Wat een heerlijk topic was dat…
Ik heb deze topic al een tijdje open staan, omdat ik hetzelfde ervoer als mr. de Gooijer.
Voor mij is mijn huidige DS ook mijn eerste DS(ID) en is het moeilijk te bepalen wat goed en niet goed is. Van kleine directe overgangen was mij bekend dat die harder door kon dreunen in de auto, maar dat vluchtheuvels obstakels waren, verraste mij.
Op aanraden ben ik ook bij Chyprase langs geweest. De drukken in de bollen zijn nagekeken, die waren goed. Daarna is de DS ook ‘uitgeklopt’; niets aan te merken. Tenslotte werd de reactietijd van de hoogteregelaars nagekeken door op de bumpers te gaan zitten. De reactietijd voor was heel snel, achter beduidend langzamer. Hoewel ik de mening van voorgaande sprekers deel dat vering of helemaal vanuit de bollen komt, wilde ik toch voor de zekerheid de hoogteregelaars schoonmaken en nakijken. Wellicht was vuil de boosdoener in de achterste hoogteregelaar.
Bij het uit elkaar halen van de hoogteregelaars kwam aan het licht waarom de voorste regelaar zo snel reageerde (en de achterste eigenlijk normaal). De twee klepjes, die het kanaal parallel aan het plunjer kanaal afsluiten, misten simpelweg. Dit betekend dat bij de minste beweging van de torsiestang, de auto-hoogte-voor direct gecompenseerd wordt. In normale situatie wordt dit gedempt door olie die via smooringsplaatjes van het linker naar het rechter membraam, en vise versa, moet. Nu kon de olie direct door het open kanaal parallel aan de plunjer. De hoogteregelaar zorgt normaal gesproken dus zelf dat enkel constante last (massa in auto) gecorrigeerd wordt, maar niet een tijdelijke lastwisseling (vluchtheuvel). In mijn situatie werd elke situatie voor zover mogelijk gecorrigeerd.
Hoewel ik eerst betwijfelde of het iets uithaalde, heb ik toch maar twee klepjes opgescharreld en erop gemonteerd. Geloof het of niet, het verschil is echt duidelijk merkbaar, met name bij vluchtheuvels. Kon ik voorheen een 30km/u vluchtheuvel met misschien 25km/u comfortabel over, nu is 40 tot 50 km/u zelfs nog comfortabeler.
vermoedelijk leid het snel corrigeren ertoe dat de olie in de cilinder niet naar de bol gestuurd wordt maar via een open kanaal naar de drukleiding of lekleiding.
Voor zover mijn ervaring.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja dat is wat er gebeurt. Binnen no time wordt de druk in de veercylinder 10tallen bars hoger wat een harde vering als gevolg heeft.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
MG Luijten schreef:
Geloof het of niet, het verschil is echt duidelijk merkbaar, met name bij vluchtheuvels. Kon ik voorheen een 30km/u vluchtheuvel met misschien 25km/u comfortabel over, nu is 40 tot 50 km/u zelfs nog comfortabeler.
‘vluchtheuvel’ = ‘verkeersdrempel’ neem ik aan?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Vluchtheuvel, drempel, obstakel; ieder heeft zo zijn eigen benaming. Maar dat is inderdaad wat ik bedoel.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Een vluchtheuvel is toch echt iets waar je langs rijdt. Dient om rijrichtingen te scheiden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
MG Luijten schreef:Vluchtheuvel, drempel, obstakel; ieder heeft zo zijn eigen benaming. Maar dat is inderdaad wat ik bedoel.
Een met Jan. Een vluchtheuvel is een drempel in het wegdek die in de rij-richting is geplaatst en niet als drempel maar als obstakel is bedoeld om tegemoet rijdend verkeer fysiek te scheiden en een relatief veilig heenkomen te bieden aan voetgangers en fietsers bij het oversteken van een weg met meerdere rijbanen. Hieraan ontleent de vluchtheuvel dan ook zijn naam.
Althans, dat is mijn eigen definitie en uitleg. Op basis van wat ik op de lagere school ooit geleerd heb. Aangelengd met wat ik hiervan doorgaans in de praktijk aantref. En waarvan ik inschat dat het eroverheen rijden niet de bedoeling van de wegbeheerder is en meestal tot -minstens- schade aan het voertuig zal leiden.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Ik denk dat jullie gelijk hebben. Ben ik blij dat ik daar niet met 40km/u overheen gereden ben. Denk niet dat dat goed had gekomen. Ik bedoelde dus ‘verkeersdrempel’.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Meestal staat er ook een rond blauw bord op met een pijl die aangeeft dat je er rechts langs moet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Of juist links erlangs. Of dat je mag kiezen. Maar er staat nooit een pijl dat je er vol overheen moet.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is ook tamelijk funest voor de wielophanging!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Jeroen Simons schreef:Of juist links erlangs. Of dat je mag kiezen. Maar er staat nooit een pijl dat je er vol overheen moet.
Zou je dat dan toch willen dan is dat tegenwoordig een exercitie die zelfs met 2cv of Mehari niet heel veel heldenmoed vraagt aangezien die dingen vandaag de dag van slap Chinees plastic zijn. Edoch… in mijn jeugd werden die van 3 mm dikke eerlijke stalen platen in elkaar gelast. De blauwe pijl was verlicht en bevond zich achter een stevige glasplaat. Al met al een confrontatie die je niet met je 2CV of Mehari aan diende te willen gaan….
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection