Mijn c8 uit 2010 stuitert bij het optrekken in de eerste versnelling. Het lijkt dan net alsof de voorwielen slippen.Zonder aanhanger of caravan hebben we hier geen last van. De koppeling slipt niet of kraakt niet oid. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? is het de ophanging? Caravan te zwaar? (Max beladen 1500kg) Ik ben bang als ik de auto weg breng naar de garage dat ze de koppelingsunit vervangen en daarna er achter komen dat het niet verholpen is.
Totaal aantal Berichten: 825
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Heb je niet een te hoge kogeldruk, waardoor de achterkant van de auto te zwaar wordt belast en, als het ware, de voorzijde wordt opgetild??
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Je hebt dus niet genoeg grip, dat ligt vrijwel altijd niet aan de koppeling.
Dus zoals RuudR zegt, kijk eens naar je kogeldruk, en kijk ook eens waar je de zware spullen in de auto legt. Helemaal achterin tegen de achterklep? Dat geeft extra gewicht op de achteras. Leg de zware dingen maar gewoon op de bodem achter de voorstoelen, niet logisch misschien, maar wel beter voor de gewichtsverdeling, en rijdt dus beter. Een caravan van 1500 kilo beladen is een flinke brok.
Hoeveel kilometers heeft je C8 al gemaakt? Veel ? Kijk je schokdempers voor eens na op goede werking ( op een testbank), met slechte (te slappe) schokdempers houdt je de voorwielen ook niet vast op de grond.
Als dat alles O.K. is dan “kan het niet beter” en moet je wennen aan “hoe het werkt”: Waarom:
Je hebt ESP in je C8: Dat grijpt in als er een wiel doordraait, door dat wiel snel en kort af te remmen, zo blijft je auto stabieler en als extra houdt je zo maximale tractie. Maar dat heeft als gevolg dat je dat “voelt”, want het lijkt of het wiel schokkerig reageert, maar met ESP hoort dat zo, je voelt de “remingrepen”. Als het goed is zie je dan ook het ESP lampje knipperen op het dashboard.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010
- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Mijn eerste reactie zou ook zijn dat het aan de dempers zou kunnen liggen
Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi
Inderdaad kijken voor die ESP, niet genoeg grip, zwaardere veren steken achteraan.
Geen esp lampje, de silentblocks van de voorophanging.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Zo het dan zo simpel zijn? Een te hoge kogeldruk? Zou heel goed kunnen. Heb altijd mijn voortent en luifel achterin met een tweelingwandelwagen, en een coolbox. Plus caravan van 1200-1500kg. Het is een nieuwe caravan voor mij dus deze combi met de C8 is dus even zoeken. Ik zal eens beter gaan beladen en meer wegen voor dat ik ga rijden. De C8 is uit 2010 en heeft 70.000km gelopen dus het koppeling verhaal of ophanging zet ik even op de tweede plaats en ga me eens verdiepen in KG Alvast bedankt voor de tips
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ga er maar rustig van uit dat het zo simpel is. Caravans en belading is geen hogere wiskunde
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Exacte gewicht van de caravan is toch wel ergens te vinden? 1200-1500kg is wel een erg grove schatting…. Dan kan het ook 1700kg zijn
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Waarschijnlijk leeg 1200, beladen max. 1500 kg. Iedereen gaat daar overheen, want niemand beseft wat al die meuk eigenlijk weegt. Voor je het weet heb je 2000 kg aan je trekhaak. Met een slechte gewichtsverdeling geloof ik wel dat de voorwielen dan willen spinnen
Het hoeft niet alleen de kogeldruk te zijn, hij moet die 1500kg ook trekken, dat zorgt er ook voor dat de C8 vooraan omhoog komt.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik rijd ieder jaar minimaal 4500 km met mijn “zware"caravan.
Soortgelijke problemen heb ik ook gehad met een Renault Scenic ( vloeken in de kerk ik weet het).
Heeft alles maar dan ook alles te maken met de wijze van belading van de caravan. ( en koppel van de auto)
Verder heb ik 40 jaar caravan trekken geleerd dat je niet de hele wereld aan je trekhaak kunt hangen, ook al wil de fabrikant je dat doen geloven.
Vorig jaar mijn C5 ingewisseld, mocht 1500 kg trekken, met 1200 kg gaf hij niet thuis in de alpen….
De oude “norm"van de ANWB was zo gek nog niet, max. 75% belasten op basis van het gewicht van je auto.
Ik zou in ieder geval eens goed gaan kijken hoe je de boel in de caravan beladen gaat.
Peter