Zoals de titel al zegt ben ik aan het bekijken of er een 1.6 8v uit een Saxo uit 2000 past in een Saxo 1.1 uit 2000?
Ik lees hier op het forum dat het geen probleem moet zijn omdat beide auto’s zo origineel zijn geleverd, maar ik vraag me af welke verschillen ik tegen ga komen? Een aantal vragen blijven daarbij nog open:
- Kan ik de kabelboom laten zitten?
De computer overzetten is niet het werk, maar missen er geen aansluitingen? Wordt er meer elektrisch gestuurd bij een 1.6 dan bij een 1.1?
- Passen de veerpoten van de 1.1 op de aandrijfas van de 1.6?
Ik meen dat er verschillen zitten tussen de veerpoten van een VTS en een SX, maar past dit allemaal op elkaar?
- Zijn de ophangpunten van gelijke sterkte?
- Moet per se de uitlaat over gezet worden?
Ik heb een 1.6 op het oog en zit met de gedachte te spelen om de 1.1 die ik heb om te bouwen tot een wolf in schaapskleren. Remmerij, rijhoogte, etc geloof ik wel, mede omdat het toch een auto wordt die voor dagelijks gebruikt gaat worden zonder racerij e.d. Eigenlijk lijkt me het gewoon erg leuk als zoiets lukt!
Inmiddels ben ik er achter dat er een aantal zaken overgezet moeten worden, waardoor ik heb besloten niet aan dit project te beginnen omdat het dan zijn doel voorbij schiet.
Wellicht dat als de zwarte met open dak goed rijdt, de 1.1 ergens op wordt ingeruild. Het valt me toch enigszins tegen water met aan de 1.1 qua snelheid inzit…
Een 1400 geen oplossing?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Op zich zou dat kunnen, maar aangezien de zwarte op korte termijn zal worden ingezet voor de doeleinden waar nu de 1.1 wordt ingezet, zal ik hem niet snel gaan missen.
Wellicht dat ik blauwe op iets leuks zou kunnen inruilen waar er dan minder aan gedaan zal moeten worden. Het probleem van de 1.1 upgraden is dat alles ge-upgrade zal moeten worden. Dan is met het aanbod van de Saxo’s/iets anders op het moment veel werk te besparen.
Al lijkt het me gewoon een erg leuke klus, dus wellicht in de toekomst bij een auto die wellicht meer te bieden heeft.