Hierboven schreef ik:
JW schreef:.....
Als we zondag terugrijden ben ik benieuwd naar wat er gebeurt, en of TTT de hele weg actief blijft.
Helaas kan ik dan niet zomaar zien langs welke weg die verbinding dan loopt, via de SIM in de auto of via m`n mobieltje.
Als het dan via die laatste weg gaat, zou ik het mogelijkerwijs kunnen afleiden uit het datagebruik daarop.
We zullen zien….
Toen we terugreden had ik bij de start de tehtering koppeling gemaakt tussen m’n mobiel en de NAC.
Maar de eerste 20 kilometer kwam TTTraffic niet tevoorschijn op het display, er bleef TMC staan.
Iets verderop kwam er wel TTT te staan, en dat bleef de hele weg naar huis zó.
Gelukkig maar, want er waren onderweg nogal wat problemen, die kon ik dankzij TTT bijna allemaal omzeilen
Thuisgekomen heb ik gecheckt of die verbinding er geweest is via m’n mobiel. Dat bleek niet het geval, er was die hele rit geen dataverbruik geweest via tethering.
Oftewel, de info is toch gewoon via de 3G Telematic-unit binnengekomen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Voor de NAC Wave 3 en 4 is er een nieuwe kaartupdate versie 16.0.0, 18.46 GB groot.
Ik ben ‘m nu aan het downloaden.
Groet,
JW
Totaal aantal Berichten: 232
- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Downloaden langs die weg betekent dat je ‘m zelf moet uitpakken. En vervolgens op een USB stick moet zetten.
Ik doe het via de Citroën site, met het programma CitroenUpdate.exe dat langs die weg beschikbaar komt.
Dan gaat alles vanzelf, downloaden, uitpakken en op de USB stick zetten die ook nog op de juiste wijze geformatteerd wordt. Slechts op enkele punten bevestigen en op doorgaan drukken.
Het downloaden kostte me gisteren 25 minuten, bij de 100 Mbps downloadsnelheid die ik tot m’n beschikking heb is dat passend. Vervolgens ging het uitpakken en op de USB zetten in krap een half uur.
Vandaag in de auto geladen, dat ging in zo’n drie kwartier.
Groet,
JW
Totaal aantal Berichten: 1785
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Inderdaad de makkelijkste manier ....
Zo doe ik dat ook, zojuist de cactus voorzien van de laatste kaarten, appeltje eitje eigenlijk !
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Sinds twee weken heb ik een mooie C3 Aircross van 2022 met ingebouwde Tomtom. Leuk, met spraak een adres invoeren en rijden maar.
Na wat gezoek ook het Connected navigation pack voor Tomtom Traffic services weten te activeren, het 3 jaar gratis abbo aanbod bleek nog geldig. Werkt inmiddels, via mijn telefoon met USB tethering.
Maar nu blijkt ineens de spraakinvoer niet meer te werken. Ik krijg de mededeling “Het is voor dit land niet mogelijk om een bestemming in te spreken.”
Navigatie weet best waar ik ben, taal staat op Nederlands, instellen van mijn land kan ik nergens vinden. Weet iemand hier hoe dit op te lossen?
Ik herinner me dat ik ook zoiets meegemaakt heb.
Als m’n geheugen me niet in de steek laat kwam dat omdat ik eerder een adres in Duitsland ingegeven had, en dus Duitsland als land aangegeven stond als start voor het ingeven van een nieuw adres.
Kan zoiets bij jou spelen?
Mocht dat niet het geval zijn, dan even kijken wat er gebeurt als je een “thuisadres” opslaat in de Navi. Als je dan een spraakopdracht geeft: “Navigeer naar huis”, zou dat moeten werken.
Ben benieuwd…..
Groet,
JW
Dank JW, dat was hem. Bij adres invoeren via zoeken bleek het land op Frankrijk te staan, dat zal default zijn bij een blanco profiel. Dat op Nederland gezet en dat loste het probleem op. Lastig te vinden als ‘land’ niet expliciet in je profiel staat.
Gelukkig was het inderdaad dit simpele trucje waarmee je het kon oplossen.
Veel plezier verder met het systeem.
Ik heb er hetzelfde systeem in zitten, mij bevalt het prima.
Met daarbij de kanttekening dat we even moeten afwachten hoe dat in de (nabije) toekomst gaat met TT Traffic, vanwege de afhankelijkheid die er nu is van het 2G netwerk.
Groet,
JW
Eerder vertelde ik over de problemen die er zijn met het kunnen binnenhalen van de TomTomTraffic informatie.
De oorzaak zit ‘m in de 3G Telematica-unit die er in de auto zit, en die om moet schakelen naar het restje 2G netwerk dat er nog is om die informatie te kunnen binnenhalen.
De laatste dagen was het weer helemaal mis, geen enkele keer werd TTT actief via de ingebouwde unit.
De enige manier om die koppeling wél tot stand te brengen is via USB-tethering op m’n mobiel, dan werkt TTT onmiddellijk en goed. Maar dat vraagt wel elke keer de nodige acties om die koppeling te maken, en het gaat ten koste van de databundel op m’n mobiel.
En dat terwijl ik zo’n € 100/jr betaal voor deze dienst….
Eerder schreef ik ook dat er een 4G unit geleverd wordt op de nieuwste modellen. Daarmee is dat probleem voorbij.
Maar die unit was niet beschikbaar voor mijn voiture.
Inmiddels is er wél een 4G unit, die staat op S.C. in de database. Er hangt ook al een prijskaartje (€ 743,32) aan, maar bij navraag via de dealer blijkt dat een “voorlopig” prijskaartje te zijn en is ‘ie nog niet leverbaar. Hij houdt mij op de hoogte wanneer ‘ie er echt is.
Wordt vervolgd dus
Groet,
JW
Zopas bericht gekregen dat ik een kaartupdate kan downloaden: versie 27.0.0-r0
Aangezien ik morgen een paar daagjes bij jullie ‘noorderburen’ heb gepland zal ik deze vandaag best nog installeren.
Totaal aantal Berichten: 60
- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso PureTech 130 EAT 6
JW schreef:Eerder vertelde ik over de problemen die er zijn met het kunnen binnenhalen van de TomTomTraffic informatie.
...
Groet,
JW
Dank voor de update. Afgelopen zondag heb ik het probleem voor het eerst ervaren toen ik vanuit Passau naar Nederland reed. Pas voorbij pakweg Keulen begon het me op te vallen dat de file-informatie niet meer actueel was. Pas toen zag ik dat TTT niet actief was. Ik had mijn iPhone via USB aangesloten, maar dat bleek toch niet uit te maken (?). In Nederland heb ik nog nooit gezien dat TTT niet werkt.
Je had je mobiel wel via USB aangesloten, maar had je ‘m ook op “hotspot/tethering” gezet?
Daarmee wordt je mobiel tot alternatief ontvanger voor de 3G/4G signalen waarlangs de TTT info binnenkomt.
Ik had dat eerder via WiFi geprobeerd, maar bij mij werkte dat niet.
Maar met USB-tethering werkt het prima. Enige nadeel: het kost data uit je bundel.
Groet,
JW
We hebben een Aircross C3, met alle toeters en bellen, waaronder connected Nav, met tomtom, na een tijd de gratis verkeer updates te hebben gebruikt liep dat af, en dat hebben we verlengd (99 euro maar liefst voor een jaar) maar 3 maanden geleden kregen we een ster in de ruit, helaas moest de hele ruit vervangen worden, na dat dat gedaan was waren er wat problemen het systeem weer geïnitialiseerd te krijgen, maar dat lukte na twee keer, maar nu hebben we geen live updates van verkeerssituaties meer, en waar ik ook tuur, ik kan niet vinden waar ik dat weer aan kan zetten, help?!
Jemig de UI van die unit is echt een ellende
Of is dit iets dat we enkel bij de dealer kunnen laten herstellen?
Citroen C3 Aircross
Dat er geen Live TTT meer binnenkomt, kan zomaar gebeuren.
Ik had dat vorige week dinsdag ook, tijdens een lange rit door NL geen TTT. En wat ik ook probeerde, ook met USB tethering lukte dat niet. Kennelijk was die service toen even niet beschikbaar.
De volgende dag ging alles weer zoals het hoort.
Wat ook kan spelen is die 3G/2G problematiek. Zie mijn postings hierboven, de laatste was #925.
Wat je kunt doen is in het menu checken hoe het staat met de “connectiviteit”. Als die ontbreekt heb je ook geen TTT. Maar dat kan de volgende dag weer oké zijn, is mijn ervaring.
Dat het vervangen van de ruit hierin een rol zou kunnen spelen, kan ik niet verklaren. Er zit geen ontvanger in de ruit, of tegen de ruit geplakt.
Ik zou zeggen: kijk het verder even aan.
Groet,
JW