Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Vandaag opgewekt begonnen “even” de voorste prekat er af te schroeven, want er zit een gaatje net voor het flexibele stuk.
De drie moeren waarmee de flens aan het spruitstuk vastzit, zitten niet waar je er gemakkelijk bij kan, maar aan de BOVENKANT!
Een of ander genie achter de Citroentekentafel heeft weer eens ongecontroleerd zijn werk kunnen doen. Kan niet schelen of het beter is, als het maar anders is.
Twee van die drie moeren kan je bij.
De derde niet, die zit achter het hitteschild. Dat hitteschild zit met vijf M6 boutjes vast. Drie in de kop, geen probleem, anders dan dat je er slecht bij kan.
De twee andere zitten in het spruitstuk, met als onvermijdelijk gevolg dat de boutkoppen zijn weggerot door de hitte. Daar past geen sleutel meer op. Niemand is ooit op het idee gekomen om daar RVS voor te gebruiken.
Om het gemakkelijk te maken loopt een Aircoleiding over dat hitteschild en wel zo handig dat je er niet met een boor bij kan om de boutjes uit te boren. Ook niet met verlengde boren. Waarschijnlijk door diezelfde geniale tekenaar daar geprojecteerd. Nog nooit achter zijn plank vandaan gehaald door zijn baas om zijn wandaden zelf te aanschouwen.
Van de ene kon ik de kop wegslijpen (de bout, niet de tekenaar) met een mini-haaks-slijptolletje. Half uurtje mee bezig geweest.
De ander met een verlengde koubeitel, die ik op speciale schuinte heb geslepen. 10 minuten hakken.
Zodra het weer het toelaat gaan we weer verder.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 2133
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Mocht je het nodig hebben dan heb ik nog spruitstukkej van een es9 liggen met hitteschildjes. Van een Xantia met es9, maar ziet er zo op de foto hetzelfde uit als in mijn herinnering
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Klinkt goed.
Mijn koers is nu rijdend houden met minimale kosten. Zo’n V6 is niets meer waard, hoewel met de huidige brandstofprijzen de vooruitzichten iets beter zijn.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Veel levert zo’n C5 V6 niet op nee.. Ik heb volgens mij nog ergens een complete set kat’s liggen en een complete zeer goede uitlaat…
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
@Xsara Coupé: die Kats lijken mij prachtig. Rest uitlaat zo te zien zeer recent vervangen.
Stuur je even een PM als je ze gevonden hebt?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Het woord “even” komt in het vocabulaire van een V6 niet voor.
Afgelopen week afwisselend gereden in een 2.0 16v uit 2007, en mijn V6 uit 2001. Conclusie, ik accepteer maar dat sommige dingen net wat langer duren. Echt een andere auto.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Wie heeft een C5 V6 Type I motor liggen, ik ben op zoek naar een NAAF NOKKENASTANDWIEL, onderdeelnr 0805 C3.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Voor elkaar. Topic kan dicht
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En wat was het nou?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Een beetje een raadsel. Telkens de melding nokkenaspositie fout. Terwijl alles perfect op tijd stond.
Voor de zekerheid de meest verdachte verstelnaaf vervangen. Loopt nu weer als de brandweer zonder storingen.
Vandaag even rondgereden met de Lexia. Je ziet dan dat de inlaatnokkenassen vrijwel steeds op 0º staan. Pas bij flink gas geven gaan ze naar 30º. Zodra je steady rijdt, bijvoorbeeld op Cruise control, dan staan ze weer op 0º. Ook bij 120 km/u.
Mocht je een dergelijke storing hebben dan kan je ongestraft de stekkers van de verstel-solenoids (de groene monsters) halen (ook geprobeerd). Je mist wat koppel bij flink gas geven, veel scheelt het niet eens.
Je zou dus de groene monsters kunnen vervangen door niet lekkende dummy’s. Scheelt veel geld.
Enfin, leerzaam project. Alle tweehonderd pk’s (of zo) zijn weer aan boord. En uiteraard met oneindige dank aan Johan Oldenhage en zijn team. Dit soort klussen moet je niet buiten doen met dit weer.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Even voor de duidelijkheid: in jouw V6 zitten geen “groene monsters”.
Dat type nokkenasverstellers zit alleen in de ES9A.
En vervangen door “dummy’s” zal lastig zijn. Er loopt een oliestroom met een paar bar druk door de nokkenas, die moet wel op de juiste wijze gehandhaafd worden.
Voor details: zie het betreffende draadje op het C5 Forum
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor