Eind 2011 heb ik afscheid genomen van mijn XM en ingeruild op een Saab 9-5 Aero. Maar ik miste haar. Een tijdje terug kwam ik mijn oude Vert Vega Diva (XM V6.24 eind ‘92) weer op het spoor.
Na mijn afscheid is er nog maar weinig met haar gereden en daarna in de stalling gezet met bijna 252.000 km’s op de teller. Auto is wel regelmatig gestart geweest maar niet meer bereden.
Uit emotie een bod gedaan en voor een appel en een ei ongezien gekocht inclusief aflevering. Ze wordt binnenkort bezorgd bij mijn oude citroenspecialist Wil Wijnhoven. Ik ben benieuwd in welke staat ze is. Er zit in elk geval een motorstoring in, gescheurd uitlaatspruitstuk en de remmen zijn verroest door het stilstaan. Uiterlijk is ze nog bij de tijd, maar onderhuids? Ik was de derde eigenaar en ik heb de onderhoudshistorie vanaf 2000 tot 2011.
De dame nu:
De dame in betere tijden:
Ode aan de ZPJ4:
https://youtu.be/eB_cQDo1bFY
XM v6.24 ‘92
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Een V6 24 uit de eerste serie - heb ik ooit nog naar gezocht. Blijft toch wel heel erg mooi, zowel om te zien als om te horen . Ben benieuwd hoe het je vergaat. En ik hoop dat je er weer een paar gladde wielen onder kunt krijgen.
Ik heb de originele speedlines al op de kop kunnen tikken. Bij Citrofiel.nl staat nog een V6.24 uit ‘92. Maar die is uiterlijk niet zo mooi en heeft flink wat meer km’s. Ook staan er op Leboncoin nog enkele te koop waarvan een hele mooie:
http://www.leboncoin.fr/voitures/874063681.htm?ca=12_s
XM v6.24 ‘92
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Intussen toch ook wel een beetje verslingerd geraakt aan de CX Prestige dus niet meer aan het zoeken. Maar inderdaad - dat ding in Beaune lijkt er errug mooi bij te staan.
Vooralsnog ziet deze XM er op de foto’s niet verkeerd uit
Sterke met het vinden van die storing: “motor houd in tijdens overschakelen”
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Lijkt verdacht veel op de auto van de topic-starter Maar eh, sorry voor mijn bijdrage, maar er is natuurlijk gewoon eeen XM’s te koop topic.
Tip: kijk fff naar de kentekens…......
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Dat is inderdaad de advertentie die al zeer lang op speurders staat.
Dat inhouden tijdens het overschakelen deed ze al toen ik haar inruilde. Ik neem aan dat een goede citroenspecialist met veel ervaring de oorzaak wel kan vinden. Ze is bijtellingsvriendelijk. Zodra ze weer opgeknapt is zou ik haar eigenlijk weer als daily driver (40.000 km per jaar) in willen zetten, maar dat wordt mij afgeraden. Zijn er nog personen hier op het forum die met een type 1 citroen nog zoveel km’s per jaar rijden?
XM v6.24 ‘92
Deze heeft er al 820.000 km opzitten !!! Niet op dit forum maar…..toch.
http://www.andre-citroen-club.de/forums/topic/108021-xm-y3-21td-war-schon-mehrfach-in-den-medien/
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Mijn TCT was een vroege type II. Ik reed er ruim 20k per jaar mee. Mijn enige auto, dus per definitie een daily driver, die ook nog buiten stond. Geen enkel probleem, auto’s zijn tenslotte om mee te rijden.
Wat je wel in het achterhoofd moet houden is de grote hoeveelheid niet-verkrijgbare onderdelen. Daar kun je zeker met slijtage onderdelen snel last van krijgen. Maar nogmaals, auto’s zijn om mee te rijden.
Wim,
Disciplus Simplex
Dat de onderdelen zeldzamer worden heb ik begrepen ja. Ik weet niet hoe dat in de praktijk zal zijn, wellicht dat ik dan langere tijd moet wachten voordat de auto weer gereed is? Gelukkig is het niet mijn enige vervoermiddel. Maar ik hoop dat er nog voldoende gebruikte onderdelen bij de XM-club en de diverse Citroenspecialisten verkrijgbaar zijn. We zullen zien…
XM v6.24 ‘92
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Leuk dat je weer je oude XM 24v hebt. De mijne gebruik ik als hobbyauto. Specifieke ZPJ4 onderdelen worden wel steeds moeilijker tweedehands te vinden, maar niets is onmogelijk via een netwerk in de XM wereld.
Veel succes met je 24v!
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Leuk Evelema!
Heb zelf vorig jaar na 9 jaar mijn eigen oude GSA weer teruggekocht - en nog geen moment spijt van. Zal zelfs in Le Citron Pressé van start gaan komende lente
Veel plezier van deze mooie 24v!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Dus ook last gehad van sentimentele gevoelens
Hij zal binnen niet al te lange termijn weer in de Zeelsterstraat te spotten zijn.
XM v6.24 ‘92
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Haha nu weet ik het weer. Daar fietste ik toen dagelijks langs, ja. Nu ander werk maar kom daar in het weekend nog wel eens langs. Was/is wel echt een mooie 24v. Leuk contrast was dat naast die baby-kleurige SEL daar
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Gister is mijn oude liefde bezorgd bij mijn XM-specialist. Voor het eerst na 4 jaar zag ik haar weer. Er is welgeteld 50 km sinds mijn inruil eind 2011 meegereden. De aanschaf is minder dan wat ik destijds als inruilprijs kreeg. Dat is goedkoop stallen! Ze ziet er nog voortreffelijk uit. Dat had ik niet verwacht. Alleen motorisch heeft ze een storing, en is de uitlaat rot. Aangezien een originele uitlaat zeldzaam is zal het wel een RVS uitlaat op maat worden. Ondanks de storing gromt ze heerlijk! De originele speedlines heb ik al in huis en komen er natuurlijk weer op.
Toen we naar Postnl gingen om haar op mijn naam te schrijven, gaf de beambte dat een overschrijving met een papieren kenteken onmogelijk is. Klopt dat? Op de rdw site staat dat het gewoon geldig is.
Bijgaand wat fotootjes in de stromende regen:
XM v6.24 ‘92