon al donker te worden en ik bemerkte niet dat ik bewogen had.

http://puu.sh/nadCj/6cf3632db3.jpg 
Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 16 februari 2016 09:14 PM
  [ # 12 ]


Als je de link van je plaatjes tussen de img tags zet krijg je ze direct te zien. Klik anders even op de quote knop van dit bericht. Dan kun je zien hoe dat er dan uit moet zien.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 februari 2016 09:37 PM
  [ # 13 ]

A is de luchtinlaat. Het zijn de twee dunere bij de olievuldop. De ene moet je helemaal losmaken tot waar hij weer op het carter is aangesloten.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook