Brandlucht en verwarming werkt niet
Tripod
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 24-02-2013

Gepost: 15 januari 2016 08:29 PM

Hallo Iedereen,

Sinds enkele dagen heb ik het probleem dat zodra mijn motor warm begint te worden (70/90 graden) dan ruik ik een brandlucht.
Nu duurde het voorheen al behoorlijk lang voordat de verwarming warm word, maar nu word die helemaal niet meer warm.

Het lijkt erop dat de brandlucht samen gaat met dat de verwarming niet meer warm word.
Wat zou dit kunnen zijn?

Groeten,
Martijn

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 16 januari 2016 03:42 PM
  [ # 1 ]

hhhmmmm, ik heb eerder het idee dat de klep niet open gaat, en dus de hitte niet weg kan uit de verwarmings box, het wordt dan zo heet daarin, dat je dat dus ruikt,  de test is bij warme motor, motorkap open, en dan aan de twee dune slangen, die vanaf blok naar shutbord lopen, te voelen, zijn ze alle twee heet, dan is de kachel dus ook heet, let wel de kachel moet dan aan staan, dus op heet, en niet de ventilator. overigens draait deze wel?

Profiel  
 
Tripod
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 24-02-2013

Gepost: 16 januari 2016 03:53 PM
  [ # 2 ]

Hallo Beremans,

Bedankt voor je reactie. De klep bedoel je de thermostaat? Een klein onderdeel wat relatief makkelijk te vervangen is?
Ventilator werkt nog super, zacht blazen en hard blazen en de tussenliggende posities is geen enkel probleem. Alleen komt er koude lucht uit.

Nu kwam een vriend van mij met 2 opties:
Of inderdaad de klep blijft openstaan, de stank lucht komt pas bij 70/90 graden en meerderheid rijd ik 4,5km heen en dan staat de auto weer 8 uur stil, dus veel rijd ik er niet mee.
Maar als ik langer rijd en de motor word wel heet dan ga je de lucht ruiken.

Of bij de kachelmotor zit een slang los, nog voor de interieur filter, omdat de kachel pas goed warme lucht gaat blazen als de motor ook op een bepaalde temperatuur is blaast die de lucht ergens de auto in zonder gefilterd te worden.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 16 januari 2016 05:23 PM
  [ # 3 ]

Beremans ofwel staat die klep open en heb je buitenlucht, ofwel staat die dicht en heb je recirculatie, beide gevallen kan de warmte weg.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Tripod
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 24-02-2013

Gepost: 16 januari 2016 06:06 PM
  [ # 4 ]

Het mysterie gaat verder, ik ben vandaag verder gaan rijden. Motor op 40 graden, ik hoorde wat tikken rechts voor. Daarna was het weg dus doorgereden, motor naar 70 graden en de verwarming word warm. Alleen nu stinkt het nog :/. Iemand een idee?

Profiel  
 
Tripod
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 24-02-2013

Gepost: 16 januari 2016 07:09 PM
  [ # 5 ]

Ik weet het niet 100% zeker, maar zojuist reed ik weer verder met de auto en ik meen dat de temperatuur van de motor nog op 70 graden zat, na 500meter rijden leek er warme lucht uit te komen en direct na het vernemen hier van zat de temperatuur nog maar op 45/50 graden.
Als de termostaat ettert en blijft hangen, kan dit hier een gevolg van zijn?

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 16 januari 2016 08:15 PM
  [ # 6 ]

Is wel normaal met dit weer dat de binnenradiator de wagen hard koelt.
Welke motor heb je precies?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Tripod
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 24-02-2013

Gepost: 16 januari 2016 08:35 PM
  [ # 7 ]

Heey,
Ja dat klopt inderdaad, alleen de lucht die eruit komt is raar. Of kan je de interieurfilter makkelijk bekijken/vernieuwen?
Het gaat om een berlingo 2004 1.9hdi

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 17 januari 2016 01:15 AM
  [ # 8 ]

Zit er een airco in? Misschien eens tijd om het systeem te reinigen.
De gewone interieurfilter zit in de buurt van het handschoenvak.

2004, een gewone 1.9 of een 1.6 of 2.0 Hdi, 1.9Hdi bestaat niet. Als je de motor bekijkt, de Hdi heeft een groot plastiek deksel waar Hdi op staat.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Tripod
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 24-02-2013

Gepost: 19 januari 2016 12:04 AM
  [ # 9 ]

Nou vandaag was het raak.
Ik moest 30 minuten rijden via de snelweg. Ik rijd 110 en op eens zakt mijn vermogen weg en hoor ik een tikkend geluid onder de motorkap vandaan komen.
Snel naar de vluchtstrook, en daar kwam witte rook onder me motorkap vandaan.
Heb em niet meer proberen aan te zetten, mij laten weg slepen door me vader en heb de auto bij de autogarage achter gelaten.
Geen idee wat er met het beestje aan de hand is, maar iets zegt me dat het klaar is.
Ben bang dat het kijken word naar een nieuwe.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 januari 2016 02:01 PM
  [ # 10 ]

Ik lees dit draadje nu pas helaas. Ik ben bang dat de perikelen te wijten zijn aan lucht in het koelsysteem. Ik vrees dat nu je koppakking ter ziele is.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook