Goedenavond,
Toen ik vanmorgen wegreed met mijn Citroën C3 merkte ik dat de trekkracht van de auto een stuk minder is dan normaal en dat de koppeling slipt bij te snel gas geven (zo rond de 3000 toeren). Eenmaal onderweg gebeurd het ook in de 5e versnelling als ik van 90 snel naar 100 wil. Dit is de eerste keer dat ik merk dat hij slipt en hiervoor geen enkel probleem gehad met snel optrekken/gas geven. Nu heeft het de afgelopen nacht behoorlijk gevroren en is het vandaag ook niet boven het vriespunt geweest. Kan een slippende koppeling liggen aan winterse omstandigheden of is mijn koppeling “opeens” versleten?
Mogelijk was de koppeling al ver heen ervoor, net dat je het nog niet merkte.
Stond hij op de handrem? Blokken die bleven plakken en hup.
Niet abnormaal om een koppeling ineens erdoor te helpen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Nee, gewoon normaal gereden en met de koppeling omgegaan. Zondag nog makkelijk van 100 naar 130 gegaan zonder een slippende koppeling.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
om een beetje indecatie te krijgen, is het een benzine of diesel?
en hoeveel km staat er op de teller,
en waar rijd je het meest, stad-snelweg, of altijd in de file,
of sta je altijd voor het stoplicht te wachten, met in getrapte koppeling
kijk een beetje koppeling houd het 190000 a 240000 km mee, bij een diesel vaak meer. omdat deze vaak alleen de snelweg ziet..
Met ingetrapte koppeling slijt het druklager, niet de koppeling.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Mijn eerste ingeving is ook dat de handrem vastgevroren heeft gezeten en dat de auto daardoor trager aanvoelde dan anders. De koppeling zat waarschijnlijk al op het randje en het zware rijden was de druppel.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30